مکان های تاریخی مشهد را بشناسید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
مکان های تاریخی مشهد را بشناسید!

عده زیادی تصور می کنند مشهد شهری مذهبی است که مردم تنها برای زیارت حرم امام رضا به آن سفر می کنند و جاذبه های گردشگری چندان زیادی ندارد. این افراد مشهد را به عنوان یک شهر تاریخی در نظر نمی گیرند. در حالی که این ایده صحیح نیست و مشهد پر است از جاذبه های تاریخی زیبا و شگفت انگیزی که هر کدام می توانند سوژه ای جذاب برای سفر به این شهر باشند. بسیاری از این جاذبه های گردشگری حتی توسط مردم مشهد نیز نادیده گرفته می شوند. در این مطلب قصد داریم مهمترین و جذاب ترین مکان های تاریخی مشهد را معرفی کنیم!

مهمترین مکان های تاریخی مشهد

مکان های تاریخی ارزشمندی که در این شهر وجود دارند به شدت توجه گردشگران خارجی رو هم جلب می کنند، تا حدی که یکی از مقاصد اصلی سفر گردشگران خارجی شهر مشهد است. به طور کلی مکان های تاریخی مشهد به چند دسته کلی تقسیم می شوند.

  • مقبره و آرامگاه ها
  • مساجد و کلیساها و دیگر اماکن مذهبی
  • دیگر مکان های تاریخی

البته موزه ها نیز در دسته مکان های تاریخی قرار میگیرند، اما در مقاله ای جداگانه به موزه های شهر مشهد نیز می پردازیم.

مهمترین مکان های تاریخی مشهد

مقبره های تاریخی مشهد

  1. آرامگاه شیخ بهایی: این آرامگاه در محل حرم امام رضا (ع) قرار دارد. شیخ بهایی دانشمند قرن دهم و یازدهم هجری بوده است. آرامگاه شیخ بهایی پیش از مرگش به عنوان محل تدریس وی مورد استفاده قرار می گرفته است. برای تزئین این آرامگاه ۱۰۲ متری از کتیبه های خوشنویسی و آینه کاری استفاده شده است.
  2. آرامگاه پیرپالاندوز: آرامگاه پیرپالاندوز آرامگاه یکی از شخصیت های عارف مشهور به نام محمد عارف عباسی است. این عارف از بزرگترین عارفان قرن دهم هجری است. این آرامگاه که در دوران صفویه ساخته شده در میان آثار ملی به ثبت رسیده است. معماری این بنا نیز نشان دهنده سبک معماری دوران صفویه است. البته این بنا در سال های اخیر بازسازی و مرمت شده است.
  3. آرامگاه فردوسی: آرامگاه فردوسی به واقع یکی از مشهورترین جاذبه های تاریخی مشهد به حساب می آید. این آرامگاه که در میان باغی زیبا واقع شده در اطراف شهر مشهد و در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر ساخته شده است. نکته حالب این است که این بنا که در سال ۱۳۴۳ و توسط معماران ایرانی ساخته شده از سبک معماری هخامنشیان و آرامگاه کوروش ملهم است. تزئینات این معماری به طور کامل از معماری هخامنشیان الگو گرفته شده و این مسئله کاملا مشخص است.
  4. آرامگاه نادرشاه افشار: این بنای تاریخی در سال ۱۲۹۶ و در اواخر دوره قاجار و توسط قوام السلطنه ساخته شده است. پیش از ساخت این مقبره در همین محل مقبره ای وجود داشت که ویران شده بود. این آرامگاه در سال ۱۱۴۵ و در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا ساخته شد. پس از آن نیز انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ تصمیم گرفت که بنایی برای این مقبره بسازد. فرآینده ساخت این بنا در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید.
  5. مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه: یکی دیگر از مقبره های مهم و تاریخی شهر مشهد که در بازار بزرگ این شهر قرار دارد مقبره امیر غیاث الدین است. این بنا در قرن ۹ هجری توسط خود امیر غیاث الدین ساخته شد و بعدها تبدیل به یک مسجد شد. این بنا در حال حاضر نیز یک مسجد است که با نام مسجد ۷۲ تن شناخته می شود. مقبره امیر غیاث الدین یا همان مسجد ۷۲ تن در بازار بزرگ مشهد قرار دارد.
  6. آرامگاه شیخ مومن استرآبادی: قدمت این بنا نیز به دوران صفویه باز می گردد. آرامگاه شیخ مومن استرآبادی با نام گنبد سبز مشهور است. گنبدی سبز رنگ و دارای هشت ضلع که با کاشی کاری های زیبا و دلنشینش شناخته می شود. بنای گنبد سبز که توسط شاه عباس صفوی ساخته شده هم اکنون به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.
مقبره های تاریخی مشهد

مساجد و دیگر اماکن مذهبی و تاریخی مشهد

  1. مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو: این بنا نیز متعلق به دوران صفوی است. در سال ۱۰۴۵ هجری شمسی بود که عباسقلی خان بیگلربیگی به دستور شاه سلیمان صفوی نسبت به ساخت این مدرسه علمیه اقدام کرد. این مدرسه که در میان آثار ملی ایران ثبت شده در خیابان صفوی مشهد قرار دارد. این بنای زیبا در حال حاضر به عنوان حوزه علمیه مورد استفاده قرار می گیرد. تزئینات و کاشی کاری های این مسجد زیبایی اصلی این بنا را تشکیل داده اند و ایوان ها و حجره ها و رواق ها نیز به زیبایی آن افزوده اند.
  2. مسجد گوهرشاد مشهد: این مسجد یکی از معروف ترین مساجد مشهد به شمار می رود. موقعیت آن در ضلع جنوبی حرم مطهر قرار دارد. مسجد گوهرشاد نه تنها از مشهورترین و مهمترین مساجد مشهد، بلکه از محبوب ترین و پربازدید ترین مساجد ایران به حساب می آید. معماری و تزئینات شگفت انگیز این مسجد یکی از دلایل شهرت آن است. زیبایی این مسجد در حدی است که در قالب تصاویر نمی گنجد.
  3. حمام مهدی قلی بیک: از دیگر آثار تاریخی مشهد حمام مشهور مهدی قلی بیک است. این حمام در قرن یازدهم (زمان تیموریان) ساخته شده است. این مسجد در نزدیک بازار بزرگ مشهد قرار گرفته است. در حال حاضر از این مکان به عنوان موزه بهره برداری می شود.
  4. کلیسای مسروپ قدس: شاید از اینکه در مشهد کلیسا هم وجود دارد تعجب کرده باشید. این کلیسا از مشهورترین کلیساهای کشور است. این کلیسای در دوران پهلوی و توسط ارامنه مقیم مشهد ساخته شده است.
مساجد و دیگر اماکن مذهبی و تاریخی مشهد

۵٫ خانه تاریخی ملک: این خانه تاریخی از دوران قاجار به جا مانده است. ترئینات این بنا باعث شده است که این خانه امروزه به مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری مشهد تبدیل شود. در حال حاضر این بنا یکی از بناهای ثبت شده در میان آثار ملی کشور است

۶٫باغ ملی مشهد: در میان آثار تاریخی مشهد به سراغ مکان های زیبا و مورد علاقه طبیعت دوستان نیز می رویم. این پارک زیبا مکانی جذاب دلنشین برای طبیعت دوستان و علاقه مندان به مکان های تاریخی است. پیشنهاد می کنیم حتما از این بنا دیدن کنید…

مهدی رئوف

من تنها نویسنده تیم هستم که در مشهد متولد شدم. البته از دو سالگی دیگه اونجا نبودم، اما خیلی به این شهر دوست داشتنی سفر می کنم. من با علاقه ای که به مشهد دارم برای این سایت می نویسم.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.