جاهای زیارتی مشهد مقدس

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
  • یکشنبه 16 ژوئن 2024
  • 328
  • 0

مشهد مقدس یکی از مقاصد زیارتی مهم در ایران است که هر ساله میلیون‌ها زائر از سرتاسر دنیا به این شهر مقدس سفر می‌کنند. مشهد، شهری است که به خاطر قرار گرفتن حرم مطهر امام رضا (ع) در آن شناخته شده است و جاذبه‌های فراوانی برای بازدیدکنندگان دارد.

در این مقاله به معرفی جاهای زیارتی مشهد مقدس که در تور مشهد با آن ها روبرو می شوید، پرداخته خواهد شد. هر یک از این جاها دارای اهمیت و ارزش زیارتی و تاریخی بسیاری هستند که با مراجعه به آن‌ها، زائران می‌توانند از لحظاتی بی‌نظیر و معنوی برخوردار شوند.

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) یکی از مقدس ترین مکان های مذهبی برای شیعیان جهان می باشد. مجموعه ای از مسجد، گنبد، رواق و سایر بناها مانند موزه، کتابخانه و مجموعه های رفاهی بعضی از مواردی به حساب می روند که در طی سال های مختلف به آن افزوده شدند و دارای معماری زیبا و آراسته ای می باشند که هر بیننده ای را مجذوب خود می کنند.

مسجد گوهرشاد 

مسجد گوهرشاد در نزدیکی حرم امام رضا (ع)، محل عبادت و زیارت مسلمانان می باشد و یکی از آثار هنری و تاریخی برجسته ایران به حساب می رود که در شهر مشهد واقع شده. این محل یکی از نمادهای معنوی و فرهنگی شهر است و معماری و تزیینات بی نظیری دارد و نمونه ای از توانایی و خلاقیت معماری در دوره تیموری می باشد.

آرامگاه خواجه ربیع 

آرامگاه خواجه ربیع یک بنای تاریخی و معماری است که در شمال شهر قرار دارد. این محل جایگاه یکی از صحابه و یاران امام علی (ع) را نشان می دهد. خواجه ربیع بن خثیم یکی از پارسیان معروف صدر اسلام بود که به کوشش در راه ترویج اسلام و علم شهرت داشت و جزو دانشمندان برجسته مسلمان به حساب می رود. آرامگاه یکی از زیارتگاه های مردم و زائران و طلاب علم مورداحترام و توجه ویژه ای قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

آرامگاه امام زاده یحیی 

این بقعه یکی از مکان های زیارتی و تاریخی شهر مشهد به شمار می رود که در روستای میامی، واقع در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد و ۳۸ کیلومتری شمال رضویه، قرار دارد. محل مورد بحث منسوب به یحیی بن زید، از نوادگان امام زین العابدین (ع) می باشد. آرامگاه امامزاده یحیی بنایی چهارضلعی علاوه بر گنبدی که دارد، معماری بسیار زیبایی دارد.

آرامگاه پیر پالان دوز 

این محل مدفن شیخ محمد عارف عباسی مشهور به پیر پالان دوز، از عرفای بزرگ قرن دهم هجری و قطب سلسله ذهبیه می باشد. محل مورد بحث بنایی چهارضلعی با گنبدی بر فراز آن است. ایوان آجری زیبایی در ورودی ساختمان قرار دارد. در داخل بقعه، شاه نشینی است که در بالای آن یزدی بندی هایی اجرا شده که در اصل دارای نقاشی بوده و به داخل جلوه خاصی بخشیده.

امامزادگان سید یاسر و سید ناصر 

این آرامگاه یکی از زیباترین و پرطرف دارترین مکان های زیارتی مشهد به شمار می رود که دارای معماری اسلامی و ایرانی می باشد.  این امامزادگان از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می باشند که در سال ۲۰۰ هجری قمری با همراهی امام رضا (ع) به خراسان آمدند؛ اما در راه مشهد با دشمنان خلیفه هارون الرشید برخورد کرد و در نبرد سختی به شهادت رسیدند.

آرامگاه سید حسن مدرس 

این محل در باغی وسیع و دل انگیز در خیابان طبرسی شمالی قرار داشته و به عنوان یکی از مکان های تاریخی و فرهنگی معروف شناخته می شود. این محل هر ساله میزبان زائران و گردشگران بسیاری است که برای ادای احترام به این شخصیت برجسته تاریخ ایران به شهر مورد بحث سفر می کنند و از فضای معنوی و زیبای این مکان لذت می برند.

گنبد خشتی

گنبد خشتی بنای تاریخی و مذهبی در ابتدای خیابان طبرسی و در مجاورت کوچه سیاه آب واقع شده. این بنا مدفن امیرسلطان غیاث الدین محمد بن امر طاهرالموسی بوده که با هجده واسطه به حضرت سجاد (ع) می رسد.

آرامگاه خواجه مراد

این بنا دارای یک شبستان به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع است و در ۱۲ کیلومتری شهر و جاده فریمان در دامنه کوه قرار دارد. خواجه مراد از سرداران مأمون عباسی بود که در زمان شهادت امام رضا (ع) همراه بدن بی جان ایشان بوده اند. بعد از دفن کردن آن حضرت، با فشارهای روحی و حب به اهل بیت، به افشاگری شهادت امام رضا پرداخت. پس از اقدام بیان شده توسط وی مأمون عباسی دستور قتل او را صادر کرد و خواجه مراد در سال ۲۱۰ هجری قمری به شهادت رسید.

نظر شما چیست؟ کدام مورد را بیشتر دوست دارید؟

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.