باغ گیاه شناسی مشهد، مجموعه ای از گل های بهشتی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

باغ گیاهشناسی یک مکان رویایی است برای کسانی که نفس کشیدن کنار گل ها و گیاهان را دوست دارند. احداث باغ گیاه شناسی در مشهد به سال ۱۳۹۲ باز می گردد اما جالب است بدانید احداث باغ گیاه شناسی تنها به به کشور ایران محدود نمی شود. در سراسر جهان باغ های گیاه شناسی زیادی وجود دارد که از پیشینه تاریخی جذابی برخوردار هستند.

اولین باغ گیاه شناسی در جهان به زمان ۵۸۰ سال قبل از میلاد مسیح و در زمان افلاطون برمی گردد. ابن باغ کلکسیونی از جذاب ترین گل ها و گیاهان در سراسر جهان را در بر داشت و بیشتر برای تحقیقات علمی دانشجوبان مورد استفاده و بازدید قرار می گرفت. در حال حاضر در بیشتر کشورهای جهان باغ های گیاه شناسی فراوانی وجود دارد که از مشهورترین این باغ ها می توان به باغ پیزا و باغ پادوا در کشور ایتالیا اشاره کرد. در کشور زیبا و ۴ فصل ایران نیز باغ های گیاه شناسی فراوانی وجود دارد که موجب شده تا در هر نقطه از کشور مردم بتوانند با انواع خاص گیاهان جذاب آشنا شوند. یکی از جذاب ترین باغ های گیاه شناسی در کشور عزیزمان ایران در دل مشهد قرار گرفته و به عنوان یکی از جذابیت های این شهر به حساب می آید. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا با معرفی باغ گیاه شناسی مشهد شما را با این باغ رویایی بیشتر آشنا کنیم.

افتتاح باغ گیاه شناسی مشهد به عنوان یک مرکز علمی و گردشگری

باغ گیاه شناسی مشهد در سال ۱۳۹۲ در یک زمین ۲۵ هکتاری تاسیس شد. پروژه ساخت و بهره برداری از این باغ بسیار بزرگ نزدیک به دو سال طول کشید و شامل هزینه های زیادی شد اما ماحصل این پروژه موجب شد باغ گیاه شناسی مشهد به عنوان یکی از بهترین باغ های گیاه شناسی ایران معروف شود. جالب است بدانید که فاز دوم این باغ جذاب به نام باغ ابریشم که بیشتر با عنوان یک باغ گردشگری معروف است نوروز ۹۸ افتتاح شد و در حال حاضر از آن به عنوان یکی از جدید ترین و جذاب ترین پارک های مشهد و جاذبه های گردشگری مشهد نام برده می شود.

بهترین باغ گیاهشناسی ایران در مشهد

معرفی باغ گلها مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد ترکیبی از ۱۱ کلکسیون است و شامل مجموعه های مختلفی از جمله ۴۴٫۷۷۶ متر مربع چمن، ۱۴۹۵۰ اصله درخت و درختچه، ۱۲۳۰۰ متر مربع پرچین، ۲۵۲۵۲ متر مربع گل دائم، ۹۵۰۰ متر مربع گل فصل، ۶۸۲۰۰ متر مربع راه عبوری برای مردم است.

اگر برای بازدید به این باغ جذاب سری بزنید حتما با سوالات مختلفی در مورد انواع گیاهانی که در این باغ وجود دارد رو به رو خواهید شد چرا که بسیاری از گل ها و گیاهانی که در این باغ در معرض عموم قرار گرفته است را مردم عادی و کسانی که اطلاعات کافی در مورد گیاهان ندارند نمی شناسند اما نگران نباشید چرا که کارشناسان این باغ در قسمت های مختلف باغ آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. در نظر داشته باشید که بازدید از برخی قسمت های این باغ برای عموم مردم آزاد نیست چرا که نگهداری و پرورش بسیاری از گونه های نادر گیاهی که در ایران نایاب هستند بسیار حساس است و در شرایط و محیط خاص تری از آن نگهداری می شود.

ساعت کار باغ گیاهشناسی مشهد

کلکسیون گیاهان دارویی باغ گلها

باغ گیاه شناسی مشهد به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد در بهار، کلکسیونی از انواع گیاهان دارویی را در خود جای داده است. در این باغ قطعه بزرگی به مساحت یک هکتار و نیم به کاشت و پرورش گیاهان دارویی اختصاص داده شده که در آن بیش از ۱۸۰ گونه گیاهان دارویی و معطر و ۶۰ راسته گیاهی نادر پرورش می یابد.

جشنواره گل های داوودی پارک گیاه شناسی مشهد

یکی از جذاب ترین اتفاقانی که هر ساله در باغ گیاه شناسی مشهد اتفاق می افتد جشنواره گل های داوودی است. این جشنواره جذاب که به صورت دائمی هر سال اوایل پاییز آغار می شود بیش از ۷۰۰ نمونه ژنتیکی از انواع گل های داوودی از سراسر جهان را در معرض نمایش عموم قرار می دهد.

جشنواره گل های داوودی هر سال پاییز در باغ گیاهشناسی مشهد برگزار می شود. در این جشنواره می توانید بیش از ۷۰۰ نمونه از این گل جذاب را تماشا کنید که نشان دهنده پتانسیل خاک کشورمان برای پرورش گل های داوودی را نشان می دهد.

اهداف باغ گیاهشناسی، پرورش گونه های جذاب گیاهی

بیشتر مردم باغ گیاه شناسی را به عنوان یک محیط تفریحی قلمداد می کنند که بازدید کنندگان زیادی را برای تماشای گونه های مختلف گیاهی به خود جذب می کند اما این تنها هدف باغ گیاه شناسی نیست. در ادامه مهم ترین اهداف افتتاح باغ بزرگی که برای پرورش گیاهان تاسیس شده است را مرور می کنیم.

  • این باغ جنبه آموزشی دارد و برای تحقیقات کاربردی دانشجویان رشته های پزشکی، کشاورزی و علوم درمانی بسیار مناسب است.
  • یکی از هدف های اصلی این باغ ترویج فرهنگ گیاه درمانی در جامعه است تا مردم بتوانند برای بهبودی بیماری های مختلف گیاهان دارویی را جایگزین داروهای شیمیایی کنند.
  • جمع آوری رژم پلاست و گونه های دارویی مختلف برای کشت و تولید انبوه

کلکسیون های مختلف باغ گیاهشناسی

باغ گباهشناسی مشهد دارای قسمت های مختلفی است که کلکسیون های مختلفی را در خود جای داده است در ادامه برخی از مهم ترین کلکسیون های این باغ را بررسی می کنیم.

  • رزگاردن
  • سیستماتیک و آربراتوم
  • باغ میوه های بومی ایران
  • باغ صخره ای و آبشار
  • گیاهان دارویی و معطر
  • جشنواره داوودی
  • آموزشی و نمایشی
  • ایران و توران
  • آسیای میانه
  • سوزنی برگان
  • گلخانه و نهالستان
  • کلکسیون گیاهان زراعی

اگر قرار باشد تا جذاب ترین نقطه باغ گیاه شناسی را به شما معرفی کنیم قطعا هیج جا به پای جذابیت های باغ رز نخواهد رسید. باغ رز در یک زمین یک هکتاری قرار گرفته و ۳۰ گونه رز در ۱۲۰ رقم گل رز را به نمایش عموم قرار داده اند

قیمت بلیط باغ گیاهشناسی مشهد

آدرس دقیق باغ گیاه شناسی مشهد

اگر مسافر شهر مشهد هستید پیشنهاد می کنم حتما یک روز از سفر خود را به گشت و گذار به این باغ جذاب اختصاص دهید چرا که در این باغ مناظری را مشاهده می کنید که تا قبل از این در رویای خود هم شبیه به آن را ندیده بودید.

برای رسیدن به این باغ جذاب مسیرهای دسترسی فراوانی وجود دارد چرا که مشهد از نظر حمل و نقل عمومی و داشتن اتوبوس ها و قطار شهری مشهد بسیار فعال است. همچنین شما می توانید با ماشین شخصی و یا تاکسی های تلفنی بی دردسر و راحت از طریق مسیر زیر خود را به مقصد باغ گل ها برسانید.

آدرس پارک گیاه شناسی مشهد: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار جمهوری، میان چهار راه مقدم و پل غدیر

ادرس باغ گیاهشناسی مشهد

قیمت ورودی باغ گیاه شناسی مشهد

برای ورود به باغ گیاه شناسی باید ورودیه پرداخت کنید. مبلغ ورودی این این باغ به نسبت امکانات و فضای فوق العاده ای که دارد بسیار مناسب است اما اگر شما دوست دارید قبل از رسیدن به این باغ از مبلغ اصلی بلیط ورودی باغ گلها اطلاع پیدا کنید پیشنهاد می کنم قبل از حرکت کردن حتما با یک نماس تلفنی اطلاعات کافی را کسب کنید.

شماره تماس باغ گیاه شناسی مشهد: ۰۵۱۳۳۴۴۸۸۲۸

باغ گیاهشناسی مشهد باغ کلها

ساعت بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۷ شب باز است و بازدید کنندگان می توانند برای بازدید از این باغ در این بازه زمانی اقدام کنند اگر شما جزو کسانی هستید که دوست دارید در روزهای تعطیل به بازدید از این باغ بپردازید، پیشنهاد می کنم قبل از هر چیز از باز بودن باغ اطلاع کافی پیدا کنید چرا که این باغ در برخی تعطیلات خاص مانند عاشورا و تاسوعا تعطیل است.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.
آرمین (28 آگوست 2019)

باغ گیاهشناسی مشهد واقعا برام یک سورپرایز بود هیچ وقت توقع نداشتم تو شهر مشهد همچنین باغ بزرگ و با امکاناتی ببنیم اصلا وقتی واردش میشی انگار تو ایران نیستی