روستای دهسرخ مشهد، روستای معجزه آسای خراسان

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
روستای دهسرخ مشهد

در نزدیکی جاده مشهد- نیشابور روستای کوچکی به نام روستای دهسرخ مشهد خودنمایی می کند. این روستا یکی از زیباترین مناطق طبیعی مشهد به حساب می آید. در ادامه همراه ما باشید تا با معرفی این روستای زیبا و چشم نواز شما را با یکی دیگر از مناطق سرسبز و زیبای اطراف مشهد آشنا کنیم.

روستای دهسرخ مشهد کجاست؟

روستای دهسرخ یکی از نزدیک ترین روستاها به شهر مشهد به حساب می آید. این روستا تنها ۴۵ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. اگر برای سفر به این روستا از ماشین شخصی خود استفاده کنید می توانید با عبور از پارک جنگلی وکیل آباد مشهد و با گذراندن کمتر از ۳۰ دقیقه خود را به مقصد روستای دهسرخ برسانید. در غیر اینصورت اگر به هر یک از پایانه های ایستگاه اتوبوس و یا تاکسی مراجعه کنید می توانید این مسیر را در یک ساعت طی کنید.

طبیعت روستای دهسرخ مشهد

چرا نام این روستا دهسرخ است؟

یکی از نکات جالب توجه در خصوص دهسرخ نام آن است. جالب است بدانید خاک این روستا به رنگ قرمز است و به همین دلیل مردم بومی  این روستا نام دهسرخ را برای آن انتخاب کرده اند. البته تاریخچه انتخاب نام روستایی که خاک قرمز دارد به امروز محدود نمی شود چرا که مردم در گذشته این روستا را با نام قریه الحمرا می شناختند.

قرمزی رنگ خاک روستای دهسرخ موجب شده این روستا به عنوان یکی از خاص ترین و زیبا ترین روستاهای مشهد شناخته شود.

جاهای دیدنی روستای دهسرخ مشهد

روستای دهسرخ مشهد یکی از زیباترین مناظر طبیعی خراسان به حساب می آید.  این روستا از زمان های دور و به دلیل تردد امام رضا (ع) بسیار معروف شده. روایت است امام رضا و یارانش همیشه بین راه مشهد تا شهر توس در این روستا اقامت می کردند و نماز ظهر و عصر خود را در همین منطقه به جا می آوردند. جالب است بدانید مصلای امام رضا در ضلع جنوبی روستا دقیقا جایگاهی است که امام و یارانش در آنجا نماز به جا می آورند.

آرامگاه امامزاده عبدالعزیز یکی دیگر از مکان های مقدس این روستاست. این زیارتگاه آرامگاه یکی از نوادگان امام سجاد است و برای مردم خراسان ارزش و احترام زیادی دارد. یکی دیگر از مکان های دیدنی و ارزشمندی که در این روستا وجود دارد چشمه زمزم نام دارد. در ادامه با این چشمه و اسراری که دارد بیشتر آشنا می شویم.

جاهای دیدنی روستای دهسرخ مشهد

داستان چشمه زمزم روستای دهسرخ مشهد چیست؟

چشمه زمزم یکی از عجایت حیرت انگیز روستای دهسرخ به حساب می آید. روایت است روزی امام رضا برای خواندن نماز و وضو گرفتن در این روستا به دنبال چشمه آبی می گشت اما روستای دهسرخ به عنوان یک روستا با آب و هوای خشک چشمه آبی نداشته تا شرایط را برای وضو گرفتن آن حضرت فراهم کند.

اتفاقی که هنوز هم به عنوان معجزه از آن یاد می شود این است که امام رضا سعی می کند با کندن خاک روی زمین به آب برسد. دست های متبرک امام رضا آن لحظه چشمه خروشانی را به وجود آورد که تا به امروز از آن به عنوان یکی از معجزات قرن نام برده می شود.

این چشمه هنوز هم پر از آب است و از آب آن برای شفای بیماران استفاده می کنند. همچنین بسیاری از افراد بازدید از این مکان را در برنامه تفریحی خود قرار می دهند چرا که یکی از جذابیت های روستای دهسرخ وجود چشمه ای است که از آن به عنوان چشمه زمزم رضوی نامبرده می شود.

چشمه زمزم رضوی مشهد

بهترین زمان برای سفر به روستای دهسرخ مشهد

اگر قصد دارید برای گذراندن اوقات فراغت خود به این روستای پر از رمز و راز سفر کنید. پیشنهاد می کنم فصل بهار را به عنوان بهترین زمان برای سفر به این روستا در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که باتوجه به شرایط آب و هوایی گرم و خشک این روستا سفر در فصل تابستان چندان منطقی به نظر نمی رسد چرا که گرمای هوا و تابش مستقیم آفتاب باعث می شود از سفر خود به اندازه کافی لذت نبرید. این روستا به دلیل فاصله بسیار کمی که با قله بینالود دارد در فصل زمستان پاتوقی برای افرادی است که از پیست اسکی شیرباد به این روستا سر زده اند.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.