جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم که تا به حال نادیده میگرفتید

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
جاهای دیدنی مشهد که هم نزدیک حرم هستند و هم ارزان

آدم وقتی درباره سفر به مشهد فکر میکند اولین چیزی که به ذهن اش میاید، دیدار با امام رضا و حرم مطهر است. ولی آیا میتوان کمی بیشتر از حرم مطهر از مشهد لذت برد؟ اصلاً چطور میتوان هم به زیارت آقا رفت و هم از دیدنی های مشهد دیدن کرد. دیدنی هایی که به دلیل نزدیکی به آستان مقدس امام رضا، میتوانید بدون دردسر و صرف هزینه به آن ها سر بزنید. در این مقاله میخواهیم فرض را بر این بگذاریم که شما تنها میخواهید بدون کمترین هزینه، بیشترین استفاده را از سفر به مشهد ببرید. پس با مشهد مگ همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید، مهم ترین مکان های دیدنی جذاب اطراف حرم را به شما معرفی کنیم. دانستن درباره این مکان ها زمانی به کارتان می‌‎آید که ببینید حرم امام جای سوزن انداختن نیست و شما میخواهید از سفرتان نهایت استفاده را ببرید.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از مساجد معروف و زیبایی است که در جنوب حرم رضوی واقع شده است. این مسجد به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ، در مجاورت حرم امام هشتم ساخته شده و از پر بازدیدترین و شلوغ‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود. معماری و کاشی‌کاری‌های این مسجد زبانزد است و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. با اینکه در شهر مشهد بناهای تاریخی بسیاری وجود دارند و هر کدام برگرفته از یک گذشته غنی و طول و دراز هستند، مسجد گوهر شاد از همه بیشتر به حرم نزدیک تر است و این یعنی شما میتوانید بدون هیچ زحمتی به این دروازه تاریخی قدم بردارید.

مسجد گوهر شاد

آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار بنایی است که به یادبود نادرشاه در شهر مشهد ساخته شده است.  قوام السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشیدی) در محل یكی از مقابر ویران‌شده نادری، آرامگاه جدیدی برای وی ساخت و استخوان‌های او را از تهران به مقبره مزبور انتقال داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد. این بنای جدید كه در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت، مدتی بر پا بود تا این كه انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسب برای وی در همان محل مقبره قوام‌السلطنه احداث کند. این كار از سال ۱۳۳۶ شروع شد و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید.

آرامگاه نادرشاه افشار

بازار رضا مشهد

امکان ندارد که به مشهد سفر کنید و چند باری به این بازار بزرگ و قدیمی سر نزنید. بازار رضا که در فاصله کمی از حرم مطهر قرار دارد، یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای سنتی کشور لقب گرفته است. این بازار علاوه بر معماری زیبا و سنتی خود یکی از قدیمی‌ترین مراکز عرضه سوغات و صنایع دستی شهر مشهد است.

بازار رضا در ۲ طبقه همکف و فوقانی با طول ۹۶۰ متر و عرض ۳۳ متر با ۱۷۱۱ واحد تجاری ایجاد شده و شامل تاسیسات، انتظامات، آبخوری، اطلاعات، ‌نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی می‌باشد. در طبقه دوم آن کارگاه‌های کوچک صنایع دستی، طلاکاری، فیروزه تراشی و گلدوزی ایجاد شده است. همچنین ۶ سیستم پله برقی در فضای داخلی آن برای سهولت دسترسی به طبقه فوقانی تعبیه شده است.

هر بازار با وجود ۷ هشتی در ۲ طبقه همکف شامل ۱۰۰ باب مغازه و طبقه اول دارای ۱۲۰ مغازه است. این مرکز خرید دارای انواع سوغاتی‌ های مشهد و مایحتاج زائرین از قبیل انگشتر فیروزه، انواع عقیق، عطریات، زعفران، نبات، مهر و سجاده، تسبیح، پوشاک و شیرینی‌جات می‌باشد که به دلیل نزدیکی به مجموعه حرم مطهر رضوی مورد اقبال و توجه گردشگران قرار دارد.

بازار رضا مشهد

پارک وکیل آباد مشهد

یکی از بهترین کارهایی که میتوانید بعد از دیدار از مکان های دیدنی مشهد انجام دهید، این است که به طبیعت پناه ببرید و وقت خود را در میان چمنزار ها سبز و زیبای پارک ها به بهترین نحو بگذرانید. پس اجازه دهید همین جا به شما بگوییم که حتما به پارک وکیل آباد مشهد سر بزنید. این پارک از تفرجگاه‌های قدیمی و زیبای مشهد است که در جنوب غربی این شهر و انتهای بلوار وکیل‌آباد واقع شده است. این پارک جنگلی که در گذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل‌آباد شناخته میشده، در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط مالک آن، حسین آقای ملک، به‌صورت رسمی وقف استفاده عموم و به شهرداری مشهد واگذار شد.  باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد است که در جوار پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد.

رستوران پسران کریم مشهد

شما که نمیخواهید بعد از این همه راه رفتن و دیدن جاهای دیدنی مشهد، گرسنه به خانه بروید؟ بهترین رستوران مشهد همین رستوران پسران کریم است که در سال ۱۳۵۹ در خیابان طالقانی افتتاح گردید و از سال ۱۳۷۶در محل فعلی واقع در بلوار خیام ۲۳ (فرهاد ۲۲) انتقال یافت. در حال حاضر شعبات دوم و سوم این رستوران د ر برج آلتون و انتهای خیام شمالی مجتمع مروارید پذیرای مهمانان و همشهریان عزیز می باشد.
دلیل نامگذاری این رستوران یاد و خاطره بنیانگذار آن، مرحوم کریم قاسم زاده حاتمی پدرمان می باشد که به مدت تقریبا ۵۶ سال از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۶ به مدیریت رستوران مشغول بوده اند . در این مجموعه سعی شده است از بهترین و سالم ترین مواد غذایی استفاده وکنترل دائمی جهت حمل بهداشتی مواد غذایی از مبدا تا مقصد و توجه ویژه به فضاهای آماده سازی و انبارهای مواد غذایی و طبخ غذا در محیط کاملا بهداشتی (بطوریکه ۶۵% کل زیربنای رستوران مختص این فضاها می باشد) و در نهایت تمام سعی افراد این مجموعه اعم از مدیریت ٬ مسئول بهداشت ٬ دامپزشک و کارکنان محترم ارائه غذای سالم برای مهمانان عزیز می باشد

 

آرش نقدی

باور قلبی من اینه که سفر نه تنها هزینه نیست، بلکه یجورایی سرمایه گذاریه چون آدم میتونه با مسافرت رفتن خودش رو دوباره به دنیا بیاره!

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.
علی رضا قربانیان (25 می 2019)

رستوران پسران کریم خفنن ترین جا نزدکیه حرمه. کاش در موردش اطلاعات می دادید.

    mashad_admin (25 می 2019)

    یا سلام
    کاربر گرامی
    ممنون از ثبت نظر شما در مشهدمگ
    برای اطلاعات بیشتر در خصوص رستوران پسران کریم می تونید این مقاله و بررسی کنید.

مهدی ساداتیان (25 می 2019)

بازار رضا بهترین بازار مشهد اطرافه حرمه ولی حیف تو چن سال اخیر بد شده مث همیشه نیست و اون حالت سنتی خودش و از دست داده .

    mashad_admin (25 می 2019)

    با سلام کاربر گرامی
    ممنون از حسن نظر شما برای مشهدمگ
    امیدوارم سایر مطالب این وبسایت هم به دید شما خوش آمده باشد.

M.n (9 جولای 2019)

لطفا درباره منو غذایی و قیمت در رستورانهای پدیده شاندیز اطلاعاتی بدهید

    mashad_admin (13 جولای 2019)

    با سلام
    دوست عزیز با توحه به اینکه در حال حاضر رستوران ها ثبات خاصی برای قیمت منو غذاهای خود ندارند ما از درج قیمت معذوریم. شما می توانید برای اطلاغ پیدا کردن از قیمت دقیق منو دلخواه خود با روابط عمومی رستوران تماس بگیرید.