سفری به شهر زیارتی و سیاحتی مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

شهر زیارتی و سیاحتی مشهد، به‌عنوان اولین شهر مذهبی ایران شناخته شده است. همه ما این شهر را به‌خاطر بارگاه امام رضا(ع) می شناسیم، اما جالب است بدانید که علاوه بر این مکان مقدس، در آن مکان‌های تفریحی، اماکن تاریخی و جاذبه‌های طبیعی متعددی هم وجود دارد و همین امر باعث شده تا سالانه شمار زیادی از گردشگران برای زیارت و تفریح، از اقصی نقاط ایران و جهان به این شهر سفر کنند.

به‌همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم، گشت و گذاری در این شهر زیبا و معنوی داشته باشیم و با هم از جای‌جای آن لذت ببریم. تا انتها با ما همراه باشید.

مشهد کجاست؟

شهر مشهد، واقع در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر به‌دلیل داشتن موقعیت مناسب جغرافیایی‌اش، پیش از اسلام هم از بخش‌های مهم برای سکونت در خراسان محسوب می‌شد و حتی در زمان افشاریان، پایتخت ایران بوده است.   در حال حاضر هم، به‌دلیل بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان، پایتخت معنوی ایران به‌شمار می‌آید.

این شهر در همسایگی شهرهای سرخس، درگز، چناران و نیشابور قرار گرفته است و بعد از تهران به عنوان پهناورترین شهر کشور شناخته شده و از نظر جمعیت، پنجمین شهر ایران به‌شمار می‌آید. از نظر موقعیت جغرافیایی، مشهد در حوضه آبریز کشف رود، بین رشته کوه‌‌های بینالود و هزار مسجد قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح دریا، ۹۸۵ متر است.

لازم به ذکر است، مشهد به‌واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش،  آب و هوایی نیمه بیابانی داشته و همین امر باعث می‌شود تا، زمستان‌هایی سرد و خشک و تابستان‌هایی، گرم و خشک داشته باشد. اما در پاییز و بهار، شهر مشهد، هوا خنک و مطبوع می‌گردد و در ماه‌های آبان تا بهمن شاهد بارش باران و برف در این شهر خواهیم بود. البته گردشگران در تمامی ایام سال و به‌ویژه مناسبت‌های مذهبی به این شهر سفر خواهند کرد و در این زمان‌ها، مشهد، مملو از مسافر می‌شود.

جاهای دیدنی مشهد

شهر مشهد از شهرهای محبوب و پرطرفدار کشورمان است که در کنار حرم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، از جاذبه‌‌های دیدنی، تاریخی و تفریحی بسیاری برخوردار است. هم‌چنین وجود آرامگاه بسیاری از بزرگان دین، شعر و ادبیات در این شهر، آن را به یکی از مدرن‌ترین و توریستی ‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است.

در ادامه با همراه باشید تا شما را با جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا کنیم.

حرم مطهر امام رضا(ع)

مقبره هشتمین امام شیعیان، امام رضا(ع) باعث شده تا مشهد به ‌قطب گردشگری مذهبی ایران تبدیل شود. شاید قدمت تاریخی این حرم متبرک، به دهه ۶۱۰ هجری قمری برسد، اما در دوران تیموریان، مرمت و نوسازی شد و بخشی از ساختمان‌های حرم مطهر هم، در زمان صفویان و شاه طهماسب ساخته شد. از شگفتی‌های این حرم مطهر، آینه‌ کاری‌ها، مقرنس ‌کاری‌ها، طلاکاری و کاشی ‌کاری‌های شکوهمند و زیبایی است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد کرد.

مسجد گوهرشاد

در مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع)، بناها و موزه‌های متعدد و تاریخی وجود دارد. مسجد گوهرشاد هم یکی از مهم‌ترین ابنیه‌های تاریخی است. این مسجد، توسط گوهرشادبیگم (همسر شاهرخ میرزا فرزند تیمور گورکانی ) در زمان تیموریان بنا شد و از لحاظ کاشی‌ کاری و مقرنس‌ کاری‌ بسیار زیباست. جالب است بدانید، ساخت این مسجد تاریخی حدود ۱۲ سال طول کشید و نام گوهرشاد بر کتیبه‌ای به خط ثلث و رنگ زرد در سردر معروف انیس‌الدوله  دیده می‌شود.

خانه تاریخی داروغه

خانه تاریخی داروغه از دیگر جاذبه‌های گردشگری مشهد است. قدمت این خانه تاریخی به دوره قاجار برمی‌گردد و در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. این خانه تاریخی در اواخر قاجار، به دستور محمد یوسف و توسط معماران روسی بنا شد. البته خانه تاریخی داروغه، پس از انقلاب به یکی از هیئت‌های مذهبی فروخته شد و در سال ۱۳۹۱ هم توسط شهرداری مورد تملک قرار گرفت و بازسازی شد.

پارک جنگلی وکیل آباد

در قسمت غربی شهر مشهد، منطقه‌ای خوش آب و هوا به نام وکیل آباد وجود دارد. در انتهای بلوار وکیل آباد، پارک جنگلی با همین نام، قرار گرفته است. این پارک جنگلی، از وسعت بسیار زیادی برخوردار بوده و وجود شهربازی، باغ وحش، رودخانه فصل و درختان تنومند، آن را به یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های مردم شهر و گردشگران تبدیل کرده است.

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر مشهد محسوب می‌شود. این باغ که به‌شکل باغ‌های بهشتی ساخته شده، محل مناسبی برای عاشقان طبیعت‌گردی است. در این باغ ۱۸۰ گونه‌ مختلف دارویی و ۴۰۰ نمونه‌ ژنتیکی نگهداری می‌شود وعلاوه بر گیاهان و درختان متنوع، کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی هم وجود دارد تا افراد پس از یک گشت‌ و گذار ناب در این باغ، با یک نوشیدنی یا خوراکی از خود پذیرایی کنند.

پارک هفت حوض

پارک هفت حوض یکی دیگر از مکان‌های گردشگری مشهد است که در فاصله هفت کیلومتری آن قرار گرفته است. حوضچه‌های موجود در این پارک بر اثر فرسایش شیمیایی و به شکل طبیعی به‌ وجود آمده‌اند و باعث جریان طبیعی آب شده‌اند. به این نکته توجه داشته باشید، برای بازید از این مکان زیبا باید لباس و کفش مناسب کوه‌نوردی بپوشید.

غار مغان

غار مغان از مکان‌های تاریخی و گردشگری مشهد است که در فاصله ۳۵ کیلومتری آن واقع شده است. این غار زیبا و تاریخی متعلق به دوره دوم زمین‌شناسی است و در آن فسیل‌های حلزونی و مسیرهایی با قدمت ۱۰۰ میلیون ساله وجود دارد. در قسمتی از غار هم، آب بسیار سردی وجود دارد و ستون‌های آهکی با نمایی بسیار زیبا، هر بیننده‌ای را مدهوش خود خواهد کرد.

دریاچه چالیدره

چالیدره از جاذبه‌های طبیعی مشهد است. دریاچه این منطقه در دره‌ای با همین نام قرار گرفته و آب مورد نیازش را از رودخانه جاغرق تأمین خواهد کرد. منظره چشم‌نواز دریاچه چالیدره به همراه امکانات تفریحی و رفاهی‌اش از قبیل رستوران‌، چایخانه،‌ تله‌کابین، قایق‌سواری و قطارهای تفریحی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه به‌شمار می‌آیند.

آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادر شاه (مؤسس سلسله افشاریان) در مشهد قرار گرفته و در حال حاضر هم به باغ‌ موزه نادری تبدیل شده است. در نمای داخل باغ، درخت‌های بلند جلوه بسیار زیبایی به آن داده‌اند. مجسمه باشکوه نادرشاه هم در داخل باغ و در کنار آرامگاهش خود‌نمایی می‌کند.

موزه نادری از دو بخش تشکیل شده است. در یکی از آن‌ها سلاح‌های جنگی دوره افشاریه، لوازم اسب‌سواری و نقاشی‌هایی از جنگ‌های نادرشاه دیده می‌شود و در بخش دیگر موزه هم، انواع سکه، ظروف و اشیاء اهدائی به دربار قرار گرفته است.

شهر توس

شهر تاریخی توس یکی از شهرهای قدیمی و مهم شهر مشهد است که به دوران هخامنشی تعلق دارد. البته این شهر بعد از حمله مغول‌ها به طور کامل از بین رفت و ساکنان آن به مشهد رفتند. از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر توس، آرامگاه فردوسی، شاعر ایرانی است. شهر توس در سال ۱۳۷۵ در آثار ملی ایران ثبت شد.

صنایع دستی و سوغات مشهد

همان‌طور که می‌دانیم صنایع دستی، امضای هر شهر است و به‌نوعی آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن خطه را نشان می‌دهد. در واقع مشهد هم از این قاعده مستثنی نیست. زمانی که به این شهر سفر می‌کنید، می‌توانید با صنایع دستی آن آشنا شوید و آن را به‌عنوان سوغاتی‌ برای خود یا عزیزانتان به یادگار ببرید.

فرش‌های زیبا و ارزشمند از جمله صنایع دستی مشهد هستند که در کارگاه‌های قالی‌بافی و غالبا توسط زنان هنرمند مشهدی بافته می‌شوند. نقوش آن‌ها، از طبیعت و فرهنگ شهر الهام گرفته است و به‌دلیل زیبایی بی‌نظیرشان در میان گردشگران طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.

هم‌چنین زعفران مشهد که از آن به‌عنوان طلای سرخ یاد می‌شود، از گران‌ترین و رایج‌ترین سوغات این شهر به‌شمار می‌آید. از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌توان به محصولاتی نظیر زرشک، آجیل مشهدی، عطر مشهدی که ترکیبی از اسانس گل رز و گل یاسمن است، مهر و تسبیح اشاره کرد. فیروزه نیشابور و دیگر سنگ‌های طبیعی هم می‌تواند گزینه خوب و مناسبی برای سوغات مشهد باشد که البته این سنگ‌ها بیشتر در قالب انگشتر، دستبند، گردنبند و دیگر زیورآلات تزئینی در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرند.

غذاهای محلی مشهد

یکی از لحظات خوب و به‌یاد ماندنی سفر به مشهد، خوردن غذاهای محلی و خوشمزه آن است. از غذاهای محلی این شهر می‌توانید، به مواردی نظیر شله مشهدی، پلو مخلوط یا لوبیاپلو، خورشت ریواس، اشکنه قروت، کوکوی شیرین، رشته پلو، شیشلیک، دیگچه دسر و شیرینی مشهدی دولایه مارمالادی اشاره کرد.

نکاتی برای اقامت در شهر مشهد

شهر مشهد یکی از شهرهای گردش‌پذیر ایران است که سالانه شمار زیادی مسافر را از نقاط مختلف جهان و سرتاسر ایران به سمت خود می‌کشاند. به‌همین دلیل در این شهر برای رفاه حال مسافران، اقامتگاه‌های متنوعی وجود دارد تا افراد بتوانند با هر سبک و سلیقه‌ای محل اقامتشان را بر اساس شرایط و بودجه خود انتخاب کنند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که در برخی از ایام سال مانند مناسبت‌های مذهبی، شمار زیادی از مسافران به این شهر سفر می‌کنند و همین امر باعث  می‌شود تا افراد با مشکل اسکان مواجه شوند. بنابراین بهتر است قبل از سفر، به صورت آنلاین، از طریق سایت اتاقک، اقدام به اجاره سوئیت و هتل آپارتمان در مشهد کرده و بدون هیچ گونه نگرانی به این شهر سفر کنید و در کنار دوستان و خانواده، از جاذبه‌های گردشگری و مذهبی آن لذت ببرید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.