معرفی ۱۰ مکان از دیدنی های مشهد که هر ایرانی باید ببینید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
دیدنی های مشهد

هر مسافری که به مشهد سفر می کند دوست دارد بهترین لحظات را برای خودش و همراهانش بسازد و  سفری خاطرانگیز و به یاد ماندنی برای خود به ارمغان بیاورد.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در طول سفر به دنبال جاذبه های گردشگری آن شهر باشید تا از مکان های دیدنی آنجا دیدن کنید و از گذشته و تاریخ آن شهر اطلاعات تازه تری به دست بیاورید.

سفر به مشهد تنها به زیارت حرم ختم نمی شود، شاید دلیل سفر باشد اما این شهر دوست داشتنی آنقدر مکان های دیدنی فراوان دارد که همیشه زائران زیادی را به خود جذب می کند.

اگر شما به دنبال برنامه ریزی برای سفر خود هستید و دوست دارید از بهترین دیدنی های مشهد بازدید کنید پیشنهادات مشهد مگ را با دقت بخوانید تا از سفر کوتاه خود نهایت استفاده را کرده باشید.

 

۱- آرامگاه شیخ بهائی

حالا که برای زیارت امام رضا به مشهد آمده اید از دیدنی های حرم خبری دارید؟

لا به لای سنگ قبرهای فراوانی که در حرم مطهر امام رضا (ع) وجود دارد یک آرامگاه شیشه ای با نقش و نگاری متفاوت خود نمایی می کند. این مزارهمیشه شلوغ است و مردم زیادی برای فاتحه خوانی بر سر آن می روند، البته بحث و گفت وگو درباره آن شخص بزرگ هم همیشه در داخل حرم داغ است چرا که این عالم فرزانه تالیفات ارزشمند درباره فلسفه، منطق، سیاست، عرفان، مهندسی، هنر و غیره داشته است؛ حتما تا الان و با توجه به این توضیحات مختصر متوجه شدیده اید که این آرامگاه متعلق به شیخ بهایی است!

آرامگاه شیخ بهایی دیدنی های مشهد

 

درست بعد از رواق امام خمینی، در حرم مطهر رضوی مزار سنگی که پوششی شیشه ای به دور خود دارد توجه زائران مختلف را چه در مسیر رفت و چه در مسیر برگشت به خود جلب می کند، پس نگران نباشید و اگر تا به حالا اطلاعی از این مکان ارزشمند نداشته اید می توانید در برنامه آتی خود به فکر فاتحه خوانی بر سر مزار این عالم بزرگوار باشید.

 

۲-آرامگاه پیرپالان دوز

یکی دیگر از دیدنی های حرم رضوی آرامگاه پیر پالان دوز است! اگر گذرتان به قسمت شرقی حرم رضوی بیفتد حتماً با بنایی گنبدی شکل مواجه می شوید، بیشتر زائرها از این مقبره برای فاتحه خوانی بازدید می کنند، اما کمتر کسی از داستان پیرپالان دوز خبر دارد.

پیر پالان دوز از عرفای بزرگ مذهب شیعه در قرن دهم هجری است، به باور مردم این عارف با کرامت با دوختن پالان برای چهارپایان امرار معاش می کرد. این مرد فرهیخته همیشه در نظر مردم انسان محترم و فرهیخته ای بود تا جایی که پس از مرگش در دوران شاه عباس صفوی با ساخت بنایی اجری و گنبد فیروزه ای شکل یاد و خاطره اش را زنده نگه داشتند.

 

۳-مسجد ۷۲ تن

مسجد ۷۲ تن یا همان مسجد شاه، در ابتدای بازار بزرگ مشهد واقع شده است. این مسجد در ابتدا تنها یک آرامگاه بوده که پس از چندی به بنای کنونی مسجد تغییر کاربری داده است. این بنا از دو مناره سرشکسته یک ایوان و ۴ گنبد دو پوش تشکیل شده است.

بیشتر دیدنی های نزدیک حرم امام رضا از مقبره های تاریخی و یا مساجد قدیمی تشکیل شده است. بازدید از این مکان های تاریخی برای کسانی که به مشهد سفر می کنند خالی از لطف نمی باشد و باعث می شود اطلاعات بیشتری در مورد مشاهیر خراسان پیدا کنند. کما اینکه فاصله این مکان های دیدنی تاریخی تا حرم خیلی هم زیاد نیست.

 

۴-گنبد سبز

گنبد سبز از جمله بناهای تاریخی مشهد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده به شمار می رود. قدمت این بنا به دوران صفویه برمی گردد و جالب است بدانید که به دستور شخص شاه عباس ساخته شده است.

اگر قرار باشد به این بنا عمیق تر نگاه کنیم پلان گنبد ۸ ضلعی که ۴ ایوان دارد بعلاوه کاشی کاری های جذاب این بنا همیشه از دور خودنمایی می کند. اگر دوست داشته باشید از این بنا دیدن کنید می توانید با رساندن خود به خیابان آخوند خراسانی و در وسط میدانی به همین نام با این بنای تاریخی رو به رو شوید.

 

۵-مدرسه علمیه عباسفلی خان شاملو

این مدرسه که در حال حاضر به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است؛ هم اکنون به عنوان حوزه علمیه مورد بهره برداری قرار گرفته، این بنا در دو طبقه ۴ ضلعی و به سبک معماری زمان صفویه ساخته شده است.

گفتنی است این مدرسه در زمان صفویه بیش از ۱۰۰ حجره داشته و معماری بی نظیر و کاشی کاری های خاص این بنا را جزئی از آثار معماری مشهد قرار داده که البته در حال حاضر هم تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی خراسان قرار گرفته است.

 

۶-مقبره فردوسی

به نظرم بعد از دیدن مکان های دیدنی مشهد وقت آن رسیده تا کمی از شهر فاصله بگیریم و خود را به یکی از جذاب ترین و پرمخاطب ترین مکان های دیدنی مشهد برسانیم!

هدف دوم بسیاری از مسافران مشهد پس از زیارت، بازدید از آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است، این آرامگاه بزرگ همه روزه میزبان بازدید کننده هایی با بازه های سنی مختلف است که برای تفریح و حتی بالا بردن اطلاعات درمورد این شاعر فرهیخته به آنجا می آیند.

 

آرامگاه فردوسی دیدنی های مشهد

 

جالب است بدانید آرامگاه مهدی اخوان ثالث شاعر معاصر کشور هم در جوار فردوسی است و این موضوع  جذابیت این مکان را دو چندان کرده است. البته فضای جذاب و بی نظیر این آرامگاه به گونه ای طراحی شده تا بازدید کنندگان بتوانند زمان طولانی تری را در این مقبره بگذرانند و لحظات خوشی را تجربه کنند. پس نگران طولانی بودن مسیر نباشید و حتی به نظرم نیم بیشتر یک روز از سفر خود را به بازدید مفصل از آرامگاه فردوسی اختصاص دهید.

 

۷-مسجد گوهر شاد

اگر از عموم مردم درباره مکان های دیدنی مشهد بپرسید حتما نام مشهد گوهر شاد به گوشتان خواهد خورد. این مکان تاریخی از شلوغ ترین مسجدهای کشور به حساب می آید و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند که البته بیشتر جذابیت این مسجد به دلیل معماری و کاشی کاری بی نظیرش است و نزدیک بودن این مکان به حرم موجب شده این مکان تاریخی چهره خلوتی به خود نبیند.

 

 

مسجد گوهر شاد دیدنی های مشهد

۸-کلیسای مسروپ قدس

به نظر من بازدید از تنها کلیسای یک شهر مذهبی می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. با توجه به آثار تاریخی موجود قدمت این کلیسا به زمان پهلوی بر می گردد اما با دیدن این بنا متوجه می شوید که این کلیسا یک کلیسای معمولی نیست و ویژگی های منحصر به فرد ساختمان کلیسا موجب شده مسلمانان هم جزئی از بازدید کنندگان این بنا باشند.

 

۹-خانه تاریخی ملک

خانه ملک بنایی است که از اواخر دوره قاجار ساخته شده اما نزدیک به ۲۰ سال از ثبت این اثر به عنوان یک بنای ملی می گذرد. این بنا یک نمونه به جا مانده  از خانه های زیبای قاجاریه از زمان انتقال دوره معماری قاجار است.

امروزه این بنا به عنوان مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی تغییر کاربری داده است اما همچنان علاقمندان از منظره بیرونی این بنای زیبا دیدن می کنند.

 

۱۰-آرامگاه نادرشاه افشار (باغ نادری)

اگر گذری به سمت چهارراه شهدای مشهد داشته باشید حتما به تابلوی باغ موزه نادر شاه افشار برخواهید خورد. این بنا بارها بازسازی شده و نکته جالب توجه این است که مقبره نادر شاه افشار در دوره قاجاریه و با انتقال دادن استخوان های نادر شاه به مشهد شکل گرفت و تا امروز بارها بازسازی شده تا شکل امروزی خودش را بگیرد. در حال حاضر این بنا یک جاذبه دیدنی محسوب می شود که مسافران مختلف خصوصاً گردشگران خارجی را به خود جذب می کند.

 

آرامگاه نادر شاه افشار دیدنی های مشهد

دیدنی های مشهد

مشهد مگ ۱۰ مکان دیدنی و جذاب مشهد را به شما معرفی کرد تا بتوانید بهتر و راحت تر برنامه سفر خود را بچینید اما این نکته را فراموش نکنید که مشهد پر  از مکان های جذاب و هیجان انگیز است که شاید خود مشهدی ها هم از آن بی خبر باشند! فکر می کنم بهترین سوغات شما برای مشهدمگ معرفی یکی از این مکان های دیدنی است؛ حالا نوبت شماست این مقاله را کامل کنید و از جذابیت های مشهد برای ما بنویسید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.
نیما (9 آوریل 2019)

جالب بود
امسال عید طرقبه بودم مخصوصا روستاهای اطرافش خیلی خوبه
روستاهاش رو تو اگر سمت طرقبه رفتید سر بزنید حتما