از این به بعد در مشهد هم می‌توانید اتاق فرار بروید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
  • پنج‌شنبه 5 اکتبر 2023
  • 1627
  • 0

مشهدی‌های عزیز، مژده! لیست تفریحات و سرگرمی‌های این شهر با تاسیس اتاق فرار مشهد کامل شد. مشهد به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت، از قطب‌های گردشگری کشورمان هست که به خاطر جاذبه‌های زیارتی و سیاحتی، هر سال میلیون‌ها نفر از هم‌وطنانمان را به‌سمت خودش جلب می‌کند.

توی این شهر تا دلتان بخواهد می‌توانید جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و تفریحی پیدا کنید. از حرم امام هشتم تا آرامگاه فردوسی، نادر، طرقبه، کوه سنگی، باغ پرندگان و حتی سرزمین موج‌های آبی. اما یه سرگرمی مهیج دیگه هم هست که واسه عاشقای تفریحات عجیب و البته متفاوت آماده شده؛ اسکیپ روم! شاید «اتاق فرار مشهد» واسه مردم این خطه از کشورمان در حال حاضر نام آشنایی نباشد، چرا که با توجه به وسعت، جمعیت و ظرفیتی که این خطه از کشورمان دارد، اسکیپ روم هنوز جای پای خودش را باز نکرده و این صنعت کم کم دارد خودش را پیدا می‌کند.

بازی اسکیپ روم (Escape Room) چیست و چقدر هیجان‌انگیز است؟

اسکیپ روم یا همان «اتاق فرار»، بیشتر از اینکه یک سرگرمی یا بازی باشد، نوعی ماجراجویی است که در فضای فیزیکی و واقعی رخ می‌دهد. پلیرها در بازی اتاق فرار، در یک یا چند فضا محبوس می‌شوند و باید در تایم محدود با حل معما و پشت‌سر گذاشتن چالش‌ها، خودشان را از آنجا نجات دهند. دکوراسیون یک اتاق فرار، بسته به سناریو و داستانی که دارد، ساخته می‌شود و اَکتورها (بازیگران) آن هم به‌نسبت همان قصه، نقش بازی می‌کنند. همین چیزها باعث می‌شوند که اتاق فرار یک ماجراجویی منحصربه‌فرد شود و شما واقعا احساس هیجان یا ترس داشته باشید. مدت‌زمان این ماجراجویی هیجان‌انگیز معمولا چیزی حدود ۷۰ دقیقه است و در طول این مدت واقعا با دنیای بیرون دیس‌کانکت یا قطع ارتباط می‌کنید.

اتاق فرار مشهد چه ویژگی‌هایی دارد؟

از ویژگی‌های اتاق فرار، در نظر گرفتن چالش و معماهای نسبتا سخت برای جلوگیری از فرار شما و هم‌تیمی‌هایتان است. به ‌عبارت ساده‌تر، شما و هم‌تیمی‌هایتان باید به همۀ جزئیات و راهنمایی‌ها با دقت توجه کنید تا بتوانید معماهای چیده‌‌شده به اشکال مختلف درون بازی را حل کنید. حالا این به سرعت‌عمل، هوش و قدرت تیم شما بستگی دارد که چطور بتوانید در طول این مدت کم، معماها را حل و از اتاق، فرار کنید! اسکیپ روم، مخصوصا اتاق فرار ترسناک همیشه با ترس، چالاکی، خلاقیت و تصمیم‌گیری سریع همراه است. مثلا اگر شما وارد یک اتاق فرار با تِم ارواح شوید، باید سناریوی آن را درک و برای حل معماها تلاش کنید. علاوه‌بر این‌ها نباید از ارواحی که در طول بازی به ‌سراغتان می‌آیند، بترسید و گرفتار قدرت آن‌ها یا چالششان شوید.

اتاق فرار، یک تفریح متفاوت و مملو از خلاقیت است که سناریو، بازیگر و کلی معما و چالش دارد. بعضی از این سناریوها، قصه‌های هیجان‌انگیز و غیرترسناک دارند، اما بعضی دیگر با عنصر وحشت درهم‌آمیخته شده‌اند و از جنون لبریز هستند! اگرچه از این به بعد در مشهد هم می‌توانید به اتاق فرار بروید، اما از کجا معلوم که بتوانید پیروز و با لب‌هایی که خنده رویشان نقش بسته، از آن خارج شوید؟

تجربۀ اتاق فرار مشهد؛ چیزی که باید زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد!

اتاق فرار برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۵ وارد ایران شد و طبیعی است که اولین اسکیپ روم در شهر تهران راه‌اندازی شد. نکتۀ مهم اینجاست که اتاق فرار مشهد و شهرهای بزرگ دیگر مثل اصفهان و تبریز خیلی دیرتر از تهران راه افتاد. اینکه چرا اتاق فرار باید زودتر از این‌ها در مشهد راه می‌افتاد، دلایل مختلفی دارد. مهم‌ترین دلیل، هیجان و اشتیاق ساکنین و بومی‌های مشهد بوده که حالا هیجان و آندرنالین خونشان را در جریان سناریوهای اتاق فرارهای همین شهر تامین می‌کنند. دلایل دیگر هم عبارت‌اند از:

  • بُعد تفریحی مشهد: مشهد، آن‌قدر بزرگ است که همیشه یکی از پایه‌های اصلی تفریحات نوظهور مثل پارک‌های آبی، شهربازی و باغ‌وحش محسوب می‌شود. به‌ همین دلیل، انتظار می‌رفت که راه‌اندازی اتاق فرار در این شهر کمی زودتر رخ می‌داد.
  • افسانه‌های محلی خراسان: باور عامه و فرهنگ مردم مشهد هم مثل سایر نقاط ایران از افسانه‌های جذاب و ماندگار غنی شده است. برای مثال، فکرش را بکنید که با ترکیب افسانه پری‌زاد با سناریوی یک اسکپپ روم چقدر می‌توان به جذب علاقه‌مندان و البته ترساندن آن‌ها کمک کرد!
  • طبیعت مشهد و هیجان نفهته در آن: اگر از ساکنین شهر مشهد هم نباشید، احتمالا نام «طُرقبه» به گوشتان خورده است. این طبیعت ییلاقی مشهد هم زیبا و دیدنی تلقی می‌شود و هم بخشی از یک داستان وحشتناک را در قلب خود جا داده است. طبق افسانه‌هایی که در باور مردم وجود دارد، بخشی از طرقبه با‌عنوان «جنگل جیغ» شناخته می‌شود. وجه‌تسمیه این نام‌گذاری آن است که اگر با شروع تاریکی شب، در طبیعت این جنگل قدم بگذارید، صدای جیغ ارواح سرگردان و نفرین‌شده را خواهید شنید! حالا اگر از چنین اتمسفری برای تم و سناریوی یک اتاق فرار استفاده کنید، می‌دانید چه ماجراجویی رعب‌آوری متولد می‌شود؟

سیاحت و زیارت در مشهد؛ یک تیر با چند نشان!

اگر بخواهیم از بُعد گردشگری و زیارتی هم به مشهد نگاهی بیندازیم، حالا دیگر فرصت آن وجود دارد که علاوه‌بر زیارت حرم امام رضا، خاطره‌ای هیجان‌انگیز هم رقم بزنید. اگر تا پیش‌ازاین، پس از بازدید از باغ پرندگان، آب‌تنی در پارک آبی و زیارت، یک‌راست به‌سمت هتل می‌رفتید و حوصله‌تان سر می‌رفت، بهتر است تجدید‌نظر کنید. درحال‌حاضر تعداد زیادی اتاق فرار با تِم‌های مختلف و متنوع در جای‌جایِ مشهد راه‌اندازی شده‌ که می‌توانید خیلی راحت به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اگر قرار است با چند هم‌سفر پایه و البته هیجان‌دوست، از همان‌هایی که اجازه نمی‌دهند آدرنالین خونشان خدایی نکرده اُفت کند، وارد مشهد شوید، باید برنامه‌ریزی خلاقانه‌ای انجام دهید. حالا دیگر وقت آن است که بخشی از تایم ۲۴ساعتۀ خود (مخصوصا شب‌ها) را به کمی ماجراجویی اختصاص دهید. آن هم از آن ماجراجویی‌هایی که معلوم نیست سربلند از آن خارج می‌شوید یا خیر!

درس‌هایی که اتاق فرار مشهد به پلیرها می‌دهد!

توی اسکیپ روم، خیلی از وقت‌ها کلید حل معما توی جزئیات ریزی هست که توی بازی قرار داده شده. بعضی از ما، گاهی به جزئیات زندگیمان توجه چندانی نداریم و به سادگی از کنارشان رد می‌شویم. اتاق فرار به ما یاد میدهد که برای حل معما، باید به تمامی جزئیاتی که قبلا به راحتی از کنارشان رد می‌شدیم، توجه کنیم. به خاطر همین بعد از چند تا بازی، کاملا این تغییر رو حس می کنید.

این بازی سراسر چالش و معما هست. به همین خاطر در طول این بازی یاد می گیرید که چابک باشید، خلاق باشید و چطوری در لحظه بهترین تصمیم را بگیرید. تصمیمی که در آن لحظه می‌گیرید روی موفقیت یا شکست کل گروه تاثیرگذاره و در آن لحظه یاد می‌گیرید که چطوری باید درست‌ترین تصمیم رو بگیرید تا خود و گروه را نجات بدهید. این مورد نه تنها در بازی، بلکه در کل زندگی هم خیلی به ما کمک می‌کند.

ماموریت شما در روستای آل مشهد

اگر نگاهی به وب‌سایت‌های مرجع اتاق فرار ]مثل [EscapeZoom بیندازید، متوجه می‌شوید که درحال‌حاضر حدود ۳۰ بازی اسکیپ روم جذاب در مشهد وجود دارند. برای مثال، یکی از بهترین این اتاق‌های فرار که ژانر ترسناک و دکوراسیون رعب‌انگیز دارد، باعنوان «روستای آل» شناخته می‌شود.

سناریوی جذاب این اتاق فرار از این قرار است که شما و هم‌تیمی‌هایتان وارد یک روستای عجیب‌‌غریب خواهید شد. طبق شنیده‌ها چند سالی از ورود آل به این روستا می‌گذشت و جان کودکان بیچاره را بی‌رحمانه می‌گرفت. تا اینکه یک رمال پیشنهاد داد تا با قربانی کردن جان یک دختر جوان و آوردن اشک او قبل از مرگش، به این قائله خاتمه دهند. حالا همه‌چیز تمام شده، اما ساکنین روستا دچار نفرین دختر جوان شده‌اند و هنوز هم کودکانشان از بین می‌روند!

قرار است، مردم این روستا تا عمر دارند، تقاص این بی‌رحمی را پس بدهند و روز خوش را به‌چشمانشان نبینند. هرچند، هنوز یک راه مانده است و آن هم چیزی جز باطل کردن این نفرین جادوانه با گرفتن جان چند غریبه نیست. غریبه‌هایی که شما و هم‌تیمی‌هایتان باشید!

 

جمع‌بندی

مشهد، دومین شهر پرجمعیت ایران است که با توجه به گردشگرپذیر بودنش، تقریبا همه‌نوع سرگرمی و تفریحی در آن وجود دارد. خوشبختانه بازی اتاق فرار هم از لیست بلندبالای تفریحات مشهد جا نیفتاده و هر روز شاهد این هستیم که اتاق فرار جدیدی در این شهر توریستی افتتاح می‌شود. در این نوشتار تلاش کردیم تا ریز‌و‌درشت اسکیپ روم در شهر مشهد را برایتان تشریح و شما را با این بازی مهیج بیشتر آشنا کنیم.

اگر انتخاب بین بازی‌های اتاق فرار مشهد از روی سایت اسکیپ زوم (EscapeZoom) برایتان کمی سخت است، ما چند راهکار ویژه به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما از طریق تماس تلفنی (۰۲۱۹۱۳۰۷۹۰۰) یا ارسال پیام به پیج اینستاگرام (escapezoom.ir) در این زمینه اطلاعات کافی را کسب و بهترین گزینه را برای بازی اتاق فرار در مشهد انتخاب کنید. امیدواریم که تجربه هیجان‌انگیزی داشته باشید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.