معرفی شاندیز مشهد، دهکده رویایی کارتون های والت دیزنی!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
دهکده رویایی پدیده شاندیز مشهد

برای تجربه یک سفر یک روزه و دلچسب به چه چیز نیاز داریم؟ اگر برای آخر هفته ها برنامه خاصی را مدنظر ندارید و دوست دارید یک سفر کوتاه یک روزه را در یکی از زیباترین ییلاقات مشهد را تجربه کنید، پیشنهاد می کنم در این مقاله با ما همراه باشید چرا که در این مطلب قرار است تا معروف ترین و خوش آب و هوا ترین روستای اطراف مشهد یعنی جاهای دیدنی شاندیز مشهد را بررسی کنیم.

مختصری بر تاریخ شاندیز مشهد

شاندیز مشهد در گذشته با نام قدیمی “شاه دژ” یا “شاه دیز” شناخته میشد و از ۸۰ سال پیش به جمع شهرهای ایران پیوست. با توجه به اسناد و اطلاعات به دست آمده منطقه شاندیز کنونی پیش از ورود اسلام به ایران نیز منطقه ای مسکونی بوده است.

جاهای دیدنی شاندیز مشهد

قلعه ای تاریخی نیز در این منطقه وجود داشته که به نام شاه دیز شهرت داشته است. در دوره قاجار و زمان سلطنت حاکم وقت خراسان یعنی حسام السلطنه، این دژ تاریخی به توپ بسته شد. حمله به این دژ و به توپ بستن آن را باید مهمترین راخداد تاریخی شاندیز بدانیم.

دلیل این اتفاق نیز نافرمانی های مردم شاندیز و شاهان این منطقه اعلام شده است و گویا مردم شاندیز مشهد در گذشته از دستورات حکومت پیروی نمی کرده اند. نامگذاری امروزی این منطقه نیز از سال ۸۰۰ هجری قمری انجام شده است و به شاندیز تغییر پیدا کرد.

معرفی پدیده شاندیز مشهد

ییلاق شاندیز مشهد نسبت به زیباترین روستاهای اطراف مشهد  قدمت کمتری دارد. این روستای ۸۰ ساله که در گذشته به نام شاه دژ و یا شاه دیز از آن نام برده می شد، در یکی از دره های خوش آب و هوا که پر از گل های وحشی فراوان است قرار گرفته است. در این دهکده زیبا رودخانه های زیادی وجود دارد که از دامنه های شمالی رشته کوه بینالود سرچشمه گرفته اند.

این دهکده جوان و سرسبز در گذشته و در زمان سلطنت شاهان قاجار با حواشی و اتفاقات زیادی رو به رو بود است. گفتنی است در زمان شاهان قاجار این دهکده به دلیل سرپیچی از قوانین حکومتی به توپ بسته شده است.

دهکده شاندیز مشهد کجاست؟

دهکده شاندیز مشهد در ۱۲ کیلومتری شمال غرب مشهد قرار گرفته است. طرقبه مشهد در قسمت شرقی این ییلاق تفریحی قرار گرفته و به عنوان مقصد دوم گردشگرانی که به این منطقه تفریحی سفر می کنند از آن نام برده می شود.

آدرس و مسیر دسترسی به شاندیز مشهد: ۳۸ کیلومتری غرب شهر مشهد

مکان های تفریحی شاندیز مشهد

آب وهوای روستای تفریحی شاندیز مشهد

از ییلاق شاندیز به عنوان یکی از خوش آب و هواترین ییلاقات تفریحی مشهد نام برده می شود. این دهکده رویایی در فصل بهار چهره ای زیبا دارد که بازدید از آن برای مسافران خاطره خوشی را به یادگار می گذارد.

آب و هوای شاندیز در فصل تابستان بسیار گرم است به صورتی که وقتی به اواخر تیرماه نزدیک می شویم گرما و تابش مستقیم خورشید آزار دهنده می شود. اما برعکس تابستان، پاییز و زمستان در این دهکده حال و هوای دیگری دارد چرا که در این فصل مسافران می توانند بهترین سفر یک روزه خود را در شاندیز امتحان کنند.

جاذبه های گردشگری طبیعی شاندیز مشهد

خود شهر مشهد در دو دهه گذشته به صرف وجود حرم امام رضا (ع) و تبدیل شدن به یکی از مهمترین قطب های مذهبی-گردشگری کشور دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. در همین راستا تمام مناطق گردشگری شهر تغییرات بسیاری را تجربه کرده اند.

شهرستان شاندیز هم به عنوان یکی از بهترین مکان های گردشگری مشهد شاهد چنین تغییراتی بوده است و امکانات تفریحی و گردشگری بسیار زیادی به این مجموعه اضافه شد. اما در این قسمت به دنبال معرفی جاذبه های طبیعی مشهد هستیم.

زیباترین مکان های گردشگری شاندیز مشهد

ازجمله جاذبه های طبیعی و گردشگری شاندیز مشهد می توانیم به موارد که در ادامه معرفی می شود اشاره کنیم.

  • روستای سرآسیاب: یکی از روستاهای زیبای شاندیز مشهد روستای سرآسیاب است. این روستا در ۵ کیلومتری شاندیز قرار دارد و دارای محیط طبیعی بکر و زیبایی می باشد. به دلیل داشتن ویژگی های جغرافیایی خاص در این منطقه و جاری بودن چندین رود در روستا سرسبزی و طبیعت بسیار زیبایی در منطقه به وجود آمده است.
  • روستای ییلاقی خادر: روستای خادر نیز به عنوان یکی از روستاهای زیبای شاندیز مشهد در فاصله یک کیلومتری شاندیز قرار دارد. پس باید نزدیک ترین روستای گردشگری شاندیز را روستای خادر در شاندیز مشهد معرفی کنیم. روستای خادر در بین دو رودخانه شاندیز و نغندر قرار دارد و یکی از بهترین محیط های طبیع برای کوهپیمایی های دسته جمعی و حتی خانوادگی است.
    همچنین در این روستا قنات و استخرهای زیبایی وجود دارد که از جمله بهترین محیط های ممکن برای گردشگری و تعطیلات آخر هفته هستند.
  • روستای ابرده پایین: این روستا در حقیقت در دل یک دره خوش آب و هوا قرار دارد و در اطراف آن ارتفاعات بسیاری وجود دارد. روستای ابرده پایین در هر دو نیمه سال جاذبه های خاص خود را دارد. برای مثال در تابستان می توانید از آّ و هوای بکر آن لذت ببرید و در زمستان به پیست اسکی رفته و هیجان اسکی کردن در این منطقه را تجربه کنید.
  • روستای زشک: روستای زشک که به خودی خود از معروف ترین روستاهای شاندیز مشهد است در سرچشمه دره شاندیز قرار دارد. روستای زشک به لحاظ مناظر طبیعی و دیدنی، بکر بودن محیط طبیعی، اعتدال آب و هوا و باغ های سرسبز یکی از بهترین انتخاب های شما برای گردشگری در طبیعت مشهد است.
  • روستای کوهپایه ای کنگ: روستای کنگ در فاصله ۱۶ کیلومتری طرقبه مشهد قرار دارد و فاصله خیلی دوری نسبت به شاندیز نیست. روستای کنگ را می توانیم به عنوان ماسوله گیلان نیز معرفی کنیم، چرا که معماری خانه های آن در شباهت بسیار زیادی به ماسوله در گیلان دارد.

البته در اطراف شهر مشهد روستاهای معروف بسیار بیشتری وجود دارد که می توانند بهترین محیط ممکن برای تفریحات آخر هفته و یا تجربه ای متفاوت از سفر باشند. در لیست بالا به معرفی روستاهای شاندیز و یا روستاهایی که در فاصله بسیار نزدیک به این منطقه قرار دارند پرداختیم.

رستوران پدیده شاندیز، بهترین جای دیدنی شاندیز مشهد

از هر چه بگذریم سخن از جذاب ترین و بهترین جای شاندیز یعنی رستوران پدیده شاندیز مشهد خوش تر است. امکان ندارد از کسی در مورد بهترین جای تفریحی و دیدنی در شاندیز سوال بپرسد و جوابی به غیر از رستوران پدیده شاندیز را دریافت کند.


رستوران پدیده شاندیز مشهد به عنوان یکی از لوکس ترین و بهترین رستوران های مشهد معرفی شده است. فضای فوق العاده متنوع و بزرگ این رستوران این امکان را برای مراجعه کنندگان ایجاد می کند تا بتوانند ساعات طولانی را در محیط رستوران بگذرانند. در ادامه با سالن های مختلف این رستوران بین المللی آشنا می شویم.

  • رستوران بین المللی
  • رستوران فضای آزاد
  • رستوران تابستانی

اگر در خصوص رستوران پدیده شاندیز مشهد نیازمند اطلاعات کامل تری هستید پیشنهاد می کنم مقاله معرفی رستوران پدیده شاندیز را حتما مطالعه بفرمائید.

 

مکان های دیدنی شاندیز مشهد

شاندیز مشهد علاوه بر رستوران ها و طبیعت سرسبزی که دارد. مکان های دیدنی فراوانی دارد که هر گردشگر و مسافری را به خود خیره می کند. با هم برخی از مهم ترین و جذاب ترین دیدنی های این دهکده را می خوانیم.

طبیعت زیبای دهکده شاندیز مشهد

درخت چنار ۲۷۰۰ ساله زیباترین جای دیدنی

یکی از مهم ترین و زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد که در منطقه گردشگری شاندیز مشهد قرار گرفته است درخت چنار کهنی است که به گفته ساکنان بومی شاندیز بیش از ۲۷۰۰ سال قدمت دارد. این درخت تنه بسیار بزرگ و قطوری دارد و به همین منظور در گذشته چندین مغازه کفاشی و قصابی را در خود جای داده است.

درخت ۲۷۰۰ ساله شاندیز به عنوان یکی از آرم ها و نشانه های این دهکده به حساب می آید. به گفته بسیاری شکل این درخت به عنوان آرم و لوگو شهرداری شاندیز مورد استفاده قرار گرفته است.

موزه رباط ویرانی

موزه رباط ویرانی کلکسیون جذابی برای معرفی مشاغل سنتی استان خراسان به حساب می آید. بنای این موزه در اصل آثار باقی مانده از کاروانسرای است که در اواخر دوره صفویه و به دلیل راحتی حال مسافرانی که در راه مشهد و توس مسافر بوده اند افتتاح شده است تا اینکه پس از مدت ها در سال ۱۳۸۴ این کاروانسرا به نام موزه تغییر کاربری داد.

در غرفه های متفاوت موزه رباط ویرامی می توان از نمایشگاه صنایع دستی مانند فیروزه تراشی، زین سازی، جاروبافی، گاری سازی، جاروباقی و حصیربافی بازدید کرد.

شهر رویایی پدیده، پدیده ای در مجتمع های تفریحی و گردشگری در مشهد

شهر رویایی شاندیز به دلیل جذابیت های فراوانی که دارد همواره در تلاش است تا با افتتاح مجموعه های تفریحی و گردشگری متنوع خاطره خوشی از سفر به پدیده را در ذهن گردشگران پدیدار کند.

شهر توریستی و رویایی شاندیز مشهد

مجتمع گردشی و تفریحی پدیده شاندیز این امکان را برای مسافران ایجاد کرده تا در دل این دهکده رویایی بتوانند تفریح هایی مانند پیست پاتیناژ، پیست موتور کراس ویرانی، پیست اتومبیل رانی، بازدید از خیابان سنگ فرش و خیابان غذا را داشته باشند.

غذاهای معروف و صنایع دستی شاندیز مشهد چیست؟

هر منطقه ای در کشور ما دارای سوغاتی و محصولات خاص خود است که امتحان کردن آنها در سفر می تواند تجربه بسیار دلپذیری برای شما باشد. اگر به مشهد و منطقه شاندیز سفر کنید و یا بهتر از آن به دیدار از روستاهای شاندیز بروید، اولین چیزی که با آن از شما پذیرایی می کنند گیلاس سرخ شاندیز است.

از دیگر سوغاتی های معروف شاندیز می توانیم به صنایع دستی و خصوصا پوستین دوزی اشاره کنیم که از هنرهای خاص مردم بومی این منطقه است. مردمان هنرمند روستاهای شاندیز مشهد محصولات مرغوبی مانند کت، کلاه و انواع پوستین ها را درست می کنند که از هنرهای اصیل مردم این منطقه است.

اما باید به سراغ معروف ترین محصول خاص شاندیز برویم.، درست حدس زده اید منظورمان شیشلیک معروف شاندیز است. شیشلیک های شاندیز به قدری خوشمزه و معروف هستند که هر هزینه ای برای امتحان کردن آن کاملا منطقی به نظر می رسد و یکی از خوشمزه ترین پیشنهاد های ما به شما در حین سفر به شاندیز است.

روش پخت این کباب کاملا بومی ایران است و حتی در سطح جهانی شهرت دارد. رستوران های بسیاری در نقاط مختلف کشور شیشلیک را تهیه و سرو می کنند اما به جرات می توان گفت هیچ یک به خوبی شیشلیک های شاندیز مشهد نمی شود.

در پایان به این نکته هم اشاره می کنیم که منطقه گردشگری شاندیز مشهد دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است که می توانند زمینه ساز سفری لذت بخش برای شما باشند. تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی شاندیز مشهد عبارتند از:

  • آرامگاه شیخ حافظ ابردهی
  • اخی علی قتلشاه
  • رباط تاریخی ویزان شاندیز
  • سنگ نگاره های شتر سنگ درخت بید شاندیز

پیشنهاد می کنیم در سفر بعدی خود به مشهد حتما فرصتی دو روزه را برای دیدار از شاندیز و جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری آن بگذارید.

 

 

 

 

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.