شهر مشهد (پایتخت معنوی ایران) را بهتر بشناسید! – همه چیز درباره مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
شهر مشهد (پایتخت معنوی ایران) را بهتر بشناسید! - همه چیز درباره مشهد

مشهد؛ این شهر جذاب و دوست داشتنی پر از نا گفته های بسیار است که شاید از آن بی خبر باشید، مشهد پر مخاطب همیشه مورد توجه ایرانیان بوده و به همین دلیل مشهد مگ در این مقاله به صورت مختصر به معرفی این شهر زیبا و معنوی پرداخته است.

یکی از ویژگی های بارز شهر مشهد این است که هر ایرانی حداقل یکبار در عمرش به این شهر سفر کرده یا حتی قصد سفر به آنجا  را دارد، همچنین یکی از ویژگی های مشترک بین خانواده های ایرانی وجود همان عکس دست جمعی یادگاریست که در آلبوم های خانوادگی جا گرفته!

مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران

اگر دوست دارید درباره این شهر مذهبی اطلاعات بیشتری داشته باشید و حقایق و نگفته های جذاب این شهر را بدانید خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

هرآنچه لازم است درباره مشهد بدانید!

شاید برای شما هم جذاب باشد تا تاریخچه کوتاهی درباره شهر مشهد بدانید، اشتباه نکنید قرار نیست کتاب تاریخ را باز کنیم و از سال ها و تاریخچه های خارج از حوصله صحبت کنیم؛ در اینجا قرار است اطلاعات کوتاه، مفید و قابل توجهی را در اختیار شما بگذاریم!

سال های خیلی دور، مردم به روستای کوچکی به نام حوض رود که مکان بسیار مناسبی برای زندگی به نظر می رسید مهاجرت کردند، جمعیت این روستا کم کم اقزایش پیدا کرد  باعث شد  مردم زیادی را برای سکونت به این شهر یکشاند.

سال ها بعد، پس از شهادت امام رضا (ع) و ساخت بارگاه ملکوتی آن حضرت، به طبع این شهر جان تازه ای گرفت و به مشهد الرضا معروف شد.

از همان سال های اولی که حرم امام رضا ساخته شد، مسلمانان فارس و عربی زبان بسیاری برای زیارت آن حضرت به مشهد الرضا سفر می کردند؛ البته نا گفته نماند که پس از شهادت امام رضا بسیاری از توس به مشهد مهاجرت کردند و کم کم با افزایش جمعیت مشهد الرضا رنگ  تازه ای به خود گرفت!

با شکل  گیری جدی تر این شهر توسط مردم، مشهد الرضا کم کم دارای فرهنگ و گویش خاصی شد و دارای شناسنامه ای شد.

تاریخچه مشهد

در حال حاضر مشهدی ها گویش و لهجه خاصی دارند که شاخه ای از  زبان فارسی دری محسوب می شود؛ می توان گفت نزدیک ترین گویش به زبان فارسی همین لهجه مشهدی هاست. البته جالبه بدانید با توجه به اینکه مردم این منطقه ارتباط نزدیکی با روس ها، ترک ها، فرانسوی ها، مغول ها و افغانی ها داشته اند هنوز هم از بسیاری از کلمات بیگانه که فارسی نیستند استفاده می کنند البته ابن عادت به فرهنگ بومی شهر مشهد مقدس هم برمی گردد، ولی متاسفانه در حال حاضر بسیاری از اهالی مشهد سعی بر این دارند تا با گویش خود صحبت نکنند؛ که این مسئله تاسف آور است.

در حال حاضر، این کلان شهر دوست داشتنی که بعد از تهران بزرگ ترین شهر کشور محسوب می شود، شلوغ ترین و محبوب ترین قطب گردشگری مذهبی کشور نامید می شود.

 مشهد؛ هر ساله میزبان بیش از ۳۰ میلیون مسافر از سراسر جهان است که البته عمده جمعیتی که به این شهر سفر می کنند از کشور خودمان هستند.

سفر به مشهد، زیارت یا سیاحت؟

همه ما مشهد را به عنوان یک شهر زیارتی می شناسیم و شاید کمتر از سیاحت و جذابیت های این شهر جذاب خبر داشته باشیم، برای مثال اگر قرار باشد درباره شهر مشهد از مردم شهرهای مختلف سوال بپرسیم قطعا اولین چیزی که به ذهن عموم مردم خواهد رسید وجود حرم امام رضا (ع) است که البته این واکنش نشانه ای از محبت و ارادت مردم را به بارگاه امام رضا(ع) می رساند، اما دانستن ویژگی های این شهر بزرگ برای کسانی که علاقمند به سفر در این شهر هستند خالی از لطف نیست.

دغدغه همیشگی مسافران و یا اهالی مشهد پس از زیارت، پیدا کردن جاهای دیدنی مشهد است، انتخاب بهترین مکان برای خیلی از کسانی که اطلاعی از مسیرها و یا مکان ها ندارند کار راحتی نیست. خب حالا با هم راه بیفتیم تا کمی اطلاعات بیشتری درباره این مکان های تاریخی و جذاب کشف کنیم!

در ادامه نگاهی به برخی مکان های دیدنی و تاریخی شهر مشهد و همچنین حومه این شهر می اندازیم!

  • آرامگاه فردوسی
  • آرامگاه خواجه ربیع
  • مسجد گوهر شاد
  • آرامگاه نادر شاه افشار
  • مقبره پیرپالان دوز
  • باغ ملی
  • باغ گیاه شناسی مشهد
  • باغ وحش وکیل آباد
  • باغ پرندگان مشهد

مشهد جاذبه های گردشگری

مکان های جذاب و دیدنی مشهد تنها به محیط های تاریخی ختم نمی شود مشهد پر از جاذبه های توریستی بی نظیر است که حتی خود اهالی مشهد هم وقت کافی برای بازدید از این مکان ها را پیدا نکرده اند!

  • طرقبه
  • اخلمد
  • مجموعه ي تفريحي گردشگري چاليدره
  • شاندیز
  • پارک وکیل آیاد
  • پارک ملت مشهد
  • کوهسنگی

آَشنایی با غذاهای شهر مشهد

مشهد هم مانند دیگر شهرها غذاها و پیش غذاهای مخصوص خودش را دارد که بنا به گفته خود اهالی مشهد این غذاها را در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد.

توضبح مختصر درباره غذا

نام غذا
این غذا در سراسر ایران بیشتر به نام استانبولی معروف است
و ترکیبی ست جذاب از گوشت و پیاز و لوبیا و گوجه !
پلو مخلوط
لخشک همان رشته های بلند و محلی مشهدی هاست که باعث می شود این آش را متفاوت کند البته یکی دیگر از تفاوت های این آش
این است برای حبوبات این غذا تنها از عدس استفاده می شود.
آش لخشک
آَش شله معروف ترین غذای مشهدی ها است که پر از گوشت های
ریش ریش شده گوسفند و گاو و گوساله است. مشهدی ها برای تزئین این آش از مقداری خورشت قیمه استفاده می کنند.
شله
دیگچه مشهدی یک نوع شیر برنج زعرافی به حساب می آید که
کمی مغز پخت تر و برشته تر از شیر برنج های معمولی طبخ می شود.
دیگچه
کشک ساییده شده روغن و نمک و مقدار زیادی پیاز داغ و گردوی ساییده شده از محتویات اصلی اشکنه قوروت محسوب می شود. اشکنه قوروت و یا همان کله جوش
مواد اصلی این غذا بی شباهت به همان کوکو سیب زمینی نیست اما
شیره ای که از گلاب و زعفران تشکیل شده و پس از سرد شدن
کوکو روی آن ریخته می شود باعث می شود این غذا شکل سنتی خودش را حفظ کند.
کوکو شیرین

بیشتر غذاهایی که در جدول بالا به آن ها اشاره کردیم علاوه بر مصرف روزانه در خانواده های مشهدی به عنوان نذری نیز طبخ می شود و در بیشتر مناسبت های مذهبی پخش می شود، اگر کسی این شانس را داشته باشد که در زمان محرم و صفر در بهترین هتل مشهد اقامت کند امکان ندارد از این غذاهای جذاب بی بهره بماند.

 

سوغات مشهد

یکی از ویژگی های بارز شهرهای مختلف ایران همین سوغات های متنوع و جذاب است، البته که مشهد از این داستان مستثنی نیست چرا که این شهر پر مخاطب پر سوغاتی هم هست!

قطعا شما هم سوغاتی های زیادی از دوستان و َآشنایان خود که برای زیارت و سیاحت به مشهد آماده اند دریافت کرده اید؛ حالا با هم جذاب ترین سوغات مشهد، این شهر پرسفر را بررسی می کنیم.

  1. انواع زعفران مشهد: مهم ترین و بهترین سوغاتی مشهد زغفران ناب و اصیل مشهدی به حساب می آید که همیشه در سراسر دنیا پر طرفدار بوده و خواهد بود.
  2. بهترین زرشک مشهد: زرشک از سوغاتی های ارزان و اصیل مشهدی است که هر مسافر امکان ندارد بدون خرید آن مشهد را ترک کند.
  3. نقل و نبات مشهدی: نقل و نبات های زعفرانی مشهد از جمله سوغاتی های جذابی است که به علت ارزان بودن آن بسیاری از مسافران دست از خرید آن نمی کشند.
  4. خرید مهر نماز مشهد و تسبیح: مهر و تسبیح سوغاتی جدا نشدنی مشهد و انتخاب درستی برای انتخاب سوغاتی از یک شهر معنوی به حساب می آید.
  5. زیور آلات فیروزه مشهد: زیور آلات؛ آن هم از نوع فیروزه مشهد همیشه برای خانم ها جذاب بوده و هست، البته که قیمت این زیور آلات آن هم به عنوان سوغاتی خیلی هم ارزان نیست اما قطعا یک یادگاری ماندگار است.
  6. خرید عطر مشهدی: عطر مشهدی شاید بیشتر برای اهالی مشهد جذاب باشد اما خرید این سوغاتی برای پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها می تواند بسیار دلنشین باشد.
  7. نخود چی کشمش: نخودچی و کشمش مشهد هم یک سوغات سنتی است و هم یک خوراکی مقوی برای مسافران البته بیشتر افرادی که نخودچی و کشمش را برای سوغاتی انتخاب می کنند یک محصول دیگر را هم به بسته های سوغاتی خود اضافه می کنند.

زغفران مشهد

در صورتی که قصد سفر به این شهر بزرگ را داشته باشید بد نیست اطلاعاتی هم در مورد درمانگاه های مشهد داشته باشید. در مقاله درمانگاه های مشهد مهمترین درمانگاه های تامین اجتماعی و درمانگاه های شبانه روزی این شهر را معرفی کرده ایم.

گفتنی ها درباره این شهر بزرگ و معنوی در یک مقاله خلاصه نمی شود اما مشهدمگ سعی بر این داشت تا اندازه ای چهره جذاب مشهد را به شما معرفی کند.

 شما هم می توانید اطلاعات خود را درباره مشهد برای ما به اشتراک بگذارید تا شاید جذابیت های پنهان این شهر با شکوه با نوشته های شما به ما هم اطلاعات تازه ای بدهد.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.
حمید (29 ژانویه 2019)

آقا دستتون درد نکنه چه مطالب خوبی دارین
خیلی خوشحال شدم با سایت وزین‌تون آشنا شدم
مرسی

سحر محرابی (4 فوریه 2019)

خوراک ماهیچه رستوران پسران کریم مشهد بی نظیره خیلی هم زیاده و نمیشه یه نفره تمومش کرد واقعا تو کل دنیا درجه یک هستن پسران کریم مشهد

سما (1 ژوئن 2019)

وقت بخیر
ممنون میشم راهنمایی کنید
اگه امام رضا بطلبه برای چند روز تعطیلات پیش رو قصد سفربه مشهد برای زیارت وسیاحت رو داریم ولی متاسفانه کلیه مهمانسرا هایی که میتونستیم ازش بقیمت مناسب استفاده کنیم پرشده… بنظرم رسید از مهمانسرا واقامتگاه های بوم گردی اطراف مشهد استفاده کنیم(از جمله روستای پاژ،طرقبه،شاندیز،زشک)
حال باتوجه به تجربه شما پیسنهاد میکنید کجا بریم که هم امکاناتش خوب باشه وهم دسترسیش به مشهد راحتر باشه و…

    mashad_admin (2 ژوئن 2019)

    با سلام
    کاربر گرامی پیشنهاد می کنم سری به سوئیت آپارتمان های ارزانی مانند سوئیت آپارتمان بیت الزهرا بزنید که در خیابان نواب صفوی جنب پارک وحدت ۲۱ قرار گرفته است.