آشنایی با چشمه آب گرم شاهان گرماب، چشمه‌ای به یادگار از دوران صفویه

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
آب گرم شاهان فریمان،‌تنها آب گرم اشامیدنی ایران

سفر به شهر مشهد برای ایرانی‌ها همیشه یادآور یک سفر زیارتی است. اما برای داشتن یک سفر بی‌نظیر به مشهد پیشنهاد می‌کنیم با مکان‌های تفریحی و طبیعی این شهر یا اطراف آن هم آشنا شوید. اگر برای یک سفر سیاحتی و زیارتی به مشهد آماده‌اید با ما همراه باشید چون می‌خواهیم یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به مشهد را معرفی کنیم.

چشمه آب گرم شاهان گرماب یکی از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به مشهد است که خواص درمانی بی‌شماری دارد. این چشمه یکی از سه چشمه آب گرم درمانی در ایران با خواص فراوان است و تنها چشمه‌ای در ایران به شمار می‌رود که ‌آب آن قابل شرب است. در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری را درباره این چشمه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

چشمه آب گرم شاهان گرماب کجاست؟ جاذبه‌ای دیدنی در روستای شاهان گرماب فریمان

روستای شاهان گرماب فریمان یکی از روستاهای گردشگری در شهر فریمان است. چشمه آب گرم شاهان در این روستا و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شهر مشهد و ۵۰ کیلومتری فریمان قرار دارد. این چشمه با توجه به اینکه در نزدیکی شهر مشهد قرار دارد مورد استقبال گردشگران بی‌شماری قرار گرفته است. با توجه به ازدیاد جمعیت بهتر است در روزهای تعطیل به این چشمه مراجعه نکنید.

چشمه آب گرم شاهان گرماب به‌عنوان یکی از چشمه‌های مشهد و جاهای دیدنی مشهد شناخته می‌شود. بنای این چشمه برای اولین بار در سال ۱۰۷۸ به دستور شاه سلیمان صفوی، فرزند شاه عباس دوم صفوی، ساخته شد. این چشمه خواص درمانی بی‌نظیری دارد که در قسمت بعدی به‌طورکامل به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

آب گرم شاهان فریمان کجاست

چشمه آب گرم شاهان گرماب چه خواصی دارد؟

چشمه‌های آب گرم معمولا خواص درمانی متعددی دارند. صحت این موضوع بستگی به املاح موجود در آب چشمه دارد. در چشمه آب گرم شاهان از اعماق بیش از هزار متری زمین با حرارت ۴۸ درجه سانتی‌گراد می‌جوشد و خارج می‌شود. در این آب املاحی مانند سیلیکات آهک و تشعشعات رادیو اکتیویته وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه فاقد گوگرد، آمونیاک و شوره است قابل شرب به شمار می‌رود. البته به‌یاد داشته باشید افراد مبتلا به سرطان یا بیماری‌های قلبی باید حتما با مشورت و مجوز پزشک خود از آب این چشمه استفاده کنند.

املاح موجود در آب این چشمه به درمان امراضی مانند بیماری سنگ‌های مجاری ادراری، بیماری‌های پوستی مانند اگزما، تصلب شرائین، روماتیسم‌های مزمن و بیماری‌های مفاصل کمک می‌کند. در آب این چشمه آهن، سدیم، پتاسیم، آهک و منیزیم وجود دارد و به دلیل داشتن گازهای طبیعی از نوشیدنی‌های گازدار گوارای جهان به شمار می‌رود. اگر به دیدن جاذبه‌های گردشگری بیشتری در اطراف مشهد علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم از سد چالیدره حتما دیدن کنید. سد چالیدره یک دریاچه مصنوعی در نزدیکی مشهد است که امکانات رفاهی بی‌شماری برای تفریح و سرگرمی دارد.

آشنایی با امکانات مجموعه آب گرم شاهان

سالانه نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر از چشمه آب گرم شاهان استفاده می‌کنند. در این مجموعه امکاناتی مانند استخرهای آب گرم ویژه خانم‌ها و آقایان، دوش و رختکن دارد. همچنین اتاق‌های کوچکی برای اجاره وجود دارد اما کمبود امکانات رفاهی از مهم‌ترین مشکلات موجود در این مجموعه به‌ شمار می‌رود. بسیاری از مسافرین معمولا در سفر به آب گرم شاهان با مشکلاتی مانند اقامتگاه رو‌به‌رو می‌شوند.

امکانات چشمه آب گرم فریمان چیست

در سفر به فریمان کجا اقامت کنیم؟ اقامتگاه بوم گردی فریمان بهتر است یا اقامت در هتل

متاسفانه حتی با وجود خواص بی‌نظیر چشمه آب گرم شاهان فریمان، امکانات رفاهی مناسبی مانند اقامتگاه در نزدیکی این چشمه وجود ندارد. به همین دلیل مسافران بسیاری برای اقامت به شهر مشهد باز می‌گردند. اما در شهر فریمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با اقامت در اقامتگاه بوم گردی در فریمان زمان کافی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری دیگری را که در نزدیکی چشمه شاهان گرماب خواهید داشت.

معرفی جاذبه‌های گردشگری نزدیک آب گرم شاهان

یکی از لذت‌های سفر به شهر مشهد روستاگردی است. روستاهای سرسبز مشهد از روستاهای هدف گردشگری به شمار می‌روند و حس و حال خوشی را به شما هدیه می‌دهند. هم‌نشینی با روستاییان باصفا، تنفس در هوای پاک روستاها و خوردن غذاهای محلی و تازه از مهم‌ترین مزیت‌های روستاگردی به شمار می‌رود.

سد فریمان و کاروانسرای سنگ بست از جاذبه‌های گردشگری شهر فریمان به شمار می‌روند که در نزدیکی چشمه شاهان گرماب قرار دارند. کاروانسرای سنگ بست فریمان در قرن ۹ و ۱۰ هجری ساخته شده و یکی از بناهای تاریخی استان خراسان رضوی است. باغ ملی، خانه و موزه شهید مطهری و موزه مردم شناسی هم از مکان‌های دیدنی فریمان هستند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

روستاهای سرسبز مشهد،‌ نزدیک‌ترین جاهای دیدنی به آب گرم شاهان

چگونه به آب گرم شاهان فریمان برویم؟ راه‌های دسترسی به چشمه آبگرم شاهان

سالانه افراد بسیاری برای درمان امراض خود به شهر فریمان و چشمه آب گرم شاهان سفر می‌کنند. برای سفر به فریمان می‌توانید از دو مسیر اقدام کنید.

مسیر اول از جاده مشهد و سرخس است. در این جاده راهی به سمت جنوب از مسیر جدا می‌شود و تا مشهد ۸۶ کیلومتر فاصله دارد. ۶۰ کیلومتر از این مسیر آسفالت و باقی مسیر خاکی است. مسیر دوم هم از جاده مشهد و تربت جام است. در این مسیر باید از جاده‌ای فرعی به سمت فریمان و روستای سفید سنگ حرکت کنید.

در این مقاله از مشهد مگ درباره چشمه آب گرم شاهان فریمان که یکی از چشمه‌های مشهد است صحبت کردیم. آیا شما تجربه‌ای در زمینه استفاده از چشمه‌های آب گرم دارید؟ کدام چشمه‌ دیگری در ایران را می‌شناسید که خاصیت درمانی داشته باشد؟ اگر تجربه‌ای از سفر به شهر فریمان و روستای شاهان گرماب فریمان دارید در انتهای همین صفحه با ما و خوانندگان مشهد مگ به اشتراک بگذارید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.