روستای جا غرق مشهد و رازهایی که در مورد این روستا نمی دانید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
زن روستایی در گردشگاه روستای جاغرق مشهد

حتما برای شما هم پیش آمده که برای آخر هفته ها و تعطیلات به دنبال جایی برای استراحت کردن باشید. جایی که از شلوغی شهرها دور باشد و شما بتوانید بدون هیچ دغدغه ای از طبیعت بکر لذت ببرید و آخر هفته خوشی را برای خود رقم بزنید. خوشبختانه روستاهای اطراف مشهد این امکان را برای مردم فراهم کرده تا بتوانند با گذراندن مسیر کوتاهی خود را به دل روستاهای سرسبز برسانند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با یکی از زیباترین روستاهای مشهد به نام روستای جاغرق مشهد آشنا کنیم.

جا غرق مشهد کجاست؟

در ابتدا و قبل از اینکه در مورد طبیعت و زیبای روستای جاغرق صحبت کنیم، بد نیست در مورد موقعیت جغرافیایی این روستا اطلاع لارم را به دست بیاوریم.

روستای جاغرق مشهد درست در ۲۲ کیلومتری شما غرب مشهد و در ۷ کیلومتری روستای ییلاقی طرقبه قرار گرفته است. فاصله کوتاه مشهد تا روستای جاغرق این امکان را برای مردم فراهم کرده است تا بتوانند با طی کردن این مسیر کوتاه به سرعت خود را به دل طبیعت برسانند.

اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود به این روستای زیبا سفر کنید، باید در نظر داشته باشید که راه طولانی پیش روی خود ندارید و برای رسیدن به روستای جاغرق تنها کمتر از ۳۰ دقیقه راه پیش روی خود دارید.

طبیعت زیبای روستای جاغرق مشهد

آدرس دقیق روستای جاغرق مشهد: خراسان رضوی، مشهد، طرقبه، جاده عنبران

طبیعت بکر روستای جاغرق مشهد

آب و هوای معتدل روستای جاغرق مشهد این امکان را به مسافران می دهد تا در هر زمان و هر فصلی که دوست داشته باشند به آنجا سفر کنند و خود را غرق در طبیعت خیره کننده این روستای شگفت انگیز کنند. دره های سرسبز، باغ هایی پر از میوه های رنگارنگ و آسمانی که جز ابرهای سفید چیزی از آن پیدا نیست همه به عنوان جذابیت های این روستا به حساب می آیند. شاید به دلیل همین ویژگی های بی نظیر است که همه مردم از این روستا به عنوان یکی از زیباترین روستاهای اطراف مشهد نام می برند.

نام روستای جاغرق از ترکیب دو کلمۀ جا به معنی مکان و غرق به معنی غرق شدن در آب است. چرا که در گذشته در این روستا فراوانی آب بوده و مردم همین نام را برای آن انتخاب کرده اند. همچنین برخی از ساکنان این روستا معتقدند که در گذشته ظرف مسی یکی از حاکمان سلطنت در این روستا غرق شده است و این اتفاق بر نامگذاری روستا تاثیر زیادی داشته است.

اگر از ساکنان این روستا در مورد نام جاغرق سوالی بپرسید حتما با این مسئله مواجه خواهید شد که اهالی روستا آن را با نام جغرگ و یا جاغرگ می شناسند.

مردم بومی روستای جاغرق مشهد

جاهای دیدنی گردشگاه جاغرق مشهد

روستای جا غرق مشهد از جمله مناطق معتدل و طبیعی استان خراسان به حساب می آید. این روستا جاهای دیدنی جذاب و فراوانی دارد که مسافرانی که به آنجا سفر کرده اند را ساعت ها سرگرم می کند. در ادامه برخی از مهم ترین جاهای دیدنی روستای جاغرق مشهد را بررسی  می کنیم.

درخت چنار هفتصد ساله

یکی از جاهای دیدنی این روستا درخت چنار ارزشمندی است که قدمت آن به بیش از هفتصد سال می رسد. بسیاری از گردشگران و مسافرانی که به این روستا مسافرت می کنند بر این عقیده هستند که بازدید از این درخت برای زندگی آن ها رونق و برکت به همراه دارد.

روستای جاغرق مشهد در پائیز

غار کوچک قنبر کوه

در قسمت شرقی روستای جاغرق دقیقا در نوک کوهی که به قنبر کوه معروف است، غار کوچک و تاریکی وجود دارد. ساکنان روستا بر این باورند که در این غار تاریک یکی از غلامان حضرت علی (ع) دفن شده است. به همین دلیل این مکان برای ساکنان روستا و همچنین افرادی که به عنوان گردشگر به جاغرق سفر می کنند حائز اهیمت است.

در خصوص اطلاعات و مشخصات فردی که در غار دفن شده است هیچ اطلاعی در دست نیست و مردم روستا تنها با توجه به اطلاعاتی که نسل در نسل به آن ها منتقل شده است هویت آن فرد را به عنوان غلام امام علی (ع) تعیین کرده اند.

کتیبه باستانی روستای جاغرق مشهد

نکته بسیار جالبی که در خصوص روستای جاغرق مشهد صدق می کند این است که در هر گوشه و کنار این روستا می توان آثاری را کشف کرد که خبر از قدمت تاریخی این منطقه می دهد. یکی از این نشانه کتیبه باستانی روستاست که کمتر مسافری از وجود آن با خبر است. اگر برای تماشای این کتیبه کنجکاو هستید حتما باید با مردم اصیل روستا صحبت کنید تا شاید شما را برای بازدید از این کتیبه راهنمایی کنند.

روستای جاغرق مشهد در بهار

عمارت هوادره، محل استراحت سفیران انگلیسی

منطقه هوادره یکی از خوش آب و هواترین و بکر ترین جاهای این روستا به حساب می آید. به همین خاطر در زمان جنگ جهانی دوم سفیران انگلیسی استراحتگاه خود را در ناحیه بنا کرده اند. از این استراحتگاه همچنان آثاری به جا مانده که برخی از گردشگران کنجکاو

قبرستان جاغرق

قدمت قبرستان تاریخی جاغرق مشهد به دوره تیموریان و قاجار بر می گردد. از آثار و نوشته ها به جا مانده به روی سنگ قبرهای این روستا می توان متوجه این نکته شد که قدمت تاریخی این روستا از آنچه که مردم در موردش صحبت می کنند هم بیشتر است.

قبرستان جاغرق مشهد یکی از مهم ترین آثار به جا مانده در این روستا به حساب می آید. این قبرستان در سال ۱۳۹۴با شماره ۱۱۹۴۱ به ثبت ملی آثار ملی ایران رسیده است. اگر گذرتان به این روستا افتاد حتما تماشای این گورستان قدیمی را از دست ندهید.

ییلاق جاغرق

روستای حاغرق در مسیر روستای عنبران وجود دارد و این دو روستا در همسایگی یکدیگر قرار گرفته اند. پیشنهاد می کنم اگر به زندگی روستایی علاقمند هستید حتما در مسیر خود به روستای عنبران مشهد نیز سری بزنید. ییلاق جاعرق جایی برای گذارندن اوقاتی خوش به حساب می آید. اگر به دنبال زمان مناسب برای بازدید از این ییلاق می گردید پیشنهاد می کنم سفر در اردیبهشت ماه را در برنامه خود قرار دهید چرا که این روستا در بهار جذاب ترین چهره خود را به مسافران نشان می دهد. در ییلاق زییای این روستا می توانید به خوبی تمام جذابیت های یک روستای تمام عیار را مشاهده کنید و لحظات شگفت انگیزی را در طول سفر خود به جا بگذارید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.