آبشار اخلمد مشهد؛ گردشگاهی با قدمت چندین هزار ساله

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
آشنایی با آبشار اخلمد مشهد

مسافران شهر مشهد اغلب تنها طرقبه و شاندیز را به عنوان جاذبه گردشگری طبیعی در حاشیه شهر می‌شناسند. حتی بسیاری از ساکنان مشهد نیز این دو منطقه را به عنوان اولین منطقه ییلاقی با طبیعت زیبا انتخاب می‌کنند. اما بهتر است بدانید که دورتا دور شهر مشهد را مناطق ییلاقی زیبا و طبیعتی بی نظیر فراگرفته است. دیدن این مناطق شما را با بکرترین جاهای طبیعی مشهد آشنا خواهد کرد. روستای اخلمد یکی از این مناطق ییلاقی است. روستایی که شاید نام آن را بارها شنیده باشید، اما فکر سفر به آن را در سر نداشته‌اید. روستای اخلمد به زیبایی طبیعی و مردم مهمان نواز مشهور است. اما یکی از جاذبه‌های برتر این منطقه، آبشاری است که از میان دو دره جاری شده و در تمام طول سال زیبایی خاص خود را دارد. اگر تا به حال آبشار اخلمد را ندیده‌اید یا نامی از آن نشنیده‌اید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

دره اخلمد؛ جاذبه ییلاقی در کوه بینالود

سکوت، آرامش و زیبایی مهم‌ترین عبارت‌هایی هستند که بعد از بازدید از دره اخلمد آن را لمس می‌کنید. آبشار اخلمد یکی از جاذبه‌های بی نظیر استان خراسان است که حدود دو کیلومتر با روستای اخلمد فاصله دارد. در حقیقت می‌توان گفت که این آبشار یک برگ برنده برای جاذبه‌های این منطقه به حساب می‌آید.

آبشار طبیعی اخلمد در کوه‌های بینالود شکیل شده است. این آبشار بزرگ در اصل ترکیبی از ریزش دو آبشار باریک‌تر در کنار یکدیگر است. به همین دلیل نمای ریزش آب از روی کوه بسیار باشکوه و رویایی به نظر می‌رسد. این ویژگی باعث شده تا آبشار اخلمد را یکی از بهترین و زیباترین آبشارهای مشهد بدانند.

اگر از مرکز شهر مشهد قصد سفر به این آبشار و بازدید از طبیعت روستای اخلمد را داشته باشید، باید حدود ۱ ساعت و نیم با خودرو شخصی در جاده قوچان مشهد برانید. بعد از حدود ۸۵ کیلومتر، یک جاده فرعی به سمت این جاذبه وجود دارد. از ابتدای جاده تا آبشار نیز حدود ۱۵ دقیق از شما زمان خواهد گرفت. اما این مسیر طولانی برای بازدید از یکی از بلندترین آبشارهای کوه بینالود کاملا ارزش پیمودن دارد.

طبیعت روستای اخلمد

چرا باید از آبشار اخلمد دیدن کرد؟

این بخش از دره‌های تشکیل شده در بینالود را به طور کلی یکی از زیباترین دره‌ها در استان خراسان می‌دانند. از طرفی آب و هوای متفاوت و البته ییلاقی در این بخش باعث شده تا یک مکان تفریحی مناسب برای پیک نیک خانواده‌ها نیز به حساب آید.

همچنین مانند همه آبشارهای طبیعی خراسان مثل آبشار گرینه مشهد، دسترسی به این آبشار مرتفع بسیار سخت و دور از انتظار نیست. یعنی تنها با کمی پیاده روی با وسایل سبک می‌توانید یکی از زیباترین آبشارهای ایران را از نزدیک ببینید و با آن عکس یادگاری بیندازید. تنها باید کفش مناسب کوهنوردی به همراه داشته باشید و از همراه کردن لوازم سنگینی مانند زیرانداز و گاز پیکنیکی خودداری کنید. چراکه اطراف آبشار به سختی می‌توانید فضای مسطحی برای اتراق پیدا کنید. برای نشستن در اطراف آبشار باید کمی از آن فاصله بگیرید و در شیب‌های ملایم‌تر دره لوازم خود را پهن کنید. همچنین بعد از بازدید از این جاذبه زیبا می‌توانید خود را به روستای اخلمد برسانید و چند ساعتی را در طبیعت این روستای بی نظیر نزدیک مشهد بگذرانید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آبشار که باعث می‌شود آن را به عنوان یک جاذبه دیدنی اطراف مشهد بشناسند، حفره‌های آهکی ایجاد شده در دل کوه بر اثر ریزش مداوم آب است. به طور کلی جنس آهکی این کوه باعث شده تا یک مکان دلخواه و محبوب برای سنگنوردان و کوهنوردان حرفه‌ای نیز به شمار رود. بنابراین احتمالا هنگام بازدید از آبشار اخلمد، گروه‌های حرفه‌ای کوهنورد را نیز خواهید دید.

جاذبه طبیعی اطراف مشهد

جاذبه‌های اطراف آبشار اخلمد؛ گردشگری در اطراف جاذبه پرطرفدار

یکی از ویژگی‌های طبیعت‌گردی این است که می‌توانید در یک روز برای دیدن چندین جاذبه نزدیک به هم وقت بگذارید و یک گردش ناب و پربار برای خود رقم بزنید. خوشبختانه آبشار اخلمد نیز در اطراف خود مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی را دارد که می‌توانید با بازدید از آن‌ها، جاذبه‌های طبیعی نادیده مشهد را ببینید و لذت ببرید.

همانطور که گفتیم اولین جاذبه دیدنی این منطقه، روستای اخلمد است. روستایی با باغ‌های فراوان و مردم مهمان نواز که می‌توانید ساعت‌ها در کوچه باغ‌های آن بگردید و محو زیبایی این بخش از خراسان شوید. اما علاوه‌بر روستای اخلمد، جاذبه‌هایی مانند بند اخلمد، غار اخلمد، دیوارهای صخره‌ای، چشمه منیژان و چشمه خواهش را نیز در نزدیکی آبشار ببینید.

پیشنهاد ما به شما این است که یک روز کامل را صرف گشت و گذار در شهر کنید و از حرم امام رضا تا بوستان مینیاتوری مشهد را ببینید و یک روز کامل را به دیدن طبیعت اطراف شهر و دره‌ها و کوه‌های زیبای بینالود بگذرانید.

بهترین زمان سفر به منطقه اخلمد؛ چه زمانی برای دیدن آبشار مناسب است؟

بهترین زمان برای بازدید از آبشار اخلمد، فصل بهار و تابستان است. چرا که سرما و شکی هوا در این وقت از سال کم تر است و به همین دلیل راحت‌تر می‌توانید مسیر را طی کنید.

اما یکی از زیبایی‌های آبشار در فصل زمستان شروع به خودنمایی می‌کند. با سرد شدن هوا آب جاری از آبشار یخ می‌بندد و فضایی پر از قندیل‌های زیبا ایجاد می‌کنید. بنابراین اگر تحمل سرما برایتان ساده است، می‌توانید در روزهای مساعد از نظر آب و هوایی سری به این آبشار بزنید و از نمای زمستانی آن لذت ببرید.

زمستان آبشار اخلمد

در این مقاله بخشی از زیبایی یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی مشهد را به شما معرفی کردیم. امیدواریم در سفر به این جاذبه خاطرات خوشی را رقم بزنید. اگر از آبشار اخلمد دیدن کرده‌اید تجربه خود را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.