بهترین جاذبه‌های مشهد برای طبیعت گردان

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
  • شنبه 28 اکتبر 2023
  • 497
  • 0

مشهد یکی از شهرهای مهم ایران و یکی از پربازدیدترین مقاصد مسافران داخلی و خارجی است. به همین دلیل این شهر به قطب گردشگری در شرق کشورمان تبدیل شده است. در این شهر انواع هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و مهمانسراها وجود دارد. علاوه بر این، مشهد جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیادی برای لذت بردن دارد. همه این‌ها این شهر را به مقصدی محبوب و قابل دسترس برای همه ایرانیان و گردشگران خارجی تبدیل کرده است. اگر به قصد طبیعت‌گردی سفر می‌کنید در ادامه بهترین مکان‌ها در مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد که شاید تا به حال نام برخی از آن‌ها را هم نشنیده باشید.

جاذبه های طبیعی مشهد

سفر به مشهد تنها به خرید بلیط هواپیما و زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) محدود نمی شود. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، وارد وب سایت فلای تودی شوید، بلیط هواپیما یا رزرو هتل خود را با ارزانترین قیمت انجام دهید تا بودجه کافی برای برنامه ریزی سفر خود داشته باشید. فلای تودی این امکان را به شما می دهد تا بتوانید تمام خدماتی که در سفرنیاز دارید از جمله خرید آسان بلیط هواپیما را به صورت یکجا و با قیمت مناسب انجام دهید و دغدغه ای از نظر قیمت و هزینه ها نداشته باشید و بتوانید از تمامی جاذبه های این شهر مقدس بازدید کنید. در ادامه با جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی مشهد آشنا شوید.

۱- پارک کوه سنگی

پارک کوه سنگی دومین پارک بزرگ مشهد (بعد از پارک ملت) است. این پارک در جنوب غربی مشهد و در انتهای خیابان کوه سنگی قرار دارد. پارک کوه سنگی در حاشیه کوه‌های مرتفع ساخته شده است. این مکان یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین تفرجگاه‌های مشهد و یکی از زیباترین پارک‌های ایران است. کوه سنگی زمین بازی برای بازی کودکان و کالسکه سواری نیز به مسافران ارائه می‌دهد. همچنین یک جریان آب از بالای کوه به سمت محوطه جریان دارد که منظره‌ای طبیعی و دوست داشتنی را رقم زده است.

پارک کوه سنگی منظره شبانه فوق‌العاده‌ای دارد زیرا می‌توان بیشتر نقاط شهر را از ارتفاعات کوه دید. کوه سنگی یک خانه تابستانی دارد با یک استخر ۱۰۰ در ۶۰ متر است.

۲- روستای کنگ

روستای پلکانی کنگ در دامنه کوه‌های بینالود در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد. این روستای تاریخی با قدمتی بیش از هزار سال و با معماری پلکانی مقصد محبوبِ گردشگران ایرانی و خارجی محسوب می‌شود.

کوه‌ها، ارتفاعات و مناظر زیبای کنگ یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی حومه شهر مشهد است که برای فعالیت‌های تفریحی و ورزشی مناسب است.

۳- سد چالیدره

مجموعه گردشگری چالیدره یکی از مکان‌های تفریحی اطراف مشهد در طرقبه است. شما می‌توانید از امکانات تفریحی فراوانی مانند قایقرانی، ماهیگیری و رستوران‌های این مجموعه استفاده کنید و لذت ببرید. چالیدره با پوشش گیاهی مناسب و آب و هوای مطبوع و خنک و دریاچه‌ای زیبا مکانی مناسب برای لذت بردن از آرامش طبیعت است.

بهترین فصل برای بازدید از چالیدره، زمستان است. تله کابین چالیدره با عبور از روی زمین و قسمتی از دریاچه لذت سفر شما را دو چندان می‌کند.

۴- آرامگاه فردوسی

این شاعر گرانقدر با تلاش بی‌پایان خود توانست گام مهمی در حفظ زبان فارسی بردارد. آرامگاه او در باغی در مجاورت مزار استاد محمدرضا شجریان (خواننده بزرگ ایرانی) و شاعر نامدار ایرانی اخوان ثالث قرار دارد. همچنین در باغ این مجموعه، کافه، رستوران و امکانات مناسبی برای لذت و گذراندن اوقات خوش وجود دارد.

۵- پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد بخش بزرگی از روستای وکیل آباد را به خود اختصاص داده است. این منطقه بین شهر مشهد و طرقبه قرار دارد. پارک وکیل آباد طبیعتی زیبا و سرسبز را در کنار رودخانه و برکه‌هایش به رخ شما می‌کشد.

۶- شهرستان طرقبه و شاندیز

شهرستان طرقبه و شاندیز (شهرستان بینالود سابق) یکی از شهرستان‌های استان خراسان در ایران است. مرکز این شهرستان طرقبه است و به دو بخش طرقبه و بخش شاندیز تقسیم می‌شود.

طرقبه و شاندیز به عنوان بهشت‌های طبیعی مشهد شناخته می‌شوند. از آنجا که آن‌ها در کوهستان‌های سرسبز و پر آب بینالود قرار دارند، به مکان‌هایی جذاب برای گردشگران و بازدیدکنندگان بدل شده‌اند.

شاندیز بهشتی از انواع میوه‌ها، به ویژه گیلاس است. مجموعه پذیرایی باغ‌سالار، خیابان آبشار، مسیر اسکی آبرده، میدان دوچرخه‌سواری، روستای زشک با باغ‌های بکر و طبیعتی زیبا و پارک جنگلی شاندیز برخی از جاذبه‌های محبوب و معروف شاندیز هستند. بهترین سوغاتی که در شاندیز یافت می‌شود، پوشاک با پشم گوسفند یا خز است.

طرقبه یکی دیگر از بهشت‌های همجوار شاندیز است. در سفر به طرقبه به یاد داشته باشید که سبد، قالی و قالیچه‌ها از ناب‌ترین محصولات صنایع دستی این منطقه هستند. می‌توانید این محصولات را خریداری کرده و به عنوان یک یادگاری ارزشمند به خانه ببرید.

۷- کلات نادری

کلات نادری از دوران پیش از هخامنشیان ساخته شده و یک دژ طبیعی عظیم است که حدود چهار مایل محیط دارد. از سه طرف با دیوارهای صخره‌ای بلند در ضلع جنوبی، غربی و شرقی احاطه شده است. در حدود ۴۴ مایلی شمال شهرستان کلات استان خراسان رضوی ایران واقع شده است. مجموعه کلات نادری در سال ۱۱۶۰ هجری قمری ایجاد شد. در این قلعه کتیبه‌هایی که به زبان ترکی و خط نستعلیق نوشته شده‌اند قابل بازدید هستند.

۸- روستای رادکان

اگر علاقمند به معماری باستان هستید حتما سری به روستای رادکان بزنید. این روستا برجی مربوط به قرن ۱۳ به شکل استوانه‌ای و مخروطی دارد که احتمالا پیش‌تر برای فعالیت‌های نجوم‌شناسی مورد استفاده قرار گرفته است.

بازدید از رادکان فرصتی برای تماشای مناظر نفس گیر، بکر و بناهای متروکه گلی و قدیمی است.

۹- چهارطاقی بازه هور

در روستای کوچک رباط سفید در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد، آتشکده باستانی بازه هور قرار دارد.

این مکان عبادتگاه زرتشتیان بوده که احتمالاً در دوران ساسانیان ساخته شده است. چهارطاقی بازه هور به خوبی حفظ شده اما نسبتاً ناشناخته است. بنابراین بازه هور بهترین انتخاب برای بازدید از یک مکان تاریخی در دل طبیعت برای کسانی است که به دنبال آرامش و سکوت هستند.

۱۰- چشمه سبز

چشمه سبز یکی از زیباترین و آرام‌ترین مکان‌ها در دل طبیعت خارج از مشهد است که زرتشتیان باستان مقدس آب این دریاچه را مقدس می‌دانستند. یزدگرد اول، یکی از فرمانروایان امپراتوری ساسانی برای شفا یافتن به این دریاچه رفته است چرا که آب این مکان مقدس بوده است.

این دریاچه امروزه همچنان محبوب طبیعت‌دوستانی است که می‌خواهند از هیاهوی شهری بزرگ مانند مشهد رهایی یابند. البته باید ذکر کنیم که برای رسیدن به آرامش این دریاچه لازم است یک مسیر ۲۰ کیلومتری ناهموار را طی کنید.

سخن پایانی

مشهد، دومین شهر پرجمعیت ایران، عمدتاً زائران را از سراسر جهان جذب می‌کند و اغلب مورد غفلت گردشگران قرار می‌گیرد. درست است که مشهد مقداری دور از مرکز کشور است و از نظر جذابیت مانند اصفهان یا شیراز برای گردشگران نیست، اما مکان‌ها و طبیعتی جذاب دارد. شما می‌توانید همین حالا برنامه سفرتان را بچینید، بلیط‌تان را از فلای تودی خریداری کنید و در دل طبیعت مشهد قدم بگذارید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.