آثار ملی طبیعی مشهد، میراثی ارزشمند از دل طبیعت

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
معرفی آثار طبیعی مشهد

طبق تعریف سازمان محیط زیست ایران آثار طبیعی پدیده‌هایی ارزشمند هستند که نمونه‌های نایابی از آن‌ها وجود دارد. این پدیده‌های با توجه به اینکه قابل جایگزینی نیستند نیاز به مراقبت و محافظت درست و اصولی دارند. میراث طبیعی از نظر علمی، تحقیقاتی، تاریخی و طبیعی جایگاه ارزشمندی در محیط زیست دارند. در ایران بیش از ۲۰ اثر طبیعی ملی وجود دارد. آثار طبیعی اغلب بر اثر فرسایش و عوامل خاص دیگری به وجود می‌آیند. در استان خراسان رضوی نیز چندین میراث ملی و طبیعی وجود دارد که همگی در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شده‌اند. در ادامه این مقاله درباره آثار ملی طبیعی مشهد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۱- آبشار رود معجن، معروف‌ترین آثار طبیعی مشهد

آبشار رود معجن یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. این آبشار در ۴ کیلومتری روستای معجن قرار دارد. سرچشمه این آبشار در کوه‌های چهل تن در ۵۴ کیلومتری تربت حیدریه است. ارتفاع آبشار در حدود ۲۸ متر تخمین زده می‌شود و بعد از رسیدن به زمین به رودخانه حصار می‌پیوندد.

برای رفتن به آبشار رود معجن باید از میان باغ‌های روستا و در مسیر رودخانه معجن به‌صورت پیاده حرکت کنید. پیاده‌روی در این مسیر در حدود ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. آبشار معجن در میان یک صخره و تنگه بزرگ قرار دارد و به خوبی دیده می‌شود. جالب است بدانید قدمت روستای معجن به دوران قاجار باز می‌گردد و روستای خوش‌ آب‌و‌هوای نزدیک مشهد به شمار می‌رود.

آبشار رود معجن، یکی از جاهای دیدنی مشهد

۲-  آبشار رِزداب، آبشاری خروشان در روستای زرداب مشهد

آبشار رزداب در یک روستای کوهستانی و خوش آب‌وهوا قرار دارد. اگر اهل روستاگردی باشید حتما باید به این روستا که تا شهر خواف ۳۲ کیلومتر فاصله دارد سفر کنید. در گویش محلی رز به معنی انگور است. به دلیل بارش‌های باران و هوای مناسب روستای رزداب تاکستان‌های بی شماری داشته است و دلیل نام‌گذاری روستا هم همین تاکستان‌ها و انگورها بوده‌اند.

در روستای رزداب درختی ۷۰۰ ساله وجود دارد که گرشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. طبیعت زیبای اطراف آبشار باعث شده است تا در روزهای بهار و تابستان گردشگران روستای رزداب را در لیست سفرهای خود قرار دهند. اگر شما هم به طبیعت گردی علاقه دارید حتما از آبشار رزداب و چشمه آب گرم شاهان گرماب دیدن کنید. حضور در طبیعت به تزکیه روح و سلامت جسم کمک شایانی می‌کند. با توجه به اینکه آبشار رزداب یکی از بهترین آثار طبیعی ملی مشهد است باید در محافظت از محیط اطراف آن دقت بسیاری به خرج دهید.

آبشار زرداب،‌یکی از آثار طبیعی استان خراسان رضوی

۳- آب گرم خلیل آباد، یکی از معجزه‌های دیدنی طبیعت

چشمه‌های آب گرم همیشه جزو پر طرفدارترین مکان‌های گردشگری بوده‌اند. یکی از آب گرم های تماشایی آب گرم خلیل آباد است که در فهرست آثار طبیعی و ملی ایران ثبت شده. این آب گرم در شهرستان خلیل آباد و در نزدیکی کاشمر قرار دارد. آب گرم خلیل آباد در فاصله ۱۵ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و دمای آن نزدیک به ۲۸ درجه است.

چشمه آب گرم خلیل آباد هم مانند بسیاری از آب گرم‌ها دیگر برای کمک به درمان امراضی مانند مشکلات پوستی و استخوانی مفید است. برای رسیدن به این آب گرم باید در حدود ۲ ساعت پیاده روی کنید. با توجه به بکر بودن این منطقه امکان تردد وسیله نقلیه وجود ندارد. یخدان گلی و مسجد تاریخی خلیل آباد از جاذبه‌های دیدنی نزدیک این آب گرم هستند. همچنین بازدید از دره آل مشهد را به افرادی که به بازدید از مکان‌های خاص و پر رمز و راز علاقه دارند پیشنهاد می‌کنیم.

آب گرم خلیل آباد، یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد

۴- درخت چنار کهنسال روستای کردیان باخرز، یادگاری چندین هزار ساله

در ایران درخت‌های چنار کهنسال متعددی داریم که برخی از آن‌ها در فهرست آثار طبیعی ثبت شده‌اند. درخت کهنسال روستای کردیان باخرز نیز یکی از همین درخت‌های ثبت شده و باشکوه است. عمر این درخت در حدود ۱۰۰۰ سال تخمین زده می‌شود و به همین دلیل محافظت از آن امری ضروری و مهم است. طول و عرض این درخت آنقدر وسیع است که به راحتی و از نمای نزدیک نمی‌توان از آن عکاسی کرد.

روستای کردیان باخزر تا مشهد ۲۱۰ کیلومتر فاصله دارد. این روستا در موقعیتی کوهستانی و خوش‌ آب‌وهوا قرار گرفته است. در این روستا مقبره یک امام زاده قرار دارد که فضای روستا را به حالتی معنوی تبدیل کرده است. نان فطیر که زنان روستایی می‌پزند یکی از خوشمزه‌ترین نان‌های محلی و سوغات این منطقه است.

درخت چنار کنسال در روستای کردیان باخرز

۵- آبشار ارزنه، آبشاری تماشایی در دل طبیعت

یکی دیگر از آثار طبیعی مشهد در روستایی به نام ارزنه قرار گرفته است. این روستا تا مشهد نزدیک به ۲۱۰ کیلومتر فاصله دارد. آبشار ارزنه که هم نام روستاست از سه شاخه آبشار پی در پی تشکیل شده است. آبشار اصلی در حدود ۶۰ متر و آبشار دومی در حدود ۲۵ متر ارتفاع دارند. در نزدیکی آبشار اولی که در حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد یک حوضچه کوچک مناسب شنا و آب‌تنی ایجاد شده است. اما به یاد داشته باشید دسترسی به این مکان کار راحتی نیست و نیاز به داشتن و امکانات کافی دارد.

خوشبختانه در روستای ارزنه امکانات رفاهی و گردشگران وجود دارد و شما می‌توانید به خوبی برای یک سفر یک‌روزه برنامه‌ریزی کنید. نکته مهم در بازدید از آثار طبیعی ملی تلاش برای حفظ و نگهداری از آن‌هاست. در طبیعت هیچ جایگزینی برای این آثار وجود ندارند و در صورت تخریب هر کدام یکی از بزرگ‌ترین مواهب طبیعی را از دست داده‌ایم.

آبشار ارزنه، یکی از آثار طبیعی در مشهد

در این مقاله از مشهد مگ درباره آثار طبیعی و ملی مشهد کردیم. از جاذبه‌هایی در طبیعت نام بردیم که شبیهشان در هیچ کجای جهان دیده نمی‌شود و تقریبا خارق‌العاده هستند. اگر شما هم تجربه سفر به هرکدام از این شهرها و روستاها و دیدن این آثار را دارید در قسمت نظرات برای ما یادداشت کنید. ما و خوانندگان مشهد مگ از خواندن تجربیات ارزشمند شما استقبال می‌کنیم.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.