باغ موزه نادری مشهد و حقایقی که در مورد آن نمی دانستید

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
باغ و آرامگاه نادرشاه افشار

باغ موزه نادری یکی از جاهای دیدنی مشهد به حساب می آید که توجه مسافران و گردشگران زیادی به خود جذب کرده است. این باغ و موزه بزرگ و جذاب با مجسمه ای که از هر نقطه از شهر خودنمایی می کند مکانی برای بازدید وتفریح افرادی است که برای کشف جذابیت های مشهد به این منطقه آمده اند. امکان ندارد کسی به مشهد سر بزند و بازدید از این منطقه دیدنی و جذاب را پشت گوش بیندازد. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد این منطقه دیدنی در مشهد بیشتر صحبت کنیم.

باغ موزه نادری کجاست؟

باغ موزه نادری به عنوان یکی از نزدیک ترین جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم به حساب می آید چرا که فاصله این موزه تا حرم مطهر تنها ۵ دقیقه است. بیشتر افرادی که به این باغ موزه هیجان انگیز سر می زنند زائران حرم امام رضا هستند که پس از زیارت یک جای دنج و دیدنی را انتخاب کرده اند.

 

برای رسیدن به باغ موزه نادری تنها کافی است خود را از حرم امام رضا به چهارراه شهدا مشهد برسانید و پس از دیدن سر در اصلی باغ خود را برای بازدید از این موزه جذاب آماده کنید.

پلان باغ موزه نادری

ساعت بازدید از باغ موزه نادری

برای بازدید از یکی از بهترین موزه های مشهد یعنی موزه و آرامگاه نادر شاه افشار در نیمه اول سال می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۸ شب به این مجموعه مراجعه کنید. اما اگر برای تماشای جذابیت های این موزه شش ماه دوم سال را انتخاب کرده اید، اید توجه داشته باشید که ساعت مراجعه و بازدید موزه در فصل های پاییز و زمستان متفاوت است و به همین ترتیب شما باید بین ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر به این مجموعه جهت بازدید سر بزنید.

قیمت بلیط ورودی آرامگاه نادر شاه

سازمان فرهنگی هنری شهرداری مشهد از بازدید کنندگان آرامگاه نادر شاه افشار هزینه ای را به عنوان بلیط ورودی دریافت می کند. این هزینه اندک صرف نگهداری، بهره برداری و بازسازی این مجموعه می شود تا بازدید کنندگان بتوانند از این مکان دیدنی در مشهد در مدت زیادی استفاده کنند.

هزینه بلیط ورودی باغ موزه نادری مشهد، تنها ۲۵۰۰ است. بازدید کنندگان می توانند این بلیط را به صورت حضوری و از باجه ورودی باغ موزه نادر شاه تهیه کنند.

مختصری در مورد نادر شاه افشار

نادر شاه افشار یکی از پادشاهان کشورگشای دوره افشاریه به حساب می آید که به کشور گشایی شهرت داشته. این پادشاه با لیاقت و مقتدر به عنوان آخرین کشور گشای آسیایی در سراسر دنیا از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار بود.

نادر شاه افشار در اواخر عمر خود دستور داد آرامگاه کوچکی در خیابان بالا خیابان مشهد که منطقه بسیار نزدیک به حرم امام رضا است را داد و خیال خود را بابت داشتن آرامگاهی نزدیک به حرم امام هشتم پس از فوتش راحت کرد.

تصویر نادرشاه

تاریخچه موزه و آرامگاه نادر شاه افشار

این شاه کشور گشا سرانجام در شهر تهران جان خود را از دست داد و همان جا هم به خاک سپرده شد اما با توجه به وصیت و آرامگاهی که در مشهد برای خود بنا کرده بود توسط دستور قوام السلطنه در اواخر دوره قاجاریه استخوان های به جا مانده از او را به مشهد و آرمگاه اصلی اش برگرداند.

آرامگاه نادر شاه افشار در ابتدا با شکل و ظاهری متفاوت رو به رو بود تا اینکه پس از استقبال مخاطبان از بازدید از این موزه و آرامگاه مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۲ دست به ساخت بنایی ماندگار زد تا بازدید کنندگان از این مقبره تا همیشه از تماشای آن لذت ببرند.

مقبره نادرشاه

مجسمه نادر شاه نماد بزرگ باغ موزه

همین که وارد محوطه اصلی این باغ بزرگ می شوید مجسمه بزرگی که نادر شاه با شمشیر به روی اسبش نشسته برای شما خودنمایی میکنید. این مجسمه بزرگ که هنر دست استاد ابوالحسن صدیقی است نمای اصلی موزه است. مجسمه نادر شاه از سنگ ساخته شده و جالب است بدانید که تمام سنگ های به کار رفته در این مجسمه از سنگ های پارک کوه سنگی مشهد گرفته شده است.

در کنار مقبره نادر شاه آرامگاه دیگری هم وجود دارد که همیشه برای بازدید کنندگان علامت سوالی ایجاد می کند که در این مقبره چه کسی آرمیده است؟ در این خصوص باید این نکته را بدانید که سرهنگ محمد یکی از یاران وفادار نادر شاه که در تمام کشور گشایی ها همراه و هم قدم با نادر شاه افشار بوده نیز در کنار این شاه آرام گرفته است.

مجسمه سنگی نادرشاه

موزه اسلحه و سلاح های کاربردی

در باغ موزه آرامگاه دیدنی نادر شاه افشار علاوه بر مقبره ارزشمند این شاه با کفایت دو موزه مجزا وجود دارد. یکی از اصلی ترین موزه های این منطقه موزه اسلحه نام دارد که در آن انواع اسلحه های جنگی و نظامی دوه افشاریه جمع آوری و نگه داری شده است. همچنین در این موزه اسلحه و شمشیر مخصوص نادر شاه و حتی شمشیری که نام او به عنوان السلطان نادر حک شده نیز به همراه تصاویر و نقاشی های هنری که نادر شاه را کشیده اند و غنیمت های جنگی آن زمان نگهداری شده است.

سلاح جنگی نادرشاه

جاهای دیدنی نزدیک موزه نادری مشهد

در نزدیکی آرامگاه دیدنی نادر شاه افشار جاهای دیدنی فراوانی وجود دارد که بازدید از هر کدام برای کسانی که دوست دارند از تمام دیدنی های مشهد سر در بیاورند جالب توجه است.

مسجد گوهر شاه مشهد یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی این مقبره است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی راه نزدیکی با موزه نادری دارد. برای رسیدن به این مسجد تاریخی تنها ۱۰ دقیقه زمان لازم دارید تا این مسیر کوتاه را به صورت پیاده سپری کنید.

 

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.