ماه رمضان در مشهد افطار کنید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
ماه رمضان در مشهد

حال و هوای ماه رمضان در شهر مشهد جذابیت های خاص خودش را دارد چرا که در این ماه پر از خیر و برکت آب و هوای مشهد در بهترین شرایط قرار گرفته است. در روزهای ماه مبارک، شهر مشهد چهره خلوتی ندارد چرا که شرایط جذاب و حال و هوای سنتی این شهر هر مسافری را به این شهر جذب می کند. بیشتر کسانی که در تعطیلات نوروز موفق نشدند تا به مشهد سفر کنند بهترین و جذاب ترین زمان ممکن برای سفر را خرداد ماه می دانند. با ما همراه باشید تا از جذابیت های ماه رمضان در مشهد بیشتر صحبت کنیم.

سفر به مشهد در ادیبهشت ماه و حلول ماه مبارک رمضان

بسیاری از مردم دوست دارند از روزهای ابتدایی ماه مبارک به مشهد سفر کنند تا از همان روزهای اول، مهمان برکت سفره امام رضا شوند. اما نکته قابل توجه این است که نخستین روز از ماه مبارک رمضان دقیقا وسط اردیبهشت ماه قرار گرفته است و امکان سفر را برای بسیاری از افرادی که در این بازه زمانی امکان سفر کردن ندارند را سخت می کند.

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که برای سفر در اردیبهشت ماه محدودیت زمانی ندارید پیشنهاد می کنم تا قبل از شروع شب های مقدس قدر حتما سری به مشهد بزنید تا برای ولادت با سعادت امام حسن مجتبی بتوانید در حرم حضور داشته باشید و این عید را در کنار عزیزانتان جشن بگیرید. همچنین اردیبهشت ماه به عنوان یکی از بهترین زمان ها برای سفر به مشهد به حساب می آید و شما می توانید علاوه بر انجام فریضه های دینی از جاهای دیدنی مشهد در بهار نیز دیدن کنید.

رمضان در مشهد

تعطیلات خرداد ماه بهترین زمان سفر به مشهد

همین که وارد سومین ماه از فصل سال می شویم. تب و تاب تعطیلات چند روزه خرداد ماه شور و هیجان خاصی برای کارمندان و کسانی که به دنبال تعطیلاتی کوتاه و مفید برای کسب انرژی هستند ایجاد می کند.

اگر نگاهی گذرا و کوتاه به تقویم سال جدید بیندازید متوجه خواهید شد که خرداد ماه امسال تعطیلات هیجان انگیز و زیادی پیش روی خود داریم. برای مثال گروهی از افراد می توانند برای تعطیلات ابتدای ماه خرداد برنامه سفر به مشهد را بچینند و گروهی دیگر نیز می توانند برای نیمه دوم خرداد ماه برای سفر به مشهد برنامه ریزی کنند.

شب قدر در مشهد

همانطور که می دانید سفر کردن در ماه رمضان برنامه و آداب خودش را دارد چرا که اگر شما قصد سفر در بازه زمانی بیش از ۱۰ روز را نداتشه باشید نمی توانید در ماه مبارک رمضان سفر کنید و روزه های خود را تمام و کمال بگیرید. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که برای سفر کردن محدویت ندارید و می توانید بیش از ۱۰ روز از زمان خود را به سفر کردن اختصاص دهید پیشنهاد می دهم برنامه سفر خود را از روز پنجم خرداد ماه آغاز کنید تا بتوانید در مراسم های مذهبی شب های مبارک قدر شرکت کنید و در حرم امام رضا (ع) به انجام اعمال مذهبی خود بپردازید.

اما اگر شما جزو آن گروه از افرادی هستید که زمان زیادی برای سفر خود در نظر نگرفته اید پیشنهاد میکنم از تعطیلات خرداد ماه استفاده کنید تا بتوانید عید سعید فطر را در مشهد بگذرانید و این عید بزرگ و باستانی را در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) بگذرانید.

برنامه شب های ماه مبارک رمضان در مشهد مقدس

شب های ماه مبارک رمضان در صحن مطهر آستان قدس رضوی حال و هوای دیگری دارد چرا که دوست داران امام رضا (ع) هر روز و از ساعت ۵ بعد از ظهر برای زیارت و اقامه نماز شکر به حرم مطهر امام رضا پا می گذارند تا ضمن خواندن ادعیه های ماه مبارک رمضان و تلاوت آیاتی چند از کلام الله قرآن مجید خود را برای افطار و خواندن نماز مغرب و عشا آماده می کنند.

یکی از جذابیت های ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی این است که شما می توانید برای افطار و یا سحری میهمان آستان قدس رضوی شوید و در کنار زائران امام رضا روزه خود را باز کنید.

برنامه شب های قدر در آستان قدس رضوی

آستان قدس رضوی برای شب های قدر نیز برنامه های مفصلی را تدارک دیده تا زائران حرم مطهری بتوانند در این شب های عزیز و ارزشمند دست پر از مشهد بیرون بیایند.

در شب های قدر از ساعت ۲۱ الی ۱ بامداد اعمالی از جمله قرائت دعای جوشن کبیر و قرآن سر گرفتن در حرم مطهر صورت می گیرد. برنامه های این شب های عزیز به گونه ای است تا مردم بتوانند تا قبل از سحر به هتل و یا منازل خود بازگردند و فضای حرم فرصت استراحت کوتاهی داشته باشد تا بتواند برای پذیرایی از زائران امام رضا در سحر خود را آماده کند.

عبادت در ماه مبارک رمضان

چه کسانی می توانند میهمان افطار حرم امام رضا شوند؟

آستان مقدس رضوی هر شب از ماه مبارک رمضان بیش از ۱۳ هزار کارت برای افطار و سحر به میهمانان و زائران در نظر گرفته است تا تمام مسافران مشهد بتوانند در این ماه عزیز میهمان امام رضا باشند. لازم به ذکر است که دیافت کارت های دعوت مخصوص به شرکت در مراسم افطار و یا سحری کاملا رایگان است و با ذکر صلوات بر محمد و ال محمد شکل می گیرد.

افطاری در حرم مطهر با خرما و نان و پنیر مرسوم است و پس از آن آستان قدس رضوی با غذای گرم و نوشیدنی، شام خوشمزه ای را به میهمانان امام رضا ارائه می دهند. این افطاری نصیب شما هم می شود چرا که به برکت سفره بزرگی که هر روز برای زائران امام رضا پهن می شود هیچ زائری بی بهره نخواهد ماند.

افطار در حرم امام رضا

رسم های مردم مشهد در ماه مبارک رمضان

مردم مشهد در ماه مبارک رمضان رسم و رسوم خاص خودشان را دارند. یکی از مهم ترین رسم هایی که هنوز هم در خراسان و بین مردم رایج است برگزاری مراسم ختم قرآن در ماه میارک رمضان است. مردم مشهد در روزهای ماه مبارک در مسجد و یا حسینیه ای جمع می شوند و شروع به تلاوت و ختم قرآن می کنند رسم آن ها بر این است که، به هر کسی که تلاوت سوره توحید برسد باید تمام جمع را به  صرف شیرینی دعوت کند. همچنین مردم مشهد بر این اعتقادند که هر ۳۰ جزء قرآن را باید در طول ماه مبارک رمضان تلاوت کنند و اگر این انفاق نیفتد، قرض دار می شود.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.