زیباترین روستاهای مشهد، معرفی ییلاقات اطراف مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
بهترین و زیباترین روستاهای مشهد

مشهد مقدس یکی از پرمخاطب ترین شهرهای توریستی کشور است که در همه ایام سال شلوغ بوده و به ندرت می توانید ساعت خلوتی در شهر پیدا کنید. مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام سالانه ۳ میلیون مسافر داخلی و خارجی را میزبانی می کند و از محبوبترین مقاصد سفری مردم کشور خودمان است. اینبار اما با معرفی زیباترین روستاهای اطراف مشهد با شما همراهیم تا نگاه دقیق تری به جاذبه های طبیعی گردشگری مشهد داشته باشیم.

جاذبه های طبیعی و سرسبزترین روستای مشهد

مشهد شهری است که با نام متبرک امام رضا (ع) معنا پیدا می کند و مقصد طلایی ایرانیان برای جلای روح و خلوت با خود است. با اینکه اصلی ترین جاذبه مشهد زیارت از بارگاه امام رضا است و برخی هم برای دیدار از جاذبه های تاریخی و فرهنگی آن به مشهد سفر می کنند، اما در سال های گذشته روستاها و مکان های طبیعی اطراف مشهد هم طرفداران بسیاری پیدا کرده اند.

روستاهای اطراف مشهد

در ادامه با معرفی مکان های طبیعی اطراف مشهد اطلاعاتی را در اختیار مشا می گذاریم تا در سفر بعدی خود به مشهد علاوه بر جاذبه های دیدنی مشهد، از روستاهای خوش آب و هوای اطراف آن نیز بهره مند شوید.

روستای زشک، نزدیکترین روستا به مشهد

روستای زشک که به نام بهشت گمشده مشهد نیز شناخته می شود، در نزدیکی های کوه بینالود قرار دارد. واژه زشک در لغت برگرفته از “زو اشک” و به معنی چمشه های جوشان است. وجود همین چشمه ها زشک را تبدیل به یک مکان دیدنی و منحصر به فرد کرده است و در تمام خراسان طرفداران بسیاری برای خود دست پا کرده.

اما چرا زشک با چشمه های جوشانش معروف شده؟ اگر در مسیر رودخانه روستای زشک حرکت کنیدف متوجه می شود که رودخانه در فصل هایی از سال کاملا خشک است. اما در انتهای مسیر به چشمه هایی جوشان می رسید که از دل زمین فوران می کنند.

روستای زشک نزدیکترین روستا به مشهد

منطقه گردشگری روستای زشک یکی از ییلاق های گردشگری ایران است و در باغات خود انواع میوه های سیبريال گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو دارد. از دیگر جاذبه های روستای زشک باید به نان های محلی اش هم اشاره کنیم که طرفداران پروپاقرصی برای خود دارد.

برای رفاه حال مسافران و گردشگران مسیرهای کوهنوردی و بخش های خدماتی بسیاری نیز در این روستا برای مسافران درنظر گرفته شده تا بیشترین لذت ممکن را در سفر خود ببرند. روستای زشک همچنین یکی از مقاصد محبوب کوهنوردی در خراسان نیز هست و ادامه راهش به ارتفاعات بینابود می رسد.

از جمله ظرفیت های گردشگری موجود در روستای زشک باید به کوه ها و دره ها، رودهای پرآب و دائمی، چشمه های فراوان، چشم اندازهای طبیعی، محصولات باغی، عسل و ماهی، بازارهای محلی و البته مهمتر از همه فاصله کمش با مشهد است. بیشتر مردم روستای زشک حرفه کشاورزی و دامداری را پیشه خود کرده اند و از جمله محصولات معروف آنها می توانیم به کوتاه‌ کوهی، سماق، شاهدانه، کلپوره، اکلیل کوهی و تمشک اشاره کنیم.

آبشار روستای آبگرم، روستای دیدنی اطراف مشهد

روستای آبگرم مشهد یکی از مناظر طبیعی معروف در خراسان است و آبشاری با قدمتی ۷۰۰ ساله دارد. این آبشار از دل کوه های هزار مسجد سرچشمه می گیرد و به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای مشهد از آن نام برده می شود. و منظره ای بسیار زیبا برای گردشگران به وجود آورده است. آبشار آبگرم و این روستای معروف در شهرستان کلات خراسان رضوی قرار دارد و حدود نیم ساعت تا کلات فاصله دارد.

مکان های طبیعی مشهد، روستای آبگرم

در سفر به آبشار آبگرم مشهد می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و در مسیر سفر خود به کلات، از آبشار، دره ها و غارهای افسانه ای اش هم دیدن کنید. کلات نادری شهر معروف نادرشاه افشار است و در بین گردشگران خارجی هم علاقمندان بسیاری دارد.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که آبشار آبگرم مشهد خیلی هم گرم نیست و انتظار آب حمام از آن نداشته باشید. دمای آب در حدود ۳۰ تا ۳۵ درجه است و حوضچه هایش مکان های مناسبی برای آب تنی اند. برای رسیدن به آبگرم کلات در کیلومتر ۶۰ جاده کلات تابلو فرعی آن را خواهید دید و بعد از مسیری ۲۰ کیلومتری به مقصد خود می رسید.

پیش از رسیدن به آبشار و در آخرین پیچ مسیر یک بنای تاریخی وجود دارد که به اعتقاد مردم روستا شکارگاه نادرشاه افشار بوده و درخت های انجیر فراوانی هم در اطراف خود دارد.

روستای پاژ از روستاهای گردشگری مشهد، زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

پاژ نام روستایی در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی مشهد و تقاطع جاده کلات نادری و کارده است. پاژ زادگاه شاعر بزرگ ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی است و یکی از خیابان های بزرگ شهر هم به همین نام است. روستای پاژ یا همان زادگاه فردوسی روستایی سرسبز و پوشیده از باغ های انگور است و تاریخی طولانی دارد.

روستای پاژ، زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

در فاصله ۵۰۰ متری بخش های شمالی پاژ تپه ای با قدمتی نامعلوم وجود دارد و شکسته هایی از کاشی های رنگارنگ و سفال در آن پیدا شده که گفته می شود یادگار سده های اولیه قرون اسلامی است. روستای پاژ امروزه یکی از مناطق گردشگری و پر طرفدار مشهد به حساب می آید و تورهای بسیاری برای بازدید از آن برگزار می شود.

طبق کاوش‌های باستان شناسی که در سال ۱۳۸۹ در این روستا صورت گرفت، باستان شناسان موفق به شناسایی قلعه‌ ای به وسعت ۴۵ در ۶۵ متر شدند. این قلعه در مرکز روستای پاژ قرار گرفته است. این روستا با بافت سنتی و محلی خود، در حال حاضر یکی از سایت‌های باستان شناسی محبوب مشهد به شمار می‌ آید.

روستای گلستان مشهد، طبیعت اطراف مشهد

شاید برایتان جالب باشد که در مشهد یک روستا به نام گلستان داریم و دقیقا همانند استان گلستان یک منطقه سرسبز و زیباست. روستای گلستان در ۵ کیلومتری مشهد قرار دارد و با منظره ای کوهستانی و باغات میوه و دره هایی سرسبز همراه است.

نزدیکترین روستا به مشهد، روستای گلستان؛ مناطق دیدنی اطراف مشهد

روستای گلستان در بخش های جنوب غربی مشهد قرار دارد و نزدیک به شهر طرقبه بوده و وجه تسمیه آن هم برگرفته از قرار گرفتنش در دل کوه ها و دره هایی سرسبز است. روستای گلستان مشهد در حدود ۳۰۰۰ نفر جمعیت دارد و بیشتر مردم آن نیز مشغول به کشاورزی اند. روستای گلستان به صرف آب و هوای عالی و فاصله اندکی تا مشهد دارد یکی از مکان بسیار مناسب برای گردشگری و تعطیلات آخر هفته است.

روستای ابرده، ماسوله ای در مشهد

روستای ابرده یکی دیگر از روستاهای پلکانی مشهد است که به لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به ماسوله دارد. روستای ابرده در امتداد رودخانه زشک بنا شده و فاصله ای ۴ کیلومتری از شاندیز دارد، پس خیلی هم از مشهد دور نیست و می تواند فرصت خوبی برای دیدار از جاذبه های طبیعی مشهد باشد.

جاهای دیدنی مشهد، روستای ابرده

با اینکه در سیر پیشرفت های اخیر فضای روستا درحال تغییر است و چهره ای شهری به خود گرفته اما هنوز هم حال و هوای بسیار خوبی برای لذت بردن از طبیعت دارد. تعداد بسیار زیادی از مراکز پذیرایی و رستوران ها در این مسیر ساخته شده اند اما هنوز هم خانه هایی چوبی و ایوان و تنور نیز در این بخش وجود دارند.

معین زمانی

کارشناس ارشد آمار ریاضی دارم و متخصص دیجیتال مارکتینگ هستم. کارم رو با تولید محتوا آغاز کردم و پس از پایان تحصیلات، فعالیت ام رو به صورت جدی در حوزه سئو آغاز کردم. در کنار اساتید بزرگ و سرشناس سئوی کشور تجارب و آموخته های ارزشمندی به دست آوردم. و امروز خوشحالم که به معنای واقعی عاشق کارم هستم!

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.