خانه ملک مشهد، از مقاصد دیدنی شهر مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
خانه ملک مشهد کجاست؟
  • چهارشنبه 30 سپتامبر 2020
  • 1753
  • 0

مشهد مهم‌ترین شهر مذهبی ایران است که سالانه افراد زیادی از سرتاسر جهان برای رفتن به پابوس امام هشتم شیعیان به این شهر زیبا سفر می‌کنند. مشهد علاوه‌بر مکان‌های مذهبی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد. ممکن است شما با شرکت در تور مشهد قصد بازدیی از جاذبه‌های گردشکری این شهر را داشته باشید. برخی از مکان‌های زیبا در شهر مشهد موقوفات ثروتمندان بوده که درادامه قصد معرفی یکی از این اشخاص و موقوفات آن‌ را داریم؛ باما همراه باشید.

خانه ملک

یکی از بناهای تاریخی مشهد خانه ملک به‌حساب می‌آید. مرحوم حسین ملک مالک این خانه زیبا بوده است. این شخص یکی از ثروتمندترین افراد ایران محسوب می‌شد و ثروت زیادی داشت. حاج حسین ملک موقوفات زیادی ازقبیل بیمارستان‌های رضوی و سجادیه، کتابخانه ملی ملک، باغ وکیل‌آباد و… ازجمله مکان‌های وقف‌شده توسط این بزرگ‌مرد است. خانه ملک محل زندگی شخص آن مرحوم بود. در زمینی به وسعت ۱۶۵۹ متر ساختمانی با زیربنای ۶۰۰ مترمربع ساخته شده است. معماران برای نمای این خانه الگوهای سنتی استفاده کرده‌اند؛ اما برای داخل از معماری اروپایی بهره برده‌اند. این بنا در گذشته وسعت بیشتری داشت؛ البته اکنون فقط قسمت بیرونی این بنا را می‌توان دید. خانه ملک مشهد دوطبقه دارد که سقف آشپزخانه آن با منبت‌کاری‌های بسیار زیبا تزیین شده است. در مشهد یک مورد از حمام‌های تاریخی خصوصی یافت شده، این حمام در خانه ملک قرار دارد. این حمام زیرخاک قرار داشته و پس از بررسی‌ها و کندن حفره‌ها آن را یاقته‌اند. حمام خانه ملک معماری اسلامی دارد و در آن گرمخانه، سرویس‌بهداشتی، نمازخانه، آتش‌دان و محل انبار چوب و مواد سوختنی ساخته شده است. این حمام مساحتی حدود ۱۲۷ متر دارد.

 

در خانه ملک کارگاه‌های سوزن‌دوزی، گلیم، سفال و سرامیک و لعاب‌کاری، کارگاه‌های بافت فرش و گلیم، کارگاه سوزن‌دوزی، کارگاه‌های منبت و معرق‌کاری و بسیاری از کارگاهای دیگر فعال است و در آن‌ها استادان و زیردستان آثار شگفت‌انگیز هنری خلق می‌کنند.

سال ۱۳۷۷ بود که این مکان در لیست آثار ملی ثبت شد. سال ۱۳۷۹ خانه ملک را بازسازی کردند و از آن تاریخ به بعد مکانی برای ساخت آثار هنری شد. فاصله خانه ملک با هتل‌ها زیاد نیست و شما با رزرو هتل مشهد می‌توانید بدون نگرانی به‌دلیل محلی برای اسکان، از این خانه قدیمی و زیبا دیدن کنید. این خانه را می‌توان یکی از بهترین پیشنهادها درطول تور مشهد از تهران علی بابا دانست.

موقعیت خانه ملک

خانه ملک در مرکز شهر و خیابان ملک قرار گرفته است که به‌سادگی می‌توانید از آن دیدن کنید. بهترین روش برای رسیدن به این مکان استفاده از اتوبوس است؛ اتوبوس با کمترین هزینه می‌‌تواند شما را به نزدیکی خانه ملک برساند.

تصویر پارک وکیل آباد مشهد

پارک وکیل‌آباد

پارک وکیل‌آباد هم مانند خانه ملک یکی از مکان‌های زیبایی محسوب می‌شود که حاج حسین ملک آن را وقف کرده است. این پارک را می‌توان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک مشهد دانست. منطقه وکیل‌آباد به‌دلیل وجود درخت‌های چنار، کاج، سرو و قرارگرفتن در دره‌ای با آب‌وهوایی مطلوب موردتوجه مسافران و اهالی مشهد قرار گرفته است. این پارک جنگلی شگفت‌انگیز سال ۱۳۴۸ توسط حاج حسین ملک، صاحب آن، وقف شد و تحت نظارت شهرداری مشهد قرار گرفت. پس از منطقه‌بندی، این پارک در منطقه ۹ مشهد واقع شد. پارک وکیل‌آباد ۲۵۹۶۵۹ مترمربع است که آبیاری آن با قنات انجام می‌شود. شهرداری امکاناتی مانند آب‌نما، برق‌کشی، آلاچیق و محل اسکان موقت، وسایل بازی و ورزش، کافه و رستوران را به این پارک اضافه کرد تا مسافران و گردشگران موقع قدم‌گذاشتن به آن حس بهتری داشته باشند.

باغ‌وحش وکیل‌آباد

علاوه‌بر بازدید از پارک وکیل‌آباد می‌توانید به باغ‌وحش آن نیز رفته و از حیوانات موجود در آن دیدن کنید. در این باغ‌وحش تعداد زیادی از جانوران گوشت‌خوار، علف‌خوار، خزندگان و پرندگان وجود دارند که درمعرض دید گردشگران قرار گرفته‌اند. در این مکان یک آکواریوم تعبیه شده است که در آن تعداد زیادی از گونه‌های مختلف آبزیان قرار دارند. بازدیدکنندگان می‌توانند در ساعات ۸:۳۰ الی ۱۷ به این مکان رفته و پس از تهیه بلیط از آن دیدن کنند.

بازسازی پارک وکیل‌آباد

سال ۱۳۹۲ شهرداری مشهد شروع به بازسازی پارک وکیل‌آباد کرد. درطول این بازسازی از مصالح طبیعی استفاده شده است. سنگی که برای کف رودخانه استفاده شده بود، گرانیت یا سنگ خارا بود که از استحکام بالایی برخوردار است. پس از آن شهرداری نیز از همین سنگ برای کف‌سازی، پله‌ها و نمای پارک استفاده کرد.

 

موقعیت پارک وکیل آباد

این پارک مکانی است که باید درطول تور مشهد حتما از آن دیدن کنید. پارک وکیل‌آباد در منطقه ۹ قرار دارد. این منطقه غربی‌ترین نقطه مشهد است. پارک وکیل‌آباد سر دوراهی طرقبه و شاندیز قرار دارد. اگر قصد رفتن به این پارک بزرگ و زیبا را دارید می‌توانید با ماشین شخصی یا تاکسی به آن‌جا رفته و از این پارک دیدن کنید. فاصله حدودی پارک وکیل‌آباد تا حرم امام رضا (ع) ۲۰ کیلومتر است. به‌دلیل وجود بلوار وکیل‌آباد به‌سادگی و در کم‌ترین زمان می‌توانید به این پارک برسید یا از آن به هتل و محل اسکان خود بازگردید.

بهترین روش برای رزرو هتل مشهد سایت علی بابا است. شما با رفتن به این سایت می‌توانید در کم‌ترین زمان هتل موردنظر خود را رزرو کنید. اگر تاکنون از این دو مکان زیبا و تاریخی دیدن کرده‌اید، تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.