جاهای دیدنی سبزوار از دید وب سایت گردشی تاپ

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

با قدم زدن در خیابان‌های سبزوار بناهای تاریخی زیادی نظر شما را به خودشان جلب می‌کنند. بناهایی که قدمت برخی از آن‌ها به دوران سربداران برمی‌گردد و برخی دیگر مربوط به دوران قاجاریه و صفویه هستند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا سفر کوتاهی به این شهر داشته باشیم و شما را با بهترین جاهای دیدنی سبزوار آشنا کنیم.

مناره خسروگرد

مناره خسروگرد که در زبان محلی به «میل خسروگرد» شهرت دارد، یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی سبزوار است که پیشنهاد می‌کنیم پیش از ورود به شهر از آن دیدن کنید. این برج آجری با ارتفاع ۲۸ متری خود، در ۵ کیلومتری شهر سبزوار قرار گرفته و نظر هر مسافری را به خودش جلب می‌کند. این سازه در دوران سلجوقیان ساخته شده و تا بخش‌های زیادی از آن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. جالب است در ساخت آن از شیر شتر برای استحکام بیشتر آجرها استفاده شده است.

مناره خسروگرد از سه بخش پایه، راس و بدنه تشکیل شده است. پایه آن به شکل مستطیلی طراحی شده و تقریبا ۲ متر پایین‌تر از سطح زمین قرار گرفته است. بدنه آن هم طراحی استوانه‌ای دارد و قطر این استوانه با افزایش ارتفاع کم می‌شود. ورودی این بنای تاریخی روی بدنه قرار گرفته است و از طریق آن می‌توانید به پلکان مارپیچ سازه دسترسی داشته باشید. پلکان شما را به بالاترین طبقه مناره هدایت می‌کنند.

در گذشته‌های دور مسیر کاروان از شهر سبزوار عبور می‌کرد و تاجران زیادی در طول سال به این شهر می‌آمدند. به همین خاطر مناره خسروگرد ساخته شد تا با قرار دادن آتش در بالای آن، کاروانیان بتوانند در شب مسیر خود را پیدا کنند. این سازه امروزه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سبزوار است، اما متاسفانه توجه چندانی به آن نمی‌شود.

کاروانسرای فرامرزخان

شهر سبزوار میزبان چندین کاروانسرای تاریخی است که اکثر آن‌ها نفس‌های آخر خود را می‌کشند و اگر اقدامی برای مرمت آن‌ها نشود، در آینده‌ای نزدیک به صورت کامل از بین می‌روند. در این بین برخی از رباط‌های قدیمی این شهر وضعیت بهترین دارند و همچنان پابرجا هستند. یکی از آن‌ها کاروانسرای فرامرزخان است که در لیست بهترین جاهای دیدنی سبزوار هم قرار می‌گیرد. برخی از منابع این مکان را با نام رباط کانون و رباط فرامرزخان سبزوار خطاب می‌کنند.

کاروانسرای فرامرزخان در سال ۱۲۹۱ توسط شخصی به همین نام ساخته شد. او این مکان را برای اتراق کاروانیانی ساخت که به مشهد می‌رفتند تا از حرم امام رضا (ع) دیدن کنند. این کاروانسرا در سال ۱۳۷۷ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده و امروزه بخشی از آن به موزه‌مردم‌شناسی سبزوار اختصاص پیدا کرده است. در این موزه می‌توانید با پوشش سنتی مردم شهر و هنرهای آهنگری، سفالگری و قالیبافی آشنا شوید و از دیدن عکس‌های قدیمی شهر لذت ببرید.

اضافه شدن موزه مردم‌شناسی به کاروانسرای فرامرزخان، این مکان را به یکی از برترین جاهای دیدنی سبزوار تبدیل کرد. امروزه افراد زیادی به ویژه در تعطیلات نوروز از این مجموعه دیدن می‌کنند.

امامزاده شعیب سبزوار

یکی از بناهای مقدس شهر سبزوار است که مردم محلی ارادت زیادی به آن دارند. این آرامگاه در خیابان طبرسی قرار گرفته و با معماری الهام گرفته از دوران صفویه و قاجاریه، به یکی از جاهای دیدنی سبزوار تبدیل شده است. امامزاده شعیب ۵۰۰۰ متر وسعت دارد که ۵۰۰ متر آن در اختیار آرامگاه و ۴۵۰۰ متر دیگر فضای باز است. همچنین باید بدانید که ۱٫۵ متر بالاتر از سطح خیابان‌های اطراف خودش قرار گرفته است.

امامزاده شعیب سبزوار معماری خارق‌العاده‌ای دارد که مطمئنا توجه شما را به خودش جلب می‌کند. آرامگاه با ارتفاع ۱۰ متری خود در مرکز حیاط قرار گرفته و تمام نمای آن با هنر کاشی‌کاری مزین شده است. درب‌های چوبی قدیمی که در این آرامگاه استفاده شده‌اند، بیشتر از هر چیزی دیگری جلب توجه می‌کنند؛ البته نباید از گنبد بزرگ و آبی رنگ آن هم غافل شوید.

در جلوی آرامگاه یک فواره زیبا قرار گرفته و اطراف حیاط توسط ۳۵ حجره قدیمی احاطه شده است. هر کدام از این حجره‌ها محل دفن یکی از مردم محلی است و برخی از آن‌ها برای اسکان مسافران استفاده می‌شوند. امامزاده شعیب سبزوار جزو آن دسته از جاهای دیدنی سبزوار است که جایگاه ویژه‌ای در قلب مردم محلی دارد و در مناسبت‌های مختلف حسابی شلوغ می‌شود.

روستای بید

اگر از دیدن بناهای تاریخی خسته شده‌اید و می‌خواهید اندکی از طبیعت این شهر لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما روستای بید است. این روستا ۳۵ کیلومتر با شهر فاصله دارد و با بخش‌های جذابی که در خودش جا داده، به یکی از باصفاترین جاهای دیدنی سبزوار تبدیل شده است.

روستای بید در فصل بهار و تابستان بسیار سرسبز است و مردم آن در این فصل محصولات خود را برداشت می‌کنند. از جمله مهم‌ترین محصولات روستا باید به آلبالو، گیلاس، زردآلو، گوجه سبز، هندوانه، سیب، گردو، بادام و انار اشاره کنیم. در فصل پاییز هم برداشت زعفران در روستا انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که خرداد ماه را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید تا بتوانید طعم بی‌نظیر میوه‌های روستای بید را تجربه کنید.

داخل روستا دو چنار قدیمی با قدمت چندصد ساله وجود دارد که قطر هر کدام بیشتر از ۱۰ متر است و ارتفاع آن‌ها نیز به ۵۰ متر می‌رسد. دیدن این درختان قدیمی هم می‌تواند جذاب باشد. پس از بازدید از داخل روستا، پیشنهاد می‌کنم که آدرس آبشار بید را از مردم محلی بگیرید و به دیدن آن بروید. این آبشار در تمام روزهای سال آب دارد و به یکی از زیباترین جاهای دیدنی سبزوار تبدیل شده است. در تعطیلات آخر هفته جمعیت زیادی برای دیدن این آبشار راهی روستا می‌شوند.

کلام آخر

سبزوار یکی از شهرهای تاریخی و باصفای ایران است که در استان خراسان رضوی قرار گرفته است. در این مقاله تمام سعی خود را کردیم که بهترین جاهای دیدنی سبزوار که ارزش زیادی برای بازدید دارند را به شما معرفی کنیم. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و در آینده‌ای نزدیک بتوانید از این جاذبه‌ها دیدن کنید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.