جاذبه های دیدنی توس یا طوس

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
جاذبه های دیدنی شهر توس

توس که در گذشته با نام طوس شناخته میشد نام شهری کهن در حوالی ۲۰ کیلومتری شمال غرب مشهد است. شهری که منطقه باستانی روسیا قرار دارد و در دوره های تاریخی خود پایتخت هخامنشیان و ایالت پارت های ایران زمین بوده است. توس که با املای توس نیز نوشته می شود گنجینه یادگارهای گذشته ایران زمین است و مهد تاریخ و فرهنگ کشور است. در معرفی جاذبه های دیدنی توس یا طوس با ما همراه باشید.

شهر توس، یادگار فرزند نوذر

براساس اسناد و اطلاعات تاریخی باقی مانده از گذشته شهر توس توسط جمشید پیشدادی در گذشته بنا شده است و در ادامه سیر تاریخی و زندگی خود، مجددا توسط پسر نوذر مورد بازسازی قرار گرفت. شهر تاریخی توس در گذشته یکی از شهرهای آباد و سرشار از زندگی ایران بوده است.

توس جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری دارد و می توان گفت در شهر مشهد، بعد از حرم امام رضا (ع) دومین منطقه در شهر است که به واسطه جاذبه های گردشگری اش مسافران زیادی را به سوی خود می کشد. مهمترین جاذبه گردشگری شهر توس آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است، اما این بنا تنها جاذبه آن نیست.

شهر توس

شهر توس به دلیل قرارگیری در حاشیه رودخانه در دوره های تاریخی مکان بسیار مناسبی برای زندگی و کشاورزی بوده است. با شنیدن نام شهر توس بیشتر از هرچیزی یاد فردوسی در ذهن تداعی می شود جاذبه های دیگری نیز دارد که برخی از آنها نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

بهترین زمان سفر به توس

توس به لحاظ جغرافیایی در منطقه ای دره ای و دشتی قرار دارد و در فاصله ۲پتقریبا ۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. شهر توس نیز به دلیل قرار گیری در منطقه خراسان دارای آب و هوایی کویری و نیمه کویری است. پس همانطور که انتظار می رود تابستان هایی گرم و خشک و زمستان هایی سرد و نسبتا مرطوب دارد.

با این تفاسیر بهترین زمان سفر به منطقه باستانی توس را باید فصل های بهار و پاییز بدانیم. به خصوص اگر زمان سفرتان را در ماه های اردیبهشت و خرداد در نیمه اول سال، و یا در مهر و آبان در نیمه دوم سال قرار دهید می توانید بهترین جلوه از طبیعت توس را مشاهده کنید.

توس، زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

تمام شهر توس را می توان به عنوان یک شهر تاریخی درنظر گرفت که در دل خود روستای باژ و بقایای شهر طابران به عنوان بخش های باستانی شهر را دارد. آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان مهمترین جاذبه شهر توس هر ساله علاقمندان بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

آرامگاه فردوسی، توس

آرامگاه فردوسی در فاصله  کیلومتری غرب روستای پاژ قرار دارد. آرامگاه این ادیب، شاعر حماسه سرا و بزرگ مرد ایران در طول زمان دستخوش تغییرات بسیاری بوده است و معماران بسیاری در تکمیل آن نقش داشته اند. در قسمت داخلی آرامگاه سنگ قبر مرمرینی با ابعاد یک متر در یک متر و در حدود نیم در نیم متر ارتفاع برروی یک سکوی مرمری قرار دارد.

چهار ستون بزرگ در اطراف تالار داخلی قرار دارد که با کاشی کاری های هنرمندانه تزئین شده اند. تمام محیط این آرامگاه را باید مجموعه ای از زیبایی های هنرمندانه و ادبی ایران دانست. پیشنهاد می کنیم در سفر به مشهد حتما به دیدار از این مجموعه ارزشمند نیز بروید.

زیباترین مقرنس کاری ایرانی را در گندب هارونیه ببینید

از دیگر جاذبه های دیدنی توس باید به گنبد هارونیه اشاره کنیم. بقعه یا گنبد هارونیه که با نام مقبره امام محمد غزالی نیزشناخته می شود در بخش های میانی شهر توس قرار دارد. این بنا در گذشته دارای دو پوسته بود که پوسته بیرونی آن در طی سال ها تخریب شده است و در حال حاضر نمای بیرونی آن بسیاری ساده به نظر می رسد.

گنبد هارونیه، امام غزالی، توس

در داخل بنا اما مقرنس کاری های زیبایی وجود دارد که متعلق به دوره تیموریان است. برای ورود به داخل بنا یک ورودی در سمت جنوبی قرار گرفته است و با استفاده از چهار پلکان مارپیچ در گوشه ها می توان در بخش های مختلف آن رفت و آمد کرد. گنبد هارونیه در سال ۱۳۸۲ با نام مقبره امام غزالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

موزه تاریخی شهر توس

در شهر توس یک موزه نسبتا بزرگ نیز وجود دارد که یافته های تاریخی و آثار کشف شده در منطقه در آن نگهداری می شود. نمای بیرونی بنا برگرفته از معماری هخامنشی و مفاهیم اسطوره ای اشعار فردوسی است. این موزه نیز در مجموعه آرامگاه فردوسی قرار دارد.

موزه تاریخی توس

براساس آثار تاریخی که در موزه نگهداری می شود، ۴ بخش مختلف نیز برای آن در نظر گرفته شده و اگر علاقمند به تاریخ گذشته ایران هستید، پیشنهاد می کنیم که در سفر خود حتما زمانی را برای دیدار از موزه توس در نظر بگیرید.

شهر تاریخی طابران

شهر تاریخی طابران توس که در گذشته از جمله بخش های بزرگ شهر بوده است، یکی دیگر از بخش های تاریخی شهر توس است. بقایای این شهر به لحاظ جغرافیایی در بین دو رشته کوه بینالود و هراز قرار دارد. این منطقه در دوره باستانی خود متشکل از ۴ ایالت طابران، رادکان، نوغان و تروغبذ بوده است.

بقایای تاریخی شهر طایران، تایران

تابران را می توان بخش بزرگی از شهر تس فعلی دانست که در سال های قرن ۴ هجری قمری از بزرگترین مناطق مسکونی این دست به حساب می آمده است. آنچه از تابران توس قدیم بر جای مانده عبارتند از: باروی شهر، ارگ توس، گنبد هارونیه، بقایای مسجد جامع تابران باغ و بنای نوساز آرامگاه فردوسی که پیش تر معرفی شد.

خوشبختانه توس و مشهد دارای فاصله زیادی از هم نیستند و می توانید در محل اقامت خود را در مشهد انتخاب کرده و برای دیدار از جاذبه های توس به این شهر تاریخی سفر کنید. پیشنهاد می کنیم در سفر بعدی خود به مشهد حتما زمانی را هم برای دیدار از شهر توس قرار دهید.

معین زمانی

کارشناس ارشد آمار ریاضی دارم و متخصص دیجیتال مارکتینگ هستم. کارم رو با تولید محتوا آغاز کردم و پس از پایان تحصیلات، فعالیت ام رو به صورت جدی در حوزه سئو آغاز کردم. در کنار اساتید بزرگ و سرشناس سئوی کشور تجارب و آموخته های ارزشمندی به دست آوردم. و امروز خوشحالم که به معنای واقعی عاشق کارم هستم!

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.