موزه شاه لافتی مشهد٬ اولین موزه تاریخی در استان خراسان

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
موزه شاه لافتی مشهد

لافتی مشهد در نزدیکی روستای قدیمی به نام چهار برج قرار گرفته است که توسط پهلوان مشهور مشهدی ساخته شده. این مکان دارای سه بخش عیارخانه٬ کاروانسرای قدیمی٬ سردر ورودی تشکیل شده است. در ادامه تمام زیبای این موزه برای شما تعریف می کنیم

معرفی کوتاه موزه شاه لافتی مشهد

موزه شاه لافتی مشهد٬‌ یکی از قدیمی ترین موزه های تاریخی در شهر توس است که دارای بخش های موضوعی بر حسب تاریخ فرهنگی مشهد ساخته شده است. از جمله بخش ها می توان به کاروانسرای قدیمی٬ سردر ورودی و اشیایی قدیمی اشاره کرد.

این موزه توسط مرشد رستم قاسمی یکی از معروف ترین پهلوانان استان خراسان تاسیس شد. مرشد تمام عتیقه و  وسایل قدیمی را در خانه خودش جمع آوری کرده است که همین وجب شده است که گردشگران و مسافران زیادی علاقمند باشند  از موزه لافتی بازدید کنند.

این موزه تنها یک کارمند دارد و آن هم مرشد قاسمی است که هم بعنوان یک مدیر و آشپز فعالیت می کند٬ شاید تعجب برانگیز باشد. همین موضوع موجب شده است که گردشپذیران زیادی به این مکان علاقه پیدا کنند.

موزه شاه لافتی مشهد کجاست؟

موزه شاه لافتی در شهر توس در نزدیکی بلوار شاهنامه قرار دارد که اگر به سمت مقبره شاهنامه حرکت کنید و در سمت چپ جاده شاهنامه٬  تابلوی بزرگ روستای معروف و تاریخی چهار برج خواهید دید. چهاربرج یکی از قدیمی ترین محله ای شهر مشهد است که با آثار یخبندان طبیعی٬ خانه اربابی٬ موزه فرهنگ پهلوانی و زورخانه شه لافتی طابران توس مشهور است.

در ورودی موزه شاه لافتی مشهد

یکی از محله های پر رفت و آمد شهر مشهد در استان خراسان است و به عنوان یکی از گردشپذیرترین منطقه شناخته شده است. جاده ایی که به سمت موزه است با اینکه از مسیر اصلی فاصله چندانی ندارد اما مسیر ناهمواری دارد و شما باید کمی سختی را تحمل کنید تا به موزه لافتی برسید.

این موزه به عنوان یکی از بهترین موزه های شهر مشهد شناخته شده است و سالانه گردشگران بسیاری به خودش جذب کرده است.

معماری و ساخت موزه شاه لافتی مشهد

موزه شاه لافتی مشهد یکی از مهم ترین آثار تاریخی شهر مشهد به حساب می آید که همانند دیگر مراکز تاریخیست که توسط پهلوان مشهدی ساخته شده است. هدف از ساخت این مجموعه حفظ سنت های پهلوانی٬ مرشدی و از همه مهم تر حفظ آیین های قدیمی استان خراسان است. این موزه از سه بخش تشکیل شده است٬ از جمله آنها عبارتند از:

عیارخانه: استان خراسان مهد پرورش عیاری و پهلوانی است که به عنوان یکی از مهم ترین میراث خانوادگی در خراسان می باشد. عده ای زیادی پهلوانان از کودکی با ضرب٬ نقالی و پرده خوانی بزرگ شده اند و از کودکی با این ورزش خو گرفته اند.

در گذشته شهر مشهد مملو از عیارخانه های زیادی بود٬ اما هم اکنون تعداد بسیار کمی وجود دارد که اکثر آنها به موزه تبدیل شده اند. زورخانه شاه لافتی مشهد یکی از همان موزه های مشهور در استان خراسان به حساب می آید.

در چند سال اخیر این مکان ورزشی را به سبک دوران قدیم بازسازی کرده‌اند و زمانیکه گردشگران در این جا حاضر می شوند با اسلوی و آیین عیاری آشنا می شوند. عیارخانه لافتی دارای هشت جایگاه است که شش جایگاه اصلی و دو جایگاه دیگر آن فرعیست.

جایگاه های اصلی مرتبط به پهلوانان چهار دروازه خبوشان٬ رزان٬ طابران٬ مرو و نوچه های آنهاست. جایگاه های فرعی برای مرشدان اهل دین و عرفا هستند و هچنین برای نورسته های جویای کار است.

قسمت های اصلی موزه شاه لافتی مشهد

کاروانسرای قدیمی: در صد سال گذشته هتل یا مسافرخانه ای وجود نداشت اما کاروانسرای بسیار زیبای در سر راههای اصلی ساخته شده بود که مکانی برای استراحت مسافران بوده است.

سردر ورودی: بهترین و قابل احترام ترین قسمت موزه٬ سردر ورودی است. درب ورودی قسمت موزه طوری ساخته اند که هنگام ورود باید سرخودتان خم کنید و این به معنای احترام به موزه است. چیزی که از همه بیشتر جلب توجه می کند نوشته سردر ورودی است (( سرتعظیم فرود آور به هنگام ورود/ چون که جای ادب و رسم جوانمردان است))

اشیای عتیقه:  تمام وسایل و لوازم ژنده مشهد در یک قسمت خاص نگهداری می شود که دیدن آنها هیجان و ذوق شما را چندین برابر می کند.. با توجه به چیزی که پهلوان رستم میگویید این است که اولین تلویزیونی که وارد شهر مشهد شده است در اینجا نگهداری می شود و از دیگر وسایلی دوربین عکاسی٬ فرشچه٬ گلیم٬ کفش و گالش٬ لباس های پهلوانی است.

همانطور که قبلا گفتیم مشهد پراز مکان های تاریخی و موزه‌های که قدمت صدساله دارند٬ یکی دیگر از آنها موزه مردم شناسی مشهد است که علاقندان بسیاری دارد و هزاران بازدید کننده دارد.

ساعت بازدید و هزینه بلیط موزه شاه لافتی مشهد

موزه لافتی در تمام روزهای هفته فعال است و امکان بازدید برای شما وجود دارد. ساعت بازدید از ۸ صبح تا ۶ غروب است که روزهای تعطیل از ۱۰ صبح تا ۹ شب می توانید به آنجا سر بزنید.

با دیگر موزه های معروف شهر آشنا شوید

اگر علاقه زیادی به موزه تاریخی یا فرهنگی دارید مشهد یکی از آن شهرهای تاریخی به حساب می آید. پیشنهاد می کنم برای آشنایی با بهترین موزه ها مشهد مقاله مرتبط با آنرا در مشهد مطالعه کنید. از جمله موزه های مشهد مقدس٬ موزه آب مشهد٬ علوم زمین٬ آستان قدس رضوی٬ موزه نادری٬ موزه بزرگ خراسان است.

و در انتها با تاریخ کهنه مشهد آشنا شدید

امروز در مورد موزه های شهر مشهد صحبت کردیم که هرکدام از آنها نشانی از تاریخ مشهد دارد. علاوه بر موزه ها٬ اماکن تاریخی مشهد بیش از تصور شما است و با دیدن این مراکز یک دنیای دیگری را تجربه خواهید کرد.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.