راه آهن مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
ایستگاه راه آهن مشهد

وقتی برای یک سفر هیجان انگیز برنامه ریزی می کنیم و با چمدان هایی سنگین راهی سفری طولانی می شویم اولین چیزی که با آن مواجه خواهیم شد محیطی است که سفرمان را با بازدید از آن آغاز می کنیم. این محیط می تواند ترمینال، فرودگاه و یا ایستگاه راه آهن یک شهر به حساب بیاید. راه آهن مشهد یکی از این محیط هاست چرا که مسافران بسیاری پس از پیاده شدن از قطار با اولین صحنه ای که مواجه می شوند ساختمان و بنای راه آهن است. پس چه بخواهیم و چه نخواهیم داستان سفر هر مسافر با بازدید از راه آهن مشهد آغاز می شود. اگر شما هم دوست دارید با اولین جای دیدنی که در حین سفر به مشهد مواجه می شوید اطلاعات بیشتری دریافت کنید همراه ما باشید تا در ادامه این مقاله هر آنچه که لازم است را با هم بررسی کنیم.

تاریخچه راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد یکی از قدیمی ترین ایستگاه های ریلی کشور به حساب می آید. برنامه ساخت این بنا در سال ۱۳۳۵ آغاز شد اما به دلیل مشکلات مربوط به جنگ جهانی بهره برداری از این پروژه به تعویق افتاد. بنای این ایستگاه سرانجام در سال ۱۳۴۵ توسط یکی از پیشگامان هنر معماری در آن زمان به نام حیدر قلی خان غیابی شاملو به بهره برداری رسید. نمای ظاهری این راه آهن شکلی شبیه به بال های فروهر دارد و این موجب شده تا هر بازدید کننده در نگاه اول شیفته نمای ظاهری این ایستگاه شود. البته جالب توجه است بدانید که حیدر غیابی در هنگام ساخت و بهره برداری ایستگاه راه آهن مشهد از معماری اشکانی و بنای کاخ ایوان مدائن الهام گرفته است.

پلان ایستگاه راه آهن مشهد

وجود نقش و نگارهای سنتی و ایرانی در پلان راه آهن مشهد یکی از مشهود ترین ویژگی این بنا به حساب می آید. ساختمان راه آهن دو ستون بسیار بزرگ دارد و فضاهای کاربردی زیادی را از جمله راه رو ها و سالن های انتظار متفاوتی را در بر گرفته است.

پلان و نمای راه آهن مشهد

راه آهن مشهد کجاست؟

ایستگاه راه آهن مشهد دقیقا در میدان راه آهن مشهد واقع شده است شما می توانید برای دسترسی آسان و کم هزینه به این ایستگاه راه اهن از وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد استفاده کنید و در زمان بسیار کوتاهی خود را به راه آهن برسانید.

افتتاح میدان راه آهن مشهد

 

 

 

امکانات و اطلاعات راه آهن مشهد برای مسافران

راه آهن مشهد برای در نظر گرفتن رفاه کاربران سعی بر این دارد تا با در نظر گرفتن امکانات و خدمات قابل توجه رضایت مسافران را جذب کند تا آن ها در نگاه اول بتوانند خاطره خوشی را در ذهن خود حفظ کنند. در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی ها و امکانات این راه آهن خواهیم پرداخت.

  • باجه های تلفن عمومی
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی
  • وجود رستوران و فست فود برای خرید غذا
  • وجود نمازخانه و اتاق مادر و کودک
  • باجه های اطلاع رسانی برای مسافران
  • استقرار باجه اینترنت
  • امکان رزرو هتل از طریق باجه های داخل ایستگاه قطار
  • پارکینگ خودرو ویژه مسافران

پارکینگ خودرو  ایستگاه راه آهن امکانی را برای مسافران فراهم کرده تا با خیال راحت اتومبیل خود را در مکانی امن پارک کنند و در طول سفر با قطار نیز نگرانی بابت امنیت خودرو خود نداشته باشند. هزینه نگهداری خودرو در محل پارکینگ راه آهن روزانه ۵ هزار تومان محاسبه شده است که این میزان برای مسافران بسیار منطقی و مناسب به حساب می آید.

خدمات و امکانات رفاهی راه آهن کل مشهد

آدرس و تلفن گویای راه آهن مشهد

راه آهن مشهد درست در وسط میدان راه آهن مشهد قرار گرفته است. اگر مسافر این شهر باشید حتما اگر از کسی در مورد میدان راه آهن شهر سوال بپرسید شما را به خوبی راهنمایی خواهند کرد چرا که میدان راه آهن برای بسیاری از اهالی بومی مشهد نامی آشناست و همه از موقعیت جغرافیایی آن اطلاع کافی دارند.

  • همچنین برای اینکه موقعیت مکانی این ایستگاه را راحت تر پیدا کنید پیشنهاد می کنم از نقشه های آنلاین استفاده کنید تا راحت تر بتوانید محل مورد نظر خود را پیدا کنید.
  • شماره مرکز تلفن راه آهن خراسان‏: ‏۰۵۱۳۲۲۲۴۶۸۱-۹
  • شماره اطلاعات داخل سالن‏: ‏۰۵۱۳۲۰۰۴۲۳۰
  • شماره مدیریت سالن ایستگاه مشهد‏: ‏۰۵۱۳۲۰۰۴۹۹۹
  • شماره سامانه پیامکی روابط عمومی‏: ‏۳۰۰۰۱۳۴۵.

اطلاعات ایستگاه راه آهن مشهد تا حرم

ایستگاه راه آهن مشهد فاصله خیلی زیادی با حرم امام رضا ندارد. اگر با اتومبیل شخصی به سمت این ایستگاه حرکت کنید این فاصله دو کیلومتری را در کمتر از ۴۵ دقیقه طی خواهیدکرد. این در حالی است که فاصله زمانی این ایستگاه با اتوبوس و سایر وسائل حمل و نقل عمومی مشهد بیش از ۱ ساعت راه دارد.

حجم جابه جایی مسافران در ایستگاه راه آهن مشهد

شهر مشهد با توجه به وجود حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از محبوب ترین و پر مسافر ترین شهرهای کشور است. به همین منظور حجم بالایی از مسافران روزانه برای سفر و زیارت به مشهد می آیند. ایستگاه راه آهن مشهد سالانه از ۱۲ میلیون مسافر استقبال می کند. شایان توجه است این میزان از مسافران تنها ۳۰ درصد از مجموع کل مسافران مشهد را در سال در بر می گیرد. این آمار به این معناست که بیش از ۷۰ درصد مسافران از دیگر وسائل حمل و نقل برون شهری مانند هواپیما، اتوبوس و یا اتومبیل شخصی استفاده می کنند.

 

خطوط ریلی راه آهن مشهد

راه آهن مشهد یکی از کامل ترین خطوط ریلی را در کل کشور در بر دارد چرا که از هر کدام از شهرهای کشور می توانید به راحتی با قطار به مشهد سفر کنید و حتی بهترین قطار تهران مشهد را به برای سفر خود انتخاب کنند. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که خطوط ریلی راه آهن مشهد در حال بروزسانی است تا مسافران شهرهای دورافتاده تر هم بتوانند به راحتی به مشهد سفری راحت داشته باشند.

نزدیک ترین هتل های مشهد به راه آهن مشهد

بسیاری از مسافران به هنگام انتخاب بهترین هتل های مشهد، فاکتور نزدیکی به راه آهن را مدنظر خود قرار می دهند. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید پیشنهاد می کنم یکی از هتل های صدف، دیپلمات، هتل آپارتمان زرین توس و یا هتل پارسیس مشهد را انتخاب کنید. اما در نظر داشته باشید که اگر برای اقامت خود قصد دارید یک هتل لوکس و پنج ستاره را انتخاب کنید باید به هتل های نزدیک حرم امام رضا مراجعه کنید جرا که بیشتر هتل های جذاب و با امکانات مشهد در این منطقه قرار گرفته است.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.
مهدی 90 (1 سپتامبر 2019)

سلام ایا می شود بلیط را از همان باجه راه اهن به صورت حضوری خرید با حتما باید از سایت های اینترنتی بلیط بخریم؟

    مشهدمگ (1 سپتامبر 2019)

    سلام دوست عزیز
    بله
    شما می تونید با مراجعه به باجه های بلیط فروشی خود راه اهن بلیط خود را تهیه کنید اما بهتر است که از سایت های اینترنتی بلیط مورد نظر را خریداری کنید و بهترین نوع قطار را برای سفر خود انتخاب کنید.