۷ مورد از بهترین موزه های مشهد برای گذر در تاریخ مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
موزه های مشهد

موزه ها همیشه به عنوان شناسامه تاریخی هر شهر و تمدن معرفی می شوند. خوشبختانه کشور ایران با تمدن چندین هزارساله و تاریخ و فرهنگ عظیمی که دارد موزه ها و بناهای تاریخی مختلفی را در جای جای خود جا داده است. شهر مشهد هم به عنوان یکی از جذاب ترین و محبوب ترین شهرهای کشور از این قائده مستثنی نیست و موزه ها و کاخ های جذاب فراوانی را در خود جای داده است. امروز در این مقاله با مشهدمگ همراه باشید تا بهترین موزه های مشهد مقدس را برای بازدید بیشتر بشناسیم.

موزه های مشهد مقدس

مشهد به عنوان پایتخت مذهبی کشور دارای موزه های بسیار زیاد و دیدنی است. موزه های مشهد را می توان حتی در انواع مختلف دسته بندی کرد. برای مثال برخی را می توان در دسته موزه های تاریخی- مذهبی و برخی را فرهنگی-تاریخی به حساب آورد. مشهد جاذبه های تفریحی و گردشگری بسیاری دارد، هرچند که مهمترین این جاذبه ها حرم امام راض (ع) است. در ادامه با معرفی موزه های جذاب مشهد با ما همراه باشید.

۱٫موزه مردم شناسی مشهد

در نزدیکی حرم مطهر امام رضا در مشهد موزه ی معروفی به نام موزه مردم شناسی وجود دارد و به عنوان یکی از معروف ترین و مهم ترین موزه های مشهد به شمار می آید.

موزه مردم شناسی مشهد به شغل و پیشه مردمان خراسان از گذشته های دور تا به امروز پرداخته است. در این موزه می توانید مجسمه های متفاوتی از مشاغل مختلف مردمان دیار خراسان را مشاهده کنید. دیدن این موزه برای کسانی که دوست دارند از کسب و کار مردم خراسان در زمان های دور مطلع شوند بسیار جذاب خواهد بود.

موزه های مشهد، موزه مردم شناسی مشهد

۲٫موزه آب مشهد، موزه های دیدنی مشهد

یکی از جذاب ترین و مهم ترین موزه های مشهد موزه آب مشهد نام دارد. با قدم گذاشتن در موزه آب مشهد وارد یک محیط پر از رمز و راز می شوبد و می توانید در این موزه سازه های قدیمی مشهد، مانند قنات ها، انبارها و یخبندان ها را مشاهده کنید.

با توجه به اوضاع بد کشور در خصوص بحران کم آبی، دیدن و بازدید از این موزه می تواند تاثیر فرهنگی خوبی بر روی عموم مردم بگذارد. پس اگر اهل مشهد هستید و یا به عنوان مسافر به این شهر سفر کرده اید بد نیست سری به این موزه بزنید.

 

موزه آب مشهد

۳٫موزه شاه لافتی مشهد

اگر دیدن اشیا قدیمی و عتیقه برای شما جذاب است پیشنهاد می کنم بازدید از موزه لافتی مشهد را در برنامه خود قرار دهید. این موزه جذاب در یکی از روستاهای مشهد به نام چهار برج واقع شده است و به واقع یکی از جذاب ترین موزه های کشور به حساب می آید چرا که کلکسیونی از اشیا قیمتی و عتیقه در این مجموعه جمع آوری شده است.

موزه لافتی مشهد

۴٫موزه علوم زمین

موزه علوم زمینی یکی از موزه های علمی خراسان است که بازدید از آن برای کسانی که دانستن اطلاعاتی در مورد سرگذشت زمین علاقه خاصی دارند بسیار جذاب است. در این موزه می توانید بیش از ۱۰۰ نوع سنگ، ۷۰۰ نوع کانی های مختلف و فسیل ها و عناصر طبیعی مختلفی را از نردیک مشاهده کنیدو همچنین راهنمایان این موزه می توانند پاسخگوی سوالات مختلف کسانی باشند که  دوست دارند در مورد هر یک از آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

موزه علوم زمین مشهد

بیشتر کسانی که به این موزه سر می زنند، دانشجویان و دانش آموزان دبیرستانی هستند که به منظور تحقیق و توسعه دانش خود به این موزه پا می گذارند.

موزه های مشهد نزدیک حرم

بیشتر مسافرانی که به قصد زیارت به مشهد مقدس سفر می کنند، قصد دارند در مورد حرم مطهر و حتی بنای تاریخی حرم اطلاعات بیشتری کسب کنند. اتفاقا یکی از بزرگ ترین و مهم ترین موزه های مشهد درست در دل حرم مطهر قرار دارد. موزه مرکزی آستان قدس رضوی در قسمت زیرین حرم مطهر واقع شده است و شما پس از عبور از سنگ فبرهایی موجود در مسیر می توانید خود را به دل این موزه برسانید.

۵٫موزه آستان قدس رضوی مشهد

موزه آستان قدس رضوی یکی از جدید ترین موزه هایی مشهد می باشد که از سال ۱۳۸۷ به لیست موزه های مشهد اضافه شده است. در این موزه می توانید آثار گران قیمت و ارزشمندی که به حرم مطهر امام رضا اهدا شده را مشاهده کنید. همچنین در این موزه بسیاری از مدال ها و لوح تقدیرهایی ورزشکاران و هنرمندان مختلف برای بازدید عموم قابل مشاهده است.

موزه استان قدس رضوی

۶٫موزه نادری، آرامگاه نادر شاه افشار

بازدید از موزه نادری برای کسانی که به تاریخ کشور مخصوصا زمان نادر شاه افشار علاقه زیادی دارند بسیار جذاب خواهد بود. در این موزه می توانید با افتخارات، فتوحات و دستاوردهای نادر شاه افشار بیشتر آشنا شوید. همچنین در این موزه آرامگاه نادر شاه افشار نیز وجود دارد که موجب شده به تاریخی بودن این مجموعه ارزش بیشتری بدهد.

آرامگاه نادرشاه افشار، خراسان رضوی، مشهد

در این موزه اشیا قیمتی و ارزشمندی از زمان نادر شاه افشار نگه داری شده که مهم ترین و ارزشمند ترین آن شمشیر طلاکوب نادر شاه است و در روز تاج گذاری اش در دشت مغان به او اهدا شد. همچنین، اشیا گران بهای دیگری مانند سلاح ها، لباس ها و کلاه ها جنگی نادر شاه نیز به نمایش عموم درآمده است.

۷٫موزه بزرگ خراسان، بزرگ ترین موزه خاورمیانه

موزه بزرگ خراسان به عنوان بزرگ ترین موزه در خاورمیانه مشهور است. اگر مسافر مشهد هستید و به عنوان تفریح دوست دارید به کوهسنگی سری بزنید پیشنهاد می کنم در فاصله بسیار کمی از این پارک از موزه بزرگ خراسان نیز دیدن کنید. در این موزه آثار ارزشمند و گران بهای تاریخی و هنری زیادی نگهداری می شود. موزه بزرگ خراسان از تالار ها و قسمت های متفاوتی مانند تالار، کتابخانه، نگارخانه، آزمایشگاه و غیره تشکیل شده است.

کاخ های مشهد

در شهر مشهد کاخ ها و خانه های سنتی و قدیمی زیادی وجود دارد که نمای از معماری و هنر ایرانیان را به رخ بازدید کنندگان می کشد. اگر دوست دارید در مورد این خانه های سنتی و قدیمی اطلاعات جذاب تری پیدا کنید. پیشنهاد می کنم خواندن مقاله معرفی بافت سنتی مشهد را از دست ندهید. البته، در ادامه به صورت تیتر وار با خانه های سنتی و کاخ های جذاب مشهد بیشتر آشنا می شویم.

  • خانه توکلی مشهد
  • خانه ملک مشهد
  • خانه رجایی
  • خانه پیشه وران مشهد
  • خانه داروغه مشهد

ساعت کاری موزه های مشهد

بازدید از بیشتر موزه های مشهد در طول روزهای هفته از ساعت ۹ صبح الی ۵ بعد از ظهر امکان پذیر است. همچنین در این روزهای بهاری پیشنهاد می شود تا وقت هست در اوقات فراقت و استراحت خود به این موزه ها سری بزنید تا نگاه تازه ای به شهری که در آن زندگی می کنید داشته باشید و اطلاعات جامعی در این خصوص کسب کنید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.