غذاهای سنتی مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
غذاهای محلی مشهد

شهر مشهد به عنوان مهم ترین شهر استان خراسان رضوی دارای فرهنگ غذایی خاصی ست و غذاهای محلی مخصوص به خود را دارد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از چشیدن غذای شهرهای مختلف احساس لذت بخشی کسب می کنید پیشنهاد می کنم در ادامه همراه ما باشید تا بهترین و جذاب ترین غذاهای مشهدی را با هم بشناسیم و از همه مهم تر طرز پخت هر یک از آن ها را نیز یاد بگیریم.

۱- شله مشهدی بهترین و جذاب ترین غذای سنتی خراسان

همین که اسم غذاهای سننتی خراسان به میان می آید همه تنها به شله مشهدی فکر می کنند. این غذای خوشمزه و خوش رنگ از گوشت های ریش ریش شده و انواع حبوبات مقوی تشکیل شده و به عنوان یکی از غذاهای خوش خوراک و مقوی خراسان از آن نام برده می شود. جالب است بدانید این غذای جذاب به عنوان اولین غذای سنتی ایرانی در فهرست غذاهای سنتی ملل مختلف به ثبت رسیده است.

طرز تهیه شله مشهدی

طرز تهیه شله مشهدی

مواد لازم جهت پخت شله مشهدی برای ۴ نفر:

  • گوشت گوسفند ۶۰۰گرم
  • برنج نیم دانه۱۵۰گرم
  • نخود ۶۰ گرم
  • لوبیا قرمز ۶۰ گرم
  • لوبیا چیتی ۶۰ کیلوگرم
  • ماش ۶۰ کیلوگرم
  • بلغور گندم ۲۵۰ گرم
  • پودر ریشه جوز هندی، فلفل سیاه، پودر دارچین، پودر زنجبیل و نمک به میزان لازم

برای پخت شله مشهدی ابتدا باید گوشت ریش ریش شده خود را خوب بپزید و پس از مغر پخت شدن آن بگذارید با بلغورخیس شده گندم و حبوبات خوب مغز پخت شود. در این مرحله بهتر است تا مقداری برنج را با ادویه و نمک و فلفل به آن اضافه کنید و اجازه دهید مواد خوب با هم بپزند و به لعاب برسد. حالا آش را خوب هم بزنید تا به غلظت برسد. در آخر هم کمی خورشت قیمه را به عنوان تزئین روی شله اضافه کنید.

۲- دیگچه مشهد بهترین دسر خراسانی

دیگچه مشهدی یکی از بهترین دسرهای خراسانی است که در بین مشهدی ها  و فرهنگ بومی مردم مشهد طرفداران زیادی دارد. این دسر خوشمزه در مشهد ارزش معنوی فراوانی دارد چرا که بسیاری از افرادی که قصد پختن نذری در ایام مذهبی را دارند این دسر را انتخاب می کنند.

در خصوص مواد تشکیل دهنده و طعم این دسر جالب است این نکته را بدانید که دیگچه همان شیربرنجی ساده است با این تفاوت که زعفران به عنوان مهم ترین مواد تشکیل دهنده آن است وبرنج آن کمی برشته است. به زبان ساده تر دیگچه یه کته زعفرانی برشته شده است که به جای آب با شیر دم کشیده می شود.

 دسر دیگچه مشهدی

طرز تهیه دیگچه مشهدی

مواد لازم جهت  تهیه دیگچه مشهدی برای ۴ نفر

  • دو پیمانه برنج
  • ۲ لیتر شیر پاستوریزه
  • ۴ پیمانه شکر
  • نصف استکان زعفران
  • نصف استکان گلاب
  • ۳۰ گرم کره
  • مقداری هل و دارچین به میزان دلخواه
  • خلال پسته به میزان دلخواه

برای تهیه دیگچه مشهدی ابتدا برنج را خوب بشورید و سعی کنید در هنگام شستن با کمک دست کمی برنج را خورد کنید. سپس اجازه دهید برنج چند ساعت خیس کرده بماند و سپس شروع به پخت برنج کنید. پس از بیست دقیقه و زمانی که آب برنج کشیده شد شیر را به برنج اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا شیر به آرامی به خورد برنج رود. حالا نوبت اضافه کردن شکر و هل و کره است تا مواد حسابی مزه بگیرد. بعد از این مرحله کمی صبر کنید تا مقدار شیر کم شود و به حالت دم کردن برنج برسد. در این زمان باید زعفران دم کرده را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید کل برنج خوب زعفرانی شود و نیم ساعت اجازه دهید تا خوب دم بکشد.

۳- کوکو شیرین مشهدی

کوکو شیرین همانطور که از نامش مشخص است نام یک پیش غذای ساده و خوش طعم است که شباهت بسیار زیادی به کوکو سیب زمینی دارد. مواد تشکیل دهنده این غذا دقیقا مواد کوکو سیب زمینی است با این تفاوت که یک شیره ترکیب شده از گلاب و زعفران به کوکو سرد شده اضافه می شود و طعم این غذای بی نظیر را به صورت کلی تغییر می دهد.

این کوکو خوشمزه را می توانید در رستوران های مختلفی از جمله رستوران پسران کریم مشهد به عنوان پیش غذا سفارش دهید.

طریقه پخت کوکوی شیرین مشهدی

۴- اشکنه قوروت یا کله جوش

اشکنه قروت یا همان کله جوش یکی از غذاهای سنتی و روزمره مشهدی هاست که از کشک ساییده شده محلی، کره محلی به نام کمه و گردو و سبزیجات معطر تشکیل شده است. این غذای خوشمزه طعم بی نظیری دارد و بسیار مقوی است. مشهدی ها این غذا را با نان محلی میل می کنند.

خواص کله جوش

۵-پلوقاطی مشهدی ساده ترین غذای مردم مشهد

یکی از جذاب ترین غذاهای مشهدی ها که به عنوان روزمره ترین غذای مردم مشهد از آن نام برده می شود پلو قاطی یا همان پلو مخلوط نام دارد. این غذای خوشمزه شباهت زیادی به استانبولی پلو که ترکیب هیجان انگیزی از برنج و گوجه پخته شده است دارد با این تفاوت که مشهدی ها به آن سیب زمینی، لوبیا سبز، هویج، لپه و گوشت هم اضافه می کنند. این غذای خوشمزه با ماست و سالاد شیرازی ترکیب فوق العاده را ایجاد می کند و به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای مشهد طرفداران زیادی دارد.

دستور پخت پلو مخلوط مشهد

۶- آش لخشک ساده ترین آش خراسان

آش لخشک یکی از ساده ترین غذاهای مشهدی است. این غذا نام یک آش خوشمزه ای است که تنها حبوبات به کار رفته در آن عدس است. این آش با رشته های محلی که خود بانوان مشهدی آن را درست می کنند و لخشک نام دارد پخته می شود و به عنوان یک آش مقوی و خوشمزه از آن نام برده می شود.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.