بهترین باشگاه‌های ژیمناستیک در مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
  • دوشنبه 23 اکتبر 2023
  • 613
  • 0

در زمان عضویت ورزش ژیمناستیک اصلی‌ترین عامل، انتخاب سالن یا باشگاه است. اگر باشگاه تجهیزات و امکانات ضروری را برای ورزشکاران نداشته باشد، مسلما مراحل آموزش کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. باشگاه ژیمناستیک پسرانه مشهد از لحاظ استاندارد آموزشی در سطح بالایی قرار داشته و مربیان آن با تجهیزات بروزی به ورزشکاران آموزش می‌دهند. در آنیل ژیمناستیک کلاس‌های آموزشی برای سنین مختلف و با کیفیت بالا برگزار خواهند شد.

ویژگی باشگاه آنیل ژیمناستیک مشهد

ویژگی‌های مربوط به باشگاه آنیل عبارتند از

  • ارائه آموزش ژیمناستیک برای تمامی سنین
  • دارای محیط آموزشی تمیز و بهداشتی
  • بهره مندی از سیستم تهویه هوای مناسب
  • مجهز بودن به همه‌ی امکانات و تجهیزات ضروری جهت آموزش
  • دارای تشک‌های خاص و استاندارد ژیمناستیک
  • ارائه آموزش‌ها توسط مربیان آموزشی باتجربه و حرفه‌ای
  • هزینه ثبت نام معقولانه و مناسب

نکات ضروری در انتخاب باشگاه

ژیمناستیک در سطوح مختلف مبتدی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود. کسی که آموزش‌های مقدماتی را فرا گرفته باید برای دوره حرفه‌ای ثبت نام کند. در ادامه به نکات مهم در خصوص انتخاب یک باشگاه خوب با شما صحبت خواهیم کرد:

  • مربیان ژیمناستیک که آموزش‌های لازمه را ارائه می‌دهند باید دارای مدرک مربیگری باشند و مهارت و تجربه زیادی داشته باشند. لذا پیش از ثبت نام سطوح آموزشی باشگاه را خوب ارزیابی کنید.
  • توجه کنید که باشگاه مجهز به امکانات پیشرفته و ابزارهای تمرینی ایمن باشد.
  • در خصوص سطوح آموزشی کلاس‌ها بر حسب هدف خود اطمینان حاصل کنید.
  • دقت کنید که آیا باشگاه مد نظر شما جهت تست مهارت‌های ژیمناستیک کارها، در دوره‌های مختلف، مسابقاتی را اجرا می‌کند یا نه؟
  • از تجربه کسانی که پیش از این در این سالن آموزش دیده‌اند بهره‌مند شوید.

بهترین باشگاه ژیمناستیک به چه امکاناتی مجهز است؟

باشگاه‌های آموزشی ژیمناستیک باید برای ورزشکاران موقعیتی مناسب را ایجاد کنند. آن‌ها باید مجهز به امکانات زیر باشند؟

ابزارهای ورزش ژیمناستیک

جهت انجام ورزش ژیمناستیک به تجهیزات اختصاصی نیاز است. این ابزارها بسیار زیاد و متنوع هستند که در ادامه چند نوع را معرفی خواهیم کرد.

چوب موازنه: این ابزار جهت انجام حرکات ژیمناستیک هنری بکار می‌رود. ورزشکار از هر ابزاری در مدت مشخصی استفاده می‌کند که از چوب موازنه در دو دقیقه می‌تواند استفاده کند. جنس این ابزار از چوب، فلز و غیره است.

بارفیکس: بارفیکس میله‌ای افقی و از جنس فولاد بوده که در انواع مختلفی موجود است و به جز ژیمناستیک در دیگر شاخه‌های ورزشی بکار می‌رود.

دار حلقه: دار حلقه‌ای بوسیله آقایان ژیمناست استفاده می‌شود و مناسب بانوان نیست.

میله‌های موازی یا پارالل: مناسب ژیمناستیک هنری بوده و هم خانم‌ها و هم آقایان از آن استفاده می‌کنند. این ابزار تکیه بر چهارچوبی داشته و جنس چهارچوب آن اکثرا از فلز و جنس میله آن از چوب است.

پارالل نا هم سطح: این ابزار مختص خانم‌ها بوده و از جنس چوب و پلاستیک ساخته می‌شود. لذا از میله‌های نامتقارن تشکیل شده که جنس میله‌ها از مواد مرکب، چوب یا پلاستیک است.

خرک حلقه: مختص آقایان است.

کفپوش مخصوص باشگاه، طاق و تیر تراز، انواع تشک در اندازه‌ها و ابعاد متنوع، تخته خاص یا خرک ژیمناستیک، تجهیزات خاص ریتمیک، امکانات ایمنی، حلقه‌های استیل و غیره از دیگر این تجهیزات هستند.

ویژگی بدن ورزشکاران ژیمناستیک جهت انجام تمرینات این ورزش

علاوه بر انتخاب یک باشگاه خوب، ورزشکار باید ببیند از نظر جسمی و بدنی آمادگی برای ورود به این رشته ورزشی را دارد یا نه، سپس وارد این رشته شود. این ویژگی‌ها عبارتند از:

هوش و ذکاوت: ژیمناستیک کار باید از قدرت تصمیم گیری و سرعت عمل بالایی برخوردار باشد به گونه‌ای که در کسری از ثانیه حرکات را انجام داده و تصمیم بگیرد.

قدرت: درست است که فاکتور قدرت برای ورود به تمامی رشته‌های ورزشی لازم است، ولی در ژیمناستیک قدرت حالت دیگری دارد. در این ورزش وزن بدن در زوایای مختلف باید تحمل شود و حرکات سخت به شکلی مطلوب و بدون لرزش، چروکیدگی و فشار اجرا خواهند شد. لذا در این ورزش قدرت مطلق اهمیت چند برابری دارد و ورزشکار در حین تمرینات علاوه بر قدرت، به استقامت در قدرت نیز دست پیدا می‌کند.

هماهنگی عصبی عضلانی: بین فرمان‌های مغز ژیمناستیک کار و اجرای آن‌ها بوسیله عضلات او هماهنگی وجود دارد. به این صورت که ژیمناست در حال پرواز در هوا است و بعد از انجام سه بتر یا سه وارو یا سه پشتک در این حال که بدن در زاویه‌های مختلف و در حین چرخش است، روی دو پای خود بدون از دست دادن تعادل بر روی زمین فرو می‌آید.

سرعت: ژیمناست تا چندین متر از زمین فاصله می‌گیرد و این حرکات را تنها در سه قدم بر می‌دارد، به این صورت که حتی اگر یک قدم بیشتر بردارد از امتیاز او کم خواهد شد.

انعطاف پذیری: ۷۰ درصد حرکات ژیمناستیک وابسته به انعطاف‌پذیری است. اگر ژیمناست این ویژگی را نداشته باشد مسلما آسیب می‌بیند.

انواع ورزش ژیمناستیک

ژیمناستیک انواع مختلفی دارد که ژیمناست بر حسب وضعیت جسمی و علاقه خود هر شاخه‌ای از آن را انتخاب می‌کند. البته قبل از انتخاب باید با انواع آن آشنایی داشته باشد. در ادامه به معرفی انواع این ورزش می‌پردازیم:

ژیمناستیک هنری

این ورزش بسیار محبوبیت دارد و حرکات آن نیروی جسمی ورزشکار، چابکی کنترل، انعطاف‌پذیری و هماهنگی اعضای بدن را نشان می‌دهد. اداره و مدیریت آن بر عهده فدراسیون بین المللی ژیمناستیک است که این شاخه از ورزش را به عنوان محبوب‌ترین رشته‌ها معرفی می‌کند. نوع هنری سبک‌های متنوعی داشته و چهار نوع حرکت برای خانم‌ها داشته و برای آقایان شش نوع حرکت دارد. حرکت خانم‌ها شامل چوب تعادل، حرکت زمینی، پارالل ما هم سطح و پرش از خرک است. حرکات آقایان نیز شامل پارالل، پرش خرک، حرکات زمینی، خرک حلقه، بارفیکس و دارحلقه است.

ژیمناستیک ریتمیک

ژیمناستیک ریتمیک به دو شکل گروهی و تک نفره انجام می‌شود که اجرای آن با روبان، توپ، طناب‌های مخصوص و غیره صورت می‌گیرد. در اصل نوع ریتمیک از جمله ژیمناستیک تلفیقی محسوب می‌شود که از حرکات ریتمیک، منظم، رقص و رقص باله تشکیل می‌شود. اگر ورزشکار به شکل انفرادی در مسابقات این ورزش حضور داشته باشد باید با پنج ابزار چندین برنامه را اجرا کند. ولی اگر به شکل دو یا چند نفره در مسابقات حضور داشته باشد باید با تعامل با هم گروهی‌های خود حرکات را اجرا کند. هر چه تعامل تیم‌ها بیشتر باشد نظر مخاطبان بیشتر جلب خواهد شد. به طور کل ژیمناستیک با علوم ورزشی و زیباشناسی آمیخته شده و به نوعی یک رقص مدرن تلفیق شده با حرکات موزون است.

ژیمناستیک ترامپولین

در این رشته ورزشی، شادابی زیاد است و در آن ژیمناست از روی تشک می‌پرد. لذا انعطاف‌پذیری و چالاکی بدن بالا می‌رود. هیجان در ترامپولین بالا بوده و قبل از ورود به آن باید سیستم بدنی مورد بررسی قرار گیرد.

ژیمناستیک ایروبیک

این سبک ورزشی دشواری و پیچیدگی خاص خود را دارد و اجرای حرکات آن را هر کسی نمی‌تواند عهده دار شود. اجرای حرکات آن همراه با پخش موسیقی بوده و حرکات آن به گونه‌ای مانند تمرینات سنتی هوازی است. لذا قبل از ورود به این رشته نیز باید سیستم بدنی مورد بررسی قرار گیرد.

خلاصه

قبل از ورود به ورزش ژیمناستیک باید به باشگاهی که قرار است در آنجا ثبت نام کنید توجه کنید. این باشگاه باید از امکانات کاملی برخوردار باشد و استانداردهای لازم را در خصوص آموزش ژیمناستیک و تجهیزات لازمه داشته باشد. همچنین مربی که آموزش می‌دهد مهارت و تجربه کافی را داشته و محیط باشگاه از نظر بهداشتی و مجهز بودن در سطح بالایی قرار داشته باشد.

قبل از ثبت نام باید از نظر مبتدی و حرفه‌ای بودن آموزش‌ها را شروع کرد. در آنیل ژیمناستیک ژیمناست بر اساس علاقه و سیستم بدنی خود رشته ورزشی را انتخاب می‌کند. در باشگاه ژیمناستیک پسرانه مشهد در دو سطح مبتدی و حرفه‌ای این ورزش آموزش داده می‌شود.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.