نقشه مترو مشهد و هر آنچه باید در مورد قطار شهری بدانید

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
مترو شهری مشهد

شهر مشهد به دومین شهر پرجمعیت کشور عزیزمان به عنوان پر تردد ترین و پر مسافر ترین شهر در ایران نیز شهرت دارد. یکی از مشکلات عدیده مردم در شهر مشهد، حمل و نقل شهری مردم از نقطه ای از شهر به نقطه دیگر است. در این مقاله قرار است تا با وسایل حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو مشهد بیشتر آشنا شویم. پس با ما همراه باشید تا برای سفرهای درون شهری خود در مشهد اطلاعات جامع تری داشته باشیم.

تاریخچه مترو مشهد- قطار شهری مشهد مقدس

وجود قطار شهری و یا همان متروها برای شهری پر تردد و پر مسافر مانند مشهد بسیار ضروری است چرا که  شهروندان و ساکنانی که در مشهد زندگی می کنند برای رفت و آمدهای روزانه خود از خانه به محل کار و یا دانشگاه نیازمند ارزان ترین و به صرفه ترین وسیله حمل و نقل بین شهری هستند، همچنین این شهر همیشه میزبان مسافران زیادی است که برای زیارت و تفریح شهر مشهد را انتخاب کرده اند و می خواهند با ارزان ترین و سریعترین راه خود را به نقاط مختلف مشهد برسانند.

قطار شهری مشهد مقدس از سال ۱۳۸۹ شمسی خدمات حمل و نقل مسافران را از نقاط مختلف شهر آغاز کرده است. این قطار در ابتدا تنها با یک خط ریلی آغاز به خدمت رسانی کرد اما با توجه به نیاز مسافران و توانمندی متخصصان ایرانی برای ساخت و بهره برداری هر چند وقت یکبار از افتتاح ایستگاهی تازه تاسیس خبرداری می شویم.

تصویری از ایستگاه قطار شهری مشهد

مترو مشهد روزانه بیش از ۶ میلیون مسافر را از اقسی نقاط مشهد به مقصد مورد نطرشان جا به جا می کند. گفتنی است با توجه به پیش بینی های شهرداری این آمار تا قبل از سال ۱۴۰۵ به روزانه بیش از ۸ میلیون نفر افزایش خواهد داشت.

مسیر مترو مشهد، خطوط ریلی قطار شهری مشهد

در حال حاضر خصوط ریلی قطار شهری مشهد در ۴ خط فعال است و مسافران را از نقاط مختلف شهر جا به جا می کند. در ادامه با مسیرها و نقشه دقیق هر کدام از این خطوط ریلی بیشتر آشنا می شویم.

  • خط ۱ قطار شهری مشهد طولی به بیش از ۲۴ کیلومتر دارد و ۲۴ ایستگاه متروی فعال دارد. این خط ریلی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد را به به وکیل آباد متصل می کند. 
  • خط ۲ قطار شهری مشهد مسیری به طول ۱۴ کیلومتر را طی می کند و ۱۳ ایستگاه فعال روزانه میزبان مسافران مختلف در اقسی نقاط شهر هستند. این خط از قطار شهری مشهد رضا شهر را به طبرسی مشهد متصل می کند. 
  • خط ۳ قطار شهری مشهد ۲۸ کیلومتر از شهر را طی می کند و شامل ۲۴ ایستگاه قطار از شهرک ابوذر به قاسم اباد است. 
  • خط ۴ قطار شهری مشهد بیش از ۱۷ کیلومتر راه را طی می کند و شهرک شهید با هنر را به خواجه ربیع متصل می کند. 

نقشه خطوط مترو مشهد

برای اطلاع پیدا کردن از ایستگاه های مختلف قطار شهری مشهد می توانید با مشاهده نقشه مترو مشهد به این سوال پاسخ مناسب بدهید. در نظر داشته باشید که هنوز بسیاری از ایستگاه های مترو مشهد افتتاح نشده اند پس قبل از اینکه بخواهید برای سفر بین شهری خود برنامه ریزی کنید از باز بودن ایستگاه مترو مورد نظر خود اطلاعات لازم را کسب کنید.

عکس نقشه مترو مشهد

اگر شما ساکن شهر مشهد نیستید و به عنوان مسافری تازه به این شهر سفر کرده اید، پیشنهاد می کنم قبل از اینکه برای سفر های درون شهری خود تصمیم بگیرید مقاله راهنمای سفر به مشهد را با دقت مطالعه کنید.

مسیر دانشگاه های مشهد با مترو

یکی از مهم ترین و جذاب ترین ویژگی های متروی شهری این است که دانشجویان و کارمندان می توانند در کمترین زمان ممکن خود را به دانشگاه و محل کار خود برسانند. برای مثال اگر شما دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد باشید می توانید از طریق ابستگاه مترو پارک ملت خود را به دانشگاه برسانید.

علاوه بر این امید است در آینده ای نه چندان دور و با بهره برداری از خطوط بیشتری برای این شهر بتوانیم شاهد افتتاح ایستگاه های قطار بیشتری در این شهر زیبا باشیم.

مشهد کارت، آسان ترین روش برای خرید بلیط قطار بین شهری مشهد

در حال حاضر برای خرید بلیط قطارهای بین شهری می بایست از من کارت هایی استفاده کنید که با شارژ آن می توانید برای سوار شدن در انواع وسائل نقلیه اقدام کنید. البته در آینده ای نه چندان دور قرار است با ارائه کارت هایی به نام مشهد کارت خدمات تازه تری را به این کارت های الکترونیک افزود.

با داشتن این کارت ها شما می توانید علاوه بر صرفه جویی در زمان خود و به جای ایستادن در صف خرید بلیط مترو از زمان خود بهتر و به رسیدن به مقصد خود فکر کنید.

عکس واگن های قطار شهری مشهد

قیمت بلیط مترو مشهد -افزایش قیمت بلیط از ۲۳ فروردین ۹۸

بهای بلیط قطارهای شهری مشهد مقدس تا سال گذشته ۶۵۰ تومان قیمت گذاری شده بود و در حال حاضر و با توجه به مصوبات تازه مجلس در سال جدید و از تاریخ ۲۳ فروردین ماه بهای بلیط قطار بین شهری مشهد به ۸۵۰ تومن افزایش خواهد یافت.

البته بحث گرانی بلیط قطارهای شهری به بلیط های تک سفره هم سرایت کرده و از تاریخ یاد شده برای خرید بلیط های تک سفره باید بهای ۱۲۰۰ تومان پرداخت کرد.

جاهای دیدنی مشهد با مترو

اگر خطوط ریلی مشهد را به خوبی بشناسید برای گشت و گذار در مشهد راه آسانی را پیش روی خود دارید چرا که تنها کافی است با خرید یک بلیط دو سفره مترو کل مشهد را بگردید.

اگر با مترو مسهد قصد گشت و گذار در بهترین پارک های مشهد را داشته باشید می توانید به راحتی به دو پارک بزرگ و جذاب مشهد یعنی پارک ملت و پارک وکیل آباد مشهد دسترسی پیدا کنید.

همچنین شما می توانید با پیاده شدن از مترو هفت تیر دسترسی راحتی به بام هفت تیر مشهد نیز پیدا کنید. بسیاری از افرادی که برای اولین بار به مشهد سفر کرده اند به راحتی می توانند با طی کردن ایستگاه های مختلف مترو و بدون داشتن تور مسافرتی تمام شهر را بگردند و از دیدن جاذبه های گردشگری مشهد لذت ببرند.

ساعت کار مترو مشهد

مترو مشهد همه روزه و از ساعت ۶ صبح الی ۲۲ نیمه شب آماده خدمت رسانی به مسافرانی است که قصد سفر درون شهری از نقطه ای به نقطه دیگر را دارند. همجنین اگر برای روزهای تعطیل قصد داشته باشید با استفاده از قطار شهری مشهد به مقصد دلخواه خود سفر کنید کافی است در بازه زمانی ۷ صبح الی ۲۲ نیمه شب به ایستگاه های مختلف مترو در سطح شهر مراجعه کنید.

ساعت حرکت قطار بین شهری مشهد

تمامی متروهای مشهد از ابتدای ساعت شروع به کار تا ساعت انتهای شب به فاصله ۱۵ دقیقه ای از ایستگاهی به ایستگاهی دیگر عبور می کنند. مسافران می توانند با توجه به وقفه کوتاه بین رسیدن قطار جدید در ایستگاه مورد نظر خود توقف کنند تا با اولین قطار سفر درون شهر خود را آغاز کنند.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.
هاجر محجوب (21 سپتامبر 2019)

سلام من در شهر رشت زندگی میکنم قراره در اینده نزدیک در مشهد ساکن بشم میشه لطف کنید مناطق خوب برای زندگی را به من معرفی کنید که به دانشگاه فردوسی و مترو نزدیک باشه از راهنماییتون بی نهایت سپاسگزارم

    مشهدمگ (25 نوامبر 2019)

    سلام
    دوست عزیز تیم نویسنده های مشهد به زودی برای بهترین مناطق مشهد برای زندگی مقاله می نویسه.