اقامتگاه های رایگان در مشهد برای زائران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
  • شنبه 14 اکتبر 2023
  • 2982
  • 0

شهر مشهد با توجه به وجود حرم مطهر امام رضا (ع) هر ساله تعداد بسیار بالایی از گردشگران و مسافران را به خود جذب می‌کند. با توجه به تعداد بسیار زیاد مسافران و گردشگران در این شهر، استان خراسان رضوی همواره در جهت رفاه حال زائران و گردشگران اقدام به ایجاد مراکز خدماتی و تفریحی بسیاری کرده است. هتل‌های چند ستاره با امکانات و خدمات گوناگون، همراه با مراکز تفریحی و گردشی مختلف تنها چند نمونه از خدمات رفاهی ایجاد شده برای زائران این شهر مقدس به‌شمار می‌رود.

شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام هشتم شیعیان، هرساله زائران بسیار زیادی را از اقصی نقاط ایران و جهان پذیرا می‌شود. از اینرو‌ بسیاری از زائران با توانایی مالی پایین و بودجه کم سفر ممکن است امکان رزرو هتل و اقامت در هتل‌های لوکس مشهد را نداشته باشند. با توجه به آموزه‌های دینی ما ایرانیان، احترام و اکرام زوار همواره در صدر احکام بوده است. طرح تهیه و توزیع غذا برای زائران حرم امام رضا (ع) و همچنین اسکان رایگان زوار از جمله اقدامات اکرام زائران در شهر مشهد به‌شمار می‌رود که رد طی سال‌های اخیر راه‌اندازی شدند. لازم به ذکر است که توسعه امکانات رفاهی برای میزبانی از زائران، همواره یکی از دغدغه‌های مهم تولیت آستان قدس رضوی به‌شمار می‌رود.

طرح اسکان رایگان برای زائران مرقد مطهر امام رضا با عنوان زائرسرا در طی سال‌های اخیر در شهر مشهد راه‌اندازی و اجرا شده است. از جمله مهمترین و بهترین این اقامتگاه‌ها که همانند هتل مشهد دارای امکانات و خدمات بسیار خوبی هستند، می‌توان به زائرسرای رضوی و زائر سرای طرق اشاره کرد. این دو زائرسرا با قرار گرفتن در مسیر ورودی شهر مشهد، تا مرقد امام رضا فاصله ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای با خودرو دارند.

زائرسرای رضوی با قرارگیری در بلوار چمن مشهد، همانند هتل نزدیک حرم از جمله اقامتگاه‌های ارزان و رایگان این شهر نسب به حرم مطهر است. این زائرسرا با ظرفیت دو هزار تخت برای اسکان ارزان و گروه‌هایی همچون زائران کم‌برخوردار به‌صورت رایگان، خدمات رفاهی بسیار خوبی دارد. پروژه زائرسرای رضوی با توجه به خدمات رفاهی قابل ارائه به زائران از مصادیق بارز ارائه خدمات با کیفیت به مهمانان امام رئوف است.

مهمانسرای طرق نیز همانند سایر مهمانسراهای رضوی اقدام به اقامت زوار به‌صورت رایگان و ارزان کرده است. سوئیت‌های این مجموعه دارای امکاناتی مانند: حمام، تراس، یخچال، تلویزیون، تخت هتلی، میز، صندلی، صندلی چرخدار، صندلی نماز و خدماتی مانند آمبولانس و تکنسین بهداشت است.

زائرینی که علاقه‌مند به اقامت در این زائرسراها هستند می‌توانند به‌صورت اینترنتی اقدام به رزرو آن کنند. لازم به ذکر است که این اقامتگاه‌ها دارای آشپزخانه و امکان پخت و پز نیستند. این اقامتگاه‌ها دارای ایاب و ذهاب هستند و ترانسفر زائران، با مینی‌بوس، تاکسی بی‌سیم و تاکسی‌های خطی به‌صورت رایگان انجام می‌پذیرد. نکته جالب توجه در مورد این زائرسراها این است که تنها مختص اقشار کم درآمد و بی‌بضاعت نیست و تمامی افراد و خانواده‌هایی که تمایل دارند در تشرف به مشهد مقدس از این سوئیت‌ها و اتاق‌ها بهره‌ببرند می‌توانند اقدام به رزرو آن کنند.

در انتها لازم است به چند نکته در رابطه با این اقامتگاه‌ها اشاره کنیم. این اقامتگاه‌ها با توجه به بعد مسافت دارای سرویس رفت و برگشت به حرم هستند. اگر زوج هستید حتما مدارک محرمیت را همراه خود داشته باشید. برنامه حرکت سرویس‌ها با توجه به زمان اذان تغییر می‌کنند و زائرسراها معمولا دارای ایستگاه اتوبوس مستقر به سمت حرم مطهر امام رضا هستند.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.