حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی مشهد، سیری در تاریخ مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
موزه مردم شناسی مشهد

شهر بزرک مشهد به عنوان یکی از شهرهای باستانی کشور غزیزمان جاهای دیدنی فراوانی دارد که با بازدید از آن می توان گذری بر تاریخ مشهد داشت. یکی از جاهای دیدنی مشهد که به عنوان یک آثار تاریخی و موزه از آن صحبت می شود موزه مردم شناسی و یا حمام مهدی قلی بیک نام دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با این بنای تاریخی بیشتر آشنا شویم.

موزه مردم شناسی یا حمام مهدی قلی بیک یادگاری از زمان صفویه

بنای حمام قلی بیک به عنوان یکی از قدیمی ترین حمام های تاریخی کشور به حساب می آید. این بنا در سال ۱۳۰۱ در زمان صفویه و به دست یکی از فرماندهای خراسان به نام مهدی قلی بیک ساخته شد و از همان زمان نام این فرمانده بر روی این بنا باقی ماند. ارزش تاریخی حمام قلی بیک به قدری زیاد است که در سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از آثار تاریخی به ثبت رسید.

راهرو حمام مهدی قلی بیک مشهد

در خصوص تاریخچه مختصر حمام قلی بیک بد نیست بدانید که این بنا مدت ها پس از بهره برداری و ساخت آن به دستور مهدی قلی بیک وقف مردم شد. از آن بس بیشتر مردم مشهد از آن به عنوان حمام شاه نام می بردند چرا که حمام در نزدیکی مسجدی به نام مسجد شاه قرار گرفته است. البته لفط مسجد شاه هم برای این حمام دوامی نداشت چرا که پس از انقلاب مردم مشهد از این حمام به عنوان حمام رضوی نام می برند.

موزه مردم شناسی مشهد چه موزه ای است؟

پس از اینکه حمام قلی بیک مشهد به عنوان یک اثرملی به ثبت رسید آثار به جا مانده از این حمام به شکل یک موزه جمع آوری شد. سازمان ثبت آثار ملی نام موزه مردم شناسی مشهد را برای آن انتخاب کردند چرا که آثار به جا مانده در موزه به سبک زندگی مردم مشهد در زمان صفویه ارتباط مستقیم دارد.

آدرس موزه مردم شناسی مشهد کجاست؟

موزه مردم شناسی مشهد در خیابان اندرزگو و در نزدیکی مقبره امیر غیاث الدین ملک شاه قرار دارد. این موزه فاصله بسیار کمی با حرم دارد و همین مسئله موجب شده از آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی نزدیک حرم نام برد.

نقشه بازدید از موزه مردم شناسی مشهد

ساعت کاری موزه های مشهد: برای بازدید از موزه مردم شناسی مشهد همه روزه از  ساعت ۸ صبح الی ۱۲:۳۰ ظهر می توانید اقدام کنید. در نظر داشته باشید که این موزه در برخی از مناسب های عمومی و تعطیلاتی مانند عاشورا و تاسوعا و ایام شب های قدر تعطیل است.  

بهای بلیط ورودی موزه مردم شناسی مشهد: برای ورود به موزه مردم شناسی مشهد باید مبلغ ۵۰۰ تومان را به عنوان مبلغ ورودیه به موزه پرداخت کنید.

بازدید از موزه مردم شناسی مشهد

موزه مردم شناسی مشهد به عنوان یکی از مهم ترین موزه های مشهد به حساب می آید. امکان ندارد کسی در مشهد زندگی کند و بازدید از این موزه تاریخی را نادیده بگیرد.

موزه مردم شناسی یا حمام مهدی قلی بیک

نمای بیرونی موزه مردم شناسی مشهد سکوت عجیبی را در بر دارد به گونه ای که کمتر کسی می تواند با بازدید از آن از آثار تاریخی جذابی که دارد سر در بیاورد.

همین که وارد ساختمان موزه می شویم به گچ بری ها و نقاشی هایی که روی کاشی ها شکل گرفته توجه ما را به خود جلب می کند. همچنین در راهروی این موزه گلجام یا نورگیرهای متعددی وجود دارد که علاوه بر روشن کردن محیط زیبایی خاصی هم دارند. نورپردازی موزه به صورتی طراحی شده که در ساعت خاصی از روز قسمتی از بنا روشن است و دیگر قسمت ها در تاریکی به سر می برد. همین نکته خلاقانه باعث شده هنرمندان و معماران زیادی از آن به عنوان یک ایده جذاب در نورپردازی نام ببرند.

حمام مهدی قلی بیک قسمت های مختلفی دارد که هر بخش به صورت اختصاصی آثار گوناگونی را نگهداری می کند. در ادامه با بخش های مختلف این حمام آشنا خواهیم شد.

  • رختکن یا سرینه
  • هشتی یا میاندر
  • گرمخانه یا نظافت خانه
  • خزینه

برای بازدید از حمام مهدی قلی بیک تنها کافی است پس از خرید بلیط به دیواری که در محوطه اصلی نصب شده توجه کنید تا نقشه گردشگری موزه را مشاهده کنید. در این نقشه تمامی اطلاعات لازم در خصوص بازدید از قسمت های مختلف موزه برای تماشاگران نوشته شده است.

رختکن یا سربینه حمام قلی بیک مشهد

رختکن حمام نخستین قسمتی است که بازدید کنندگان آن را مشاهده می کنند. دیوارهای حمام از ۲۸ لایه ساروچ و گچ بری تشکیل شده و با نقاشی هایی که خیابان های مشهد قدیم را به تصویر کشیده تزئین شده است.

لباس های سنتی موزه مردم شناسی مشهد

گرمخانه یا نظافت خانه حمام قلی بیک

قسمت گرمخانه حمام یکی از زیباترین قسمت هایی است که بازدید کنندگان از آن دیدن می کنند. این گرمخانه از یک حوضچه آبی رنگ و نمای گنبدی شکل به وجود آمده که نمای ظاهری زیبا و قابل توجهی را برای بازدید دارد.

خزینه حمام جذاب ترین قسمت بازدید از موزه مردم شناسی مشهد

در قسمت خزینه حمام آثار گرانبهایی از زمان های گذشته مردم خراسان نگهداری شده است. در این قسمت از موزه، می توانید آثاری از پوشاک سنتی مردم خراسان، عکس ها و وسائل سنتی مانند شمعدانی ها و سماورهای قدیمی را مشاهده کنید.

خزینه موزه مردم شناسی مشهد

اگر به مشهد سفر کردید و برای بازدید از جاهای دیدنی مشهد اشتیاق کافی داشتید پبشنهاد می کنم علاوه بر موزه مردم شناسی مشهد از بهترین موزه های مشهد مقدس نیز بازدید بفرمائید.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.