روستای نغندر کجاست؟ آشنایی با دیدنی‌ترین روستای نزدیک مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
روستای نغندر مشهد کجاست

در سال‌های اخیر روستاگردی به عنوان یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های گردشگری شناخته شده‌ است. در روستاگردی برخی از روستاها که امکانات گردشگری بیشتری نسبت با سایرین دارند به‌عنوان روستاهای هدف گردشگری شناخته می‌شوند و توریست‌ها و گردشگران با سفر به این روستاها با فرهنگ و رسومات اهالی روستا آشنا می‌شوند. یکی از محاسن روستاگردی کمک به چرخه اقتصادی روستاهاست. خرید محصولات محلی و اقامت در خانه‌های روستاییان به وضعیت معیشتی و اقتصادی آن‌ها کمک بسیاری می‌کند و به همین ترتیب یک داد و ستد بی‌نظیر در چرخه اقتصادی و فروش محصولات به وجود می‌آید.

یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان خراسان رضوی روستای نغندر نام دارد. در این مقاله از مجله مشهد مگ به معرفی روستای گردشگری نغندر می‌پردازیم و شما را با جاهای دیدنی و مردم این روستا آشنا می‌کنیم.

چرا باید از روستای نغندر دیدن کنیم؟

روستای نغندر از توابع طرقبه، نزدیک به شهر مشهد، قرار دارد. اسم این روستا به شکل «نقندر» هم نوشته می‌شود و این نام برگرفته از پیله کرم ابریشم، نوغان، است. روستای نغندر از ییلاق‌های اطراف مشهد است و در دامنه کوه‌های بینالود قرار دارد. نغندر با توجه به داشتن آب‌وهوای خوب و طبیعت زیبا به یکی از روستاهای هدف گردشگری تبدیل شده است. گردشگران بسیاری از این روستا به دلیل آب‌و‌هوای خوش و کوهستانی بازدید می‌کنند و چند روزی مهمان روستاییان مهمان‌نواز نغندری می‌‌شوند.

البته در این روستا تخت‌های اجاره‌ای هم وجود دارد و انتخاب مناسبی برای یک پیک‌نیک چند ساعته خارج از شهر محسوب می‌شود. اگر به شهر مشهد سفر کردید حتما از نغندر که یکی از سرسبزترین روستاهای مشهد است دیدن کنید. تنفس در هوای پاک روستا و درختان توت و دور از هوای آلوده شهرها یک غنیمت بزرگ است که این روزها فقط در روستاها نصیبمان می‌شود.

روستای نغندر،‌سرسبزترین روستای مشهد

جمعیت روستای نغندر چقدر است؟ درباره روستاییان نغندر بیشتر بدانیم

در روستای نغندر درختان توت بسیاری وجود دارد و در گذشته شغل اصلی روستایی‌ها پرورش پیله کرم ابریشم و تولید نخ ابریشم بود. به همین دلیل از نام نوغان در نام‌گذاری این روستا که در دره‌های کوهستانی است استفاده شده. این روستا در گذشته به «نوغان دره» شناخته می‌شد اما با اضافه شدن شغل‌های دام‌داری و کشاورزی به نغندر تغییر نام داد. این روزها دیگر پرورش پیله کرم ابریشم مانند گذشته در این روستا رواج ندارد. بیشتر روستایی‌ها روانه شهرها شده‌اند و به مشاغل دیگری روی آورده‌اند.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت روستای نغندر برابر با ۸۵۵ در ۲۶۶ خانوار بوده است. شاید با تدام روستاگردی و رفت‌وآمد گردشگران باز هم رونق اقتصادی به کسب‌وکار داخلی روستاییان بازگردد و مردم با فرهنگ بومی مشهد و روستاهای اطراف آن بیشتر آشنا شوند. روستایی‌هایی که این روزها در روستا زندگی می‌کنند به دامداری و کشاورزی مشغول‌اند. حبوباتی مانند عدس و نخود از محصولات کشاورزی اهالی روستای نغندر بینالود است.

آشنایی با جاهای دیدنی نغندر، روستایی تماشایی در دل بینالود

روستای نغندر یکی از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود و داخل این روستا نیز مکان‌های مختلفی برای گردشگری وجود دارد. به غیر از آب‌و‌هوای پاک و کوهستانی روستا، مناظر طبیعی و صدای باد بین برگ‌های درختان توت به زیباترین منظره و موسیقی برای گردشگران تبدیل می‌شود. در این روستا یک رودخانه وجود دارد که آب مورد نیاز کشاورزی نیز از همین رود تامین می‌شود. یکی دیگر از جاهای دیدنی نغندر تپه‌هایی است که شباهتی به کوه ندارند. این تکه سنگ‌های بزرگ، بخش‌هایی به جا مانده از قلعه‌ای قدیمی است که قدمت آن به دوران جنگ جهانی دوم مربوط می‌شود.

خانه باغ‌ها،‌ کوچه باغ‌ها و باغ‌های میوه از جاذبه‌های گردشگری نغندر محسوب می‌شوند و برای پیاده‌روی و گردش در روستا مناسب‌اند. با توجه به اینکه نغندر از روستاهای هدف گردشگری است و فعالیت‌های عمرانی و آبادانی در آن صورت گرفته، اقامتگاه‌های متعددی هم برای مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده است. با ساخت اقامتگاه‌ها و اجاره خانه‌های روستایی و گردشگری بسیاری از مسافران شب را در نغندر سپری می‌کنند و صبح را در هوای خوش کوهستانی بیدار می‌شوند.

آدرس روستای نغندر مشهد کجاست

چگونه به روستای نغندر برویم؟ فاصله مشهد تا نغندر و مسیر دسترسی

روستای نغندر در ۱۰ کیلومتری طرقبه قرار دارد. فاصله مشهد تا نغندر نیز نزدیک به ۱۵ کیلومتر است. بهترین زمان سفر به نغندر فصل تابستان است چون هوای این روستا در فصل‌های پاییز و زمستان به شدت سرد و برفی است. نغندر یکی از ییلاق‌های مهم و باصفای مشهد است که بازدید از آن را به همه خوانندگان مشهد مگ پیشنهاد می‌کنیم.

اگر قبلا به این روستا سفر کرده‌اید با ما درباره جاهای دیدنی نغندر و اهالی مهربان روستا صحبت کنید. در انتهای همین صفحه تجربه‌های خود را از مسیر دسترسی و خاطرات خوب سفرتان به نغندر بنویسید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.