آشنایی با روستای دهبار مشهد؛ همسایه بهشتی طرقبه

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
آشنایی با روستای دهبار مشهد و جاهای دیدنی آن

گشت و گذار در روستاهای اطراف هر شهر، بخش مهمی از جاهای دیدنی، آداب و رسوم و زیبایی‌های منطقه را به ما نشان می‌دهند. شهر مشهد نیز در اطراف خود روستاها و مناطق طبیعی شگفت انگیز و منحصر به فردی را جای داده است. یکی از این روستاهای زیبا، روستای دهبار مشهد است. این روستا که همسایه منطقه زیبای طرقبه است، طبیعت زیبایی دارد و به عنوان یکی از مناطق ییلاقی مشهد به حساب می‌آید. بسیاری از مشهدی‌ها این منطقه را برای گذراندن روزهای تعطیل خود در طبیعت انتخاب می‌کنند تا در کنار خانواده از چشم انداز زیبایش لذت ببرند. اگر می‌خواهید با این روستای بکر، پاییزی و زیبا آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

روستای دهبار کجاست؟ بهترین دسترسی به روستای شگفت انگیز

کافی است تنها با یک ساعت رانندگی، از شهر شلوغ و پرهیاهوی مشهد فاصله بگیرید تا با دیدن زیباترین روستاهای ییلاقی و مناطق طبیعی اطراف شهر، نفسی تازه کنید و زیبایی واقعی یکی از جاهای دیدنی مشهد در مقابل شما نقش ببندد. روستاهای ییلاقی اطراف شهر مشهد از قدیم مهم‌ترین مناطق برای گذران اوقات فراغت بوده‌اند.

این مناطق ییلاقی با توجه به وسعت، امکانات و زیبایی خود محبوبیت‌هایی به دست آورده‌اند. اما روستای دهبار را می‌توان یکی از اولین انتخاب‌های مشهدی‌ها برای گذران اوقات فراغت دانست. این روستا درست در همسایگی طرقبه یعنی حدود ۱۴ کیلومتری آن قرار گرفته است.

طبیعت جاده روستای دهبار به طرقبه

دیدنی‌های روستای دهبار؛ چرا باید به این روستا سفر کنید؟

گذر از جاده طرقبه به سمت دهبار می‌تواند یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه به ویژه در فصل پاییز به حساب بیاید. اما اگر به قصد گشتن در روستا و آشنایی با بخشی از فرهنگ بومی مشهد به این منطقه سفر کرده‌اید، بهتر است از ماشین خود پیاده شوید و مسیر روستا را پیاده طی کنید. در این مسیر جاهای دیدنی متفاوتی نیز خواهید دید.

۱- رودخانه دهبار؛ نماد آبادانی روستای ییلاقی مشهد

مهم‌ترین نماد روستا و از جاذبه‌های دیدنی دهبار، رودخانه پرآب و زیبایی است که از کوه بینالود سرچشمه گرفته و از مرکز روستا می‌گذرد. اطراف این رودخانه را باغ‌‌های میوه و زمین‌های پردرخت فراگرفته و یک مکان مناسب برای پیک نیک همراه خانواده است. هوای خنک و طبیعت زیبا می‌تواند یک روز خاطره‌انگیز را برای شما بسازد.

۲- چشم انداز روستای همسایه طرقبه؛ طبیعتی که فراموش نمی‌کنید

ساختار روستای دهبار به گونه‌ای است که خانه‌های مسکونی در مناطق مرتفع‌تر و باغ‌ها و مناطق سبز در پایین روستا قرار گرفته‌اند. به همین دلیل اگر در مناطق مرتفع روستا بایستید، منظره‌ای منحصربه‌فرد و زیبا را زیر پای خود خواهید دید. این نمای روستا باعث شده تا دهبار به یکی از زیباترین روستاهای مشهد نیز تبدیل شود.

علاوه‌بر نمای زیبا، فضای روستایی این منطقه می‌تواند ساعاتی شما را از هیاهوی شهر خارج کند.

نمای روستای دهبار طرقبه

۳- درخت چنار ۶۰۰ ساله؛ از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دهبار

اگر در مسیر مسجد جامع دهبار قدم بردارید، با یک درخت چنار روبه‌رو می‌شوید که ظاهرش با دیگر درختان شهر متفاوت است. سن این چنار قدیمی را حدود ۶۲۰ سال تخمین زده‌اند و به دلیل همین ویژگی، مسجد جامع کنار آن را به نام مسجد چنار نیز می‌شناسند.

در سفر به دهبار این نکات را فراموش نکنید

رعایت مهم‌ترین اصول سفر می‌تواند به شما کمک کند تا سفری دل انگیزتر داشته باشید. پس در این سفر، نکات زیر را فراموش نکنید:

  • مهم‌ترین نکته در سفر به روستای دهبار، این است که کدام فصل سال را برای گشت و گذار در این روستای ییلاقی انتخاب کرده‌اید. اگر فصل بهار و پاییز زمان سفر شما به این منطقه است، چتر و لباس گرم به همراه داشته باشید.
  • از قرار دادن اتومبیل خود کنار حریم رودخانه اجتناب کنید.
  • درصورتیکه قصد شب مانی دارید، در منطقه‌ای نزدیک خانه‌های مسکونی و دور از رودخانه چادر بزنید. همچنین می‌توانید در مهمانخانه روستا اتاقی را اجاره کنید.
  • اگر فقط به قصد گشت و گذار چند ساعته در آخر هفته روستای دهبار را انتخاب کرده‌اید، بهتر است زمان برگشت خود را به ساعت‌های پایانی روز موکول نکنید. چراکه مسیر طرقبه تا مشهد در این زمان ترافیک شدیدی دارد.
  • دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید و در دامن زیبای طبیعت روستا، بهترین عکس‌های یادگاری را ثبت کنید.

 

آیا شما تا به حال به این منطقه سفر کرده‌اید؟ در صورتی‌که تجربه بازدید از این منطقه ییلاقی زیبا و کمپ کردن در آن را دارید، ما را در این تجربیات شریک کنید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.