روستای بند گلستان مشهد، ویژگی های یک روستای ۵۰۰ ساله را همین الان بخوانید

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
بندگلستان مشهد

سفر به روستاها می تواند تجربه شگفت انگیزی برای علاقمندان به زندگی در طبیعت به حساب بیاید. مشهد از جمله شهرهایی است که با وجود روستاهای سرسبز و طبیعتی باور نکردنی همیشه میزبان مسافرانی است که از شلوغی شهر به روستاهای اطراف مشهد پناه آورده اند. این روستاها پاتوق های آرام و جذابی برای گذراندن آخر هفته ها به حساب می آیند تا مردم برای ساعاتی بدون دغدغه تنها به لذت بردن از طبیعت فکر کنند. یکی از زیبا ترین و قدیمی ترین روستاهایی که در اطراف مشهد قرار گرفته اند بند گلستان مشهد نام دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با معرفی این روستای زیبا شما را با یکی از نقاط دیدنی و کشف نشده در مشهد آشنا کنیم.

تاریخچه بندگلستان مشهد

بسیاری از اهالی بومی مشهد تاریخچه بندگلستان را متعلق به دوران تیموریان می دانند. در بسیاری از آثار تاریخی و یا نقل قول ها آمده است که این بند به دستور تیمور و یا پسرش شاهرخ ساخته شده است.
بندگلستان مشهد بین دو صخره عظیم و بزرگ قرار گرفته و صخره ای که در قسمت بیرونی قرار گرفته حکم پشتیبان بند را دارد. جالب است بدانید در ابتدا ارتفاع بند گلستان ۵۰۰ متر بود اما با توجه به سرازیر شدن آب استان خراسان رضوی شش متر به ارتفاع آن اضافه شد.
بند گلستان به عنوان یکی از موقوفات حرم مطهر رضوی است و سهمیه های حاصل از آن صرف بهینه سازی مسجد گوهرشاد و حرم امام رضا می شود.

تاریحچه بند گلستان مشهد

سد گلستان و اهمیت آن در مهندسی آب

سد آجری گلستان بر روی رودخانه زیبای گلستان قرار گرفته است. این سد با وجود قدمت ۵۰۰ ساله ای که دارد هنوز هم پابرجاست. این رودخانه خود از ترکیب سه رود به نام های مایان، دهبار و جاغرق به وجود آمده است. رود جاغرق از روستای جاغرق یکی از روستاهایی حاصل خیز مشهد نشات می گیرد و همچنین یکی از اصلی ترین سرچشمه های طبیعی سدگلستان است.

بند گلستان کجاست

بند گلستان مشهد کجاست؟

اگر در فاصله ۱۰ کیلومتری از غرب مشهد به تابلوهای کنار جاده نگاهی بیندازید حتما با ورودی روستای بند گلستان مشهد روبه رو خواهید شد. بیشتر مسافران این روستا را افرادی تشکیل می دهند که از منطقه تفریحی طرقبه مشهد راهی مشهد شده اند چرا که بند گلستان تنها ۶ کیلومتر با طرقبه مشهد  فاصله دارد.

فاصله بند گلستان تا مشهد، حرم امام رضا (ع) چقدر است؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای مسافران مشهد پیش می آید این است که فاصله بند گلستان تا حرم مطهر امام رضا (ع) چقدر است؟
اگر به نقشه راه نگاهی کوتاه بیندازید متوجه این نکته خواهید شد که فاصله بند گلستان تا حرم امام رضا (ع) بیش از ۲۵ کیلومتر راه دارد. اگر برای طی کردن این مسیر از ماشین شخصی خود استفاده کنید، در کمتر از ۴۵ دقیقه به مقصد اصلی خود یعنی بند گلستان مشهد خواهید رسید. اما اگر برای سفر به بندگلستان از تاکسی ها و یا اتوبوس های پایانه استفاده کنید زمان بیشتری را در مسیر خواهید گذراند. اگر مسافر مشهد هستید اما زمان کافی برای گشت و گذار در این شهر زیبا را ندارید پیشنهاد می کنم حتما از یکی از بهترین روستاهای اطراف مشهد بازدید کنید تا از طبیعت بکر و دست نخورده این روستاها لذت ببرید.

فاصله بند گلستان تا مشهد چقدر است

جاهای دیدنی بند گلستان مشهد

یکی از مکان های ارزشمندی که در بند گلستان توجه گردشگران را به خود جلب می کند وجود کتیبه ای است که در قسمت شرقی و انتهایی بند گلستان نصب شده است. این کتیبه ارزش تاریخی بالایی دارد چرا که قدمت آن به بیش از صد سال گذشته باز می گردد. امروزه و به دلیل از بین رفتن خوانایی نوشته های روی سنگ خواندن سنگ نوشته های آن برای مردم بسیار دشوار است.
از اصلی ترین جاهای دیدنی که در منطقه بندگلستان قرار گرفته است می توان به امامزاده برادران یاسر و ناصر اشاره کرد. این امامزاده برای اهالی روستای بند گلستان ارزش معنوی بالایی دارد و همیشه مهم ترین مراسم های مذهبی منطقه در این امامزاده برگزار می شود. اگر گذرتان به روستای بند گلستان خورد به هیچ عنوان زیارت از این امامزاده تاریخی را از دست ندهید.

جاهای دیدنی سدگلستان مشهد

بهترین تفریح های بندگلستان مشهد

یکی از جذاب ترین تفریح هایی که تنها در بند گلستان مشهد می توان آن را امتحان کرد قایق سواری است. این تفریح برای مسافران و افرادی که برای اولین بار به بندگلستان سفر کرده اند یک تفریح ایده آل به حساب می آید.
برای گذراندن ساعات خوش اوقات فراغت، کافه ها و رستوران های جذابی که در بند گلستان مشهد قرار گرفته اند بهترین گزینه به حساب می آیند. همچنین رستوران های سنتی این منطقه انواع غذاهای محلی با نان داغ را برای مشتریان خود سرو می کند.
بهترین زمان برای بازدید و گشت و گذار در روستای بند گلستان مشهد
برای تفریح و گذراندن ساعاتی خوش پیشنهاد می کنم در فصل بهار و تابستان به بندگلستان مشهد سفر کنید. چرا که بند گلستان مشهد در این دو فصل چهره پر آب تری دارد و حال و هوای جذاب تری برای گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده اند وجود می آورد.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.