۱۲ عجایب حرم امام رضا که تا به حال نشنیده اید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
صحن امام رضا، اسرار حرم امام رضا

هرساله میلیون‌ها مسافر از داخل و خارج از ایران به قصد زیارت امام رضا وارد شهر مشهد می شوند. حرم امام رضا یکی از آرامبخش ترین مکان های مذهبی و تاریخی کشور ماست. مجموعه امام رضا یکی از بناهای تاریخی به حساب می آید که عجایب بسیاری  را در خود گنجانده اند. حرم  امام رضا (ع) بخش های متنوعی نظیر مسجدها، رواق ها،صحن ها و کتابخانه دارد که از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی حرم امام رضا به شمار می‌روند. آیا تا به حال چیزی درباره اسرار حرم امام رضا شنیده‌اید؟ اگر نشنیده‌اید در مجله مشهد مگ همراه ما باشید چون دراین مطلب به سراغ عجایب جالب درباره حرم امام رضا رفته‌ایم. با ما همراه باشید تا پیشینه تاریخی این بنای مذهبی را بهتر بشناسید.

حقایق عجیب در مورد حرم امام رضا (ع)،‌ با اسرار حرم امام رضا آشنا شوید

امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان است که در حدود ۲۰ سل در زمان هارون رشید امامت کرد. امام رضا (ع) پس از ۲۰ سال امامت در نهایت با دسیسه های فراوان در روزهای پایای ماه صفر در سال ۲۰۳ قمری به شهادت رسیدند. روایات بسیاری در زمان دقیق شهادت امام رضا (ع) وجود دارد و در برخی نوشته ها به دوشنبه یا جمعه ماه صفر اشاره شده است.

عجیب ترین حقیقتی که در مورد شهادت ایشان است که به دست مامون در باغ حمید بن قحطبه کشته شده است و در بالای قبر هارون الرشید دفن شده است. نخسین بنای حرم مطهر همان بقعه هارون الرشید بود و طوس به مشهد الرضا تغییر نام یافت.

۱-جالب ترین حقیقیت در مورد بازسازی حرم مطهر

پس از حمله سبکتکین در اواخر قرن چهارم، حرم مطهر تخریب شده و محمود غزنوی پادشاه سلسه غزنویان حرم امام رضا که توسط پدرش تخریب شده بود را دوباره بازسازی کردند. اما یکسری روایات دیگر هم وجود دارد که می گویند پس از حمله، حرم هیچ گونه آسیبی ندیده و بازسازی جهت مقعبره نبود، بلکه برای کارهای عمرانی خود بوده است.

یکی از زیباترین بناهای تاریخی مشهد که در فاصله نزدیکی از حرم امام رضا قرار دارد آرامگاه خواجه ربیع مشهد است. بازدید از این بنای تاریخی را حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۲-اولین سنگ مزار حرم مطهر؛ باارزش ترین سنگ مزار

اول قدیمی ترین سنگ مزار حرم مطهر امام رضا ع حدود ۴۰ سانتی متر در ۲۴ سانتی متر است، که در قرن ششم میلادی با خط کوفی شکسته تاریخ ولادت و شهادت امام هشتم نوشته شده است. این سنگ قبر بسیار با ارزش و در موزه ی آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

اولین سنگ مزار امام رضا، سنگ نوشته‌های حرم امام رضا

۳-ساختن اولین بناهای مسکونی در اطراف حرم

چیزی که خیلی جالب و عجیب به نظر می آید ساخت اولین خانه در کنار حرم است که به زمان پناه خسرو دیلمی  برمی گردد. این پادشاه به دلیل علاقه زیادی که به ساخت و ساز داشت، دستور ساخت بنا های مختلف در نزدیکترین مکان به حرم مطهر دادند.

۴-مسجد بالاسر، کهن ترین مسجد مشهد

بالاسر یکی از کهن ترین مسجدهای شهر مشهد به حساب می آید که در سال ۴۲۵ هجری توسط  ابوالحسن عراقی ساخته شده است. این مسجد در بین زائران مخاطبین بسیاری دارد و زائران پس از زیارت در کنار ضریح در ادامه راه به سمت مسجد بالاسر رفته و در این مکان راز و نیاز می کنند. بسیاری از زائران از نام این مسجد اطلاعی ندارند اما حتما بارها در سفر خود به مشهد از آن دیدن کرده اند.

مسجد بالاسر امام رضا، جاهای دیدنی حرم امام رضا

۵-اولین کاشی کاری های حرم مطهر

اگر به کاشی کاری های حرم توجه کرده باشید، متوجه قدمت آنها شده اید. این کاشی کاری های نفیس بسیار قدیمی هستند و بخش عظیمی از آن در دوره سلطان سنجر در اوایل قرن ششم ساخته شده است. کاشی های سنجری شهرت بسیاری دارند و در یکی از بهترین انواع کاشی های موجود در گذشته هستند که برای تزئین حرم به کار رفته اند.

۶-اولین گنبد طلای حرم مطهر، تماشایی‌ترین بخش از جاهای دیدنی حرم امام رضا

گنبد طلای زیبایی که در نمای بیرونی صحن امام رضا می بینید در زمان شاه تهماسب صفوی ساخته شد. گنبد طلا یکی از جاهای دیدنی حرم امام رضا است که در اولین نگاه در هنگام ورود به صحن و حیاط به چشم ما می‌خورد. قدمت این گنبد زیبا بیش از دو قرن استو این قدمت ارزش این اثر گرانبها را چندین برابر کرده است. همانطور که امروزه مردم بسیاری برای دیدار از حرم امام رضا مشتاق هستند، در گذشته و در بین شاهان نیز حرم امام رضا (ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار بود.

به همین دلیل بسیاری از پادشاهان گذشته توجه ویژه ای برای حرم مبذول داشته و سعی می کردند تا بهترین تزئینات و زیبایی های ممکن را به مجموعه حرم رضوی اضافه کنند. گنبد خشتی مشهد هم یکی دیگر از گنبدها و بناهای ارشمند و تاریخی این شهر است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

۷- بازسازی حرم پس از غارت

جالب ترین حقیقت در مورد حرم غارت مقبره امام رضا به دست عبدالمومن اوزبکی است، فردی که در گذشته تمام صحن را غرات کرد. اما شاه عباس صفوی برای اینکه دوباره حرم مطهر را مرمت کنند، با پای پیاده از اصفهان به شهر مشهد عزیمت کرد و دستور داد بقعه را به حالت گذشته تعمیر و مرمت کنند. شاه تهماسب یکی از پادشان بزرگ گذشته است که در توسعه و تکمیل حرم اما رضا (ع) تلاش بسیاری داشت.

۸-ساختن ایوان صحن حرم مطهر، ساخت بیشتر زیبایی‌های حرم امام رضا

اولین صحن در حرم مطهر صحن تیموری توسط سلطان بایقرا ساخته شده است. این صحن توسط شاه عباس اول گسترش داده شد و نمایی که درحال حاضر می بینید از همان دوران نقاشی و طلاسازی شده  است. درهمان زمان دومین صحن حرم نیز در دستور ساخت قرار گرفت و کارهای تکمیل و نقاشی آن تا پایان ادامه پیدا کرد. ایوان صحن به‌عنوان یک بخش مقدس و از زیبایی‌های حرم امام رضا به شمار می‌رود.

علاوه‌بر ایوان صحن، مسجد گوهرشاد مشهد نیز یکی از بناهایی است که روزانه افراد زیادی برای عبادت و زیارت به آن مراجعه می‌کنند. این مسجد یکی از زیبایی‌های حرم امام رضا است که بنای آن شکوه و عظمت چشمگیری دارد.

۹-ساخت سومین ضریح در دوران قاجار

سومین و زیباترین صحن در حرم با ظرافت خاص و پوشیده از طلا به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. صحن آزادی نیز به عنوان یکی دیگر از صحن های همیشه شلوغ و معروف در حرم امام مهربانی، در سال ۱۲۳۳ و به دستور ناصرالدین شاه بنا شد. در همین زمان ایوان غربی آن نیز با استفاده از طلا تزئین شده و طلا کاری شد.

۱۰-به توپ بستن گنبد امام رضا توسط روس ها

روس ها در سال ۱۳۳۰ به مقدسات ایرانی توهین کرده و به خودشان اجازه دادن که گنبد امام رضا ع را به توپ ببندند. آثار گلوله ها هنوز بعد از مرمت و تعمیر به جای مانده است. تعمیر گنبد امام رضا توسط والی خراسانی انجام گرفت.

به توپ بستن صحن امام رضا، زیبایی های حرم امام رضا

۱۱-حادثه تروریستی حرم امام رضا

در سال ۱۳۷۳ در یکی از صحن های امام رضا بمب کار گذاشته بودند و در این جنایت ۲۶ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند.چنین حادثه باعث تا ورود افراد بدون بازرسی بدنی و عبور از گیت های مخصوص ممکن نباشد و مسئولینی برای چک کردن و بررسی خانم و آقایان در حین ورود به حرم وجود داشته باشد.

۱۲-ساخت صحن های متعدد برای زائران حرم

حرم مطهرامام رضا دارای ۹ صحن و ۲۶ رواق است که زائر بسیاری می توانند برای عبادت در این صحن ها وارد شوند.  هر صحن شامل یک فضای باز با رواق و ایون های متعدد است. مساحت مجموعه صحن های حرم، ۲۲۵۲۲۳ مترمربع است که تمام مهمان امام رضا می تواند در آنجا برای عبادت حضور پیدا کنند.

صحن های حرم امام رضا تعدد زیادی دارند که عبارتند از صحن انقلاب اسلامی، صحن آزادی، صحن جمهوری اسلامی، صحن قدس، صحن هدایت، صحن جامع رضوی، صحن کوثر و صحن غدیر. عجیب ترین مورد درباره حرم امام رضا آرامش وصف ناپذیر این فضا برای زائران است، به طوری که هرکسی وارد این مکان مقدس می شوند هرگونه دردی داشته باشند به دست فراموشی میسپارند.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.