هر چیزی که درباره پارک و منظر طبیعی هفت حوض مشهد باید بدانید

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
منظر طبیعی هفت حوض مشهد، مهم‌ترین آثار طبیعی مشهد

منظر طبیعی هفت حوض یکی از مکان‌های بکر گردشگری در اطراف مشهد است. اگر عکس‌های این پارک را ببینیم باور نمی‌کنیم همچین مکانی در ایران و در نزدیکی مشهد قرار داشته باشد. در سال‌های اخیر که طبیعت‌گردی به برنامه‌ گردشگران مشهد اضافه شده برخی از مکان‌های تفریحی مشهد شناخته شده‌اند. اما منظر طبیعی هفت حوض هنوز جزو مکان‌هایی است که کمتر کسی می‌شناسد.

منطقه گردشگری هفت حوض در مشهد یکی از آثار طبیعی ارزشمند استان خراسان رضوی است. اگر می‌خواهید درباره آثار طبیعی و جاذبه‌های شگفت‌آور نزدیک هفت حوض بیشتر بدانید با ما تا انتهای این مقاله در مشهد مگ همراه باشید.

آثار طبیعی چیست؟ پارک طبیعی هفت حوض یکی از آثار طبیعی مشهد

آثار طبیعی پدیده‌هایی خارق‌العاده و کم‌نظیرند که در بین گیاهان، جانوران و مکان‌های طبیعی دیده می‌شوند. این پدیده‌ها ارزش و جایگاه مهمی در زمینه‌های علمی، تاریخ و طبیعت دارند و باید از آن‌ها حفاظت کرد. دلیل اهمیت پدیده‌های طبیعی در بی‌نظیر بودن آن‌هاست. در ایران آثار طبیعی متعددی وجود دارد که پارک طبیعی هفت حوض مشهد یکی از مهم‌ترین پدیده‌های طبیعی ایران و استان خراسان رضوی به شمار می‌رود.

پدیده طبیعی هفت حوض در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شده است. منطقه گردشگری هفت حوض مشهد ۵۷۰ هکتار وسعت دارد و آرامشی غیر قابل وصف در این منطقه موج می‌زند. حوض‌های طبیعی این منطقه که به «دولین» هم شناخته می‌شوند بر اثر فرسایش بعد از باران‌های اسیدی به وجود آمده‌اند. این حوض‌ها به هم راه دارند و آب بین آن‌ها جاری و در حرکت است. قدمت پدیده طبیعی هفت حوض به دوران زمین‌شناسی مزوزوئیک برمی‌گردد و بیش از هزاران سال عمر دارد.

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف مشهد چشمه گیلاس است. آیا می‌دانید چشمه گیلاس کجاست؟ برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره این چشمه زیبا داشته باشید مجله مشهد مگ را حتما مطالعه کنید.

پارک طبیعی هفت حوض یکی از آثار طبیعی مشهد

در منطقه گردشگری هفت حوض در مشهد چه می‌بینیم؟

جاذبه‌های دیدنی منطقه گردشگری هفت حوض به چند حوض و دشت‌های اطراف محدود نمی‌شود. در این منطقه آب‌وهوایی بی‌نظیر و آرامشی مثال زدنی در انتظار گردشگران است. هفت حوضچه طبیعی،‌ تعدادی حوض‌های تکی و دامنه‌های سرسبز کوه‌ها منظره‌ای رویایی را در برابر چشمان شما پدید می‌آورند. به‌یاد داشته باشید پارک هفت حوض جزو میراث طبیعی کشورمان بوده و محافظت از آن وظیفه‌ای همگانی است.

اگر به روستاگردی علاقه داشته باشید حتما از زیباترین روستاهای اطراف مشهد در نزدیکی منطقه هفت حوض بازدید کنید. روستاهای اطراف مشهد هوایی فوق‌العاده و پاک دارند که در هیچ شهر دیگری تجربه نخواهید کرد.

مکان‌های دیدنی و گردشگری نزدیک به پارک هفت حوض مشهد کدامند؟

در اطراف پارک هفت حوض جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری وجود دارد. اگر به طبیعت گردی علاقه دارید حتما برای یک روز یا دو روز کامل برنامه‌ریزی کنید و این مکان‌های فوق‌العاده را ببینید.

  • سنگ سیاه یک صخره بزرگ و عجیب است که کوهنوردان از آن برای تمرین صخره‌نوردی استفاده می‌کنند. این سنگ در خیابان سیدی و اوایل جاده ورودی هفت حوض قرار دارد.
  • منطقه حفاظت شده بینالود هم در نزدیکی پارک هفت حوض قرار دارد. اگر به گشت‌وگذار در طبیعت علاقه دارید حتما به این منطقه سر بزنید و از دیدن گیاهان بی‌نظیر آن لذت ببرید.
  • روستای مغان یکی از روستاهای خاص و جالب مشهد است که در فاصله‌ای نزدیک به هفت حوض قرار دارد. خانه‌های این روستا سنگی و پلکانی هستند. غار مغان هم از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این روستاست.
  • اگر به روستاگردی علاقه دارید حتما از روستاهای اردمه، کرتیون و سربرج را که نزدیک هفت حوض‌اند ببنید.

در سفر به مشهد سعی کنید برنامه‌های هیجان انگیزی را دنبال کنید. مثلا بعد از طبیعت‌گردی به پردیس سینما هویزه بروید و جدیدترین فیلم‌های اکران شده را ببینید. بعد از تماشای فیلم‌ هم می‌توانید بازارگردی و رستوران‌گردی را در برنامه‌های خود قرار دهید. مشهد شهری است که می‌توانید ساعت‌ها و روزها برای گشت‌وگذار و تفریح در آن وقت بگذارید.

آدرس پارک هفت حوض مشهد، راهنمای دسترسی

امکانات منظر طبیعی هفت حوض، محلی مناسب برای گردشگری و تفریح

با توجه به اینکه منظر طبیعی هفت حوض منطقه‌ای بکر و خاص است امکانات گردشگری مناسبی در آن وجود ندارد. فقط در این محوطه یک جاده ۲ کیلومتری وجود دارد که با عبور از آن به حوض‌های این تفرجگاه طبیعی می‌رسید. بنابراین بهتر است برخی امکانات اولیه مانند خوراکی‌های ضروری و آب کافی همراه خود داشته باشید.

به‌یاد داشته باشید این منطقه بوفه،‌ سرویس بهداشتی و محلی برای جمع آوری زباله ندارد. بنابراین شاید نتوانید ساعت‌های طولانی را در این پارک طبیعی طی کنید. همچنین بهتر است حتما کیسه زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها داشته باشید تا طبیعت بکر این منطقه آسیب نبیند.

بهترین زمان بازدید از منطقه تفریحی هفت حوض چه فصلی است؟

بهترین زمان برای سفر به منطقه تفریحی هفت حوض فصل‌های بهار و پاییز است. هوای این فصل‌ها مطبوع‌تر از تابستان و زمستان بوده و زمان مناسبی برای لذت بردن از یک هوای دلچسب خواهد بود. با توجه به اینکه منطقه هفت حوض امکانات کافی گردشگری ندارد در ساعت‌های روشنایی به دیدن آن بروید و قبل از تاریکی آنجا را ترک کنید.

بهار و پاییز، بهترین زمان بازدید از منطقه تفریحی هفت حوض

از کدام مسیر برویم؟ آدرس پارک هفت حوض مشهد

جاذبه طبیعی هفت حوض در ۷ کیلومتری مشهد و در دامنه رشته‌ کوه‌های خلج استان خراسان رضوی قرار دارد. بعد از طی کردن ۷ کیلومتر تا رسیدن به محوطه اصلی باید ۲ کیلومتر پیاده روی کنید.

آیا اطلاعاتی که درباره آثار طبیعی و پارک هفت حوض مشهد خواندید برای شما جالب بود؟ کدامیک از آثار طبیعی ایران را دیده‌اید یا می‌شناسید؟ اگر تا به حال پارک هفت حوض سفر کردید حتما در انتهای این صفحه خاطرات و مشاهدات خود را از این مکان بکر گردشگری برای ما یادداشت کنید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.