کلات نادری مشهد، بهشت گمشده گردشگران کنجکاو

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
کلات نادری منطقه گردشگری مشهد

آسمان خدا همه جا یک رنگ است؟ حتما شما هم با این جمله کلیشه ای آشنا هستید که آسمان آبی خدا در سراسر جهان یک رنگ است و تمام مردم دنیا در زیر سقف همین یک آسمان زندگی می کنند. اما اگر قرار باشد در مورد واقعیت ها صحبت کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که به راستی آسمان خدا در نقاط مختلف دنیا حال و هوای مختلفی دارد. چطور می توان آسمان آبی و شفاف شمال کشور را با آسمان دود آلود تهران مقایسه کرد و همچنین چگونه می توان اینقدر ساده از کنار آسمان بکر و باور نکردنی روستاهای زیبای کشور گذشت.

کلات نادری مشهد، نقطه آرام خراسان

کلات نادری مشهد یکی از همین جاهای دیدنی و جذاب است که رنگ آسمانش با دیگر نقاط دیدنی خراسان فرق دارد. بیشتر مسافران مشهد از تماشای جذابیت های این منطقه بی نظیر خود را محروم می کنند و تنها به تماشای جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم خود را محدود می کنند در صورتی بهشت زیبای کلات نادری جاذبه های دوست داشتنی فراوانی دارد که از نگاه بسیاری از مردم پوشیده است.

مکان های تفریحی مشهد

تاریخچه کلات نادری و ساخت آن در زمان نادر شاه افشار

کلات در معنوی لغوی یعنی آبادی و زیستگاهی که بر فراز کوه ها قرار دارد این کلات زیبا در زمان نادر شاه افشار ساخته شد و از همان زمان طعمه جذابی برای دشمنان و کشورگشایانی مانند تیمور لنگ به حساب می آمد. این کلات بیش از ۱۴ بار مورد هجوم و حمله تیمور لنگ قرار گرفت و در آخر دست هیچ کسی به فتح آن نرسید.

کلات نادری علاوه بر زیبایی حیرت انگیزی که داشت باعث شد به دلیل کوه هایی که در اطراف خود دارد به عنوان دژ محکمی برای حفاظت از پایگاه های امنیتی نادر شاه به حساب بیاید.

کلات خراسان رضوی

کلات نادری مشهد کجاست؟

کلات نادری مشهد کمی با شهر فاصله دارد این مقدار فاصله یعنی ۱۴۵ کیلومتر که اگر آن را با اتومبیل شخصی طی کنید در کمتر از ۲ ساعت به محل مورد نظر یعنی بهشت کلات خواهید رسید.

جاهای دیدنی کلات نادری مشهد

وقتی به یک شهر تازه سفر می کنیم انتظار داریم با دیدنی های جدیدی رو به رو شویم که در شهر خود آن ها را تا به حال ندیده ایم. در طول سفر هیجان خود به یک نقطه بکر و دیدنی تمام مدت به آسمان خیره می شویم تا از جذابیت های رنگ تازه ای از آسمان که به تازگی آن را کشف کرده ایم لذت بریم.

آبشارهای دیدنی مشهد

کلات نادری مشهد یکی از عجایب دیدنی و هیجان انگیز مشهد است که زیبایی های باور نکردنی از جمله کاخ خورشید، آبشار ارتکند و آبشار قره سو که به عنوان زیبا ترین آبشارهای مشهد شناخته شده اند به حساب می آید. به علاوه یکی از قدیمی ترین مساجد این منطقه به نام مسجد کبود گنبد که یادگاری از زمان سلجوقیه است و در زمان نادر شاه به مرمت رسیده نیز در فاصله بسیار کمی از کاخ خورشید قرار گرفته و مکان مقدسی را برای استراحت و نماز خواندن مسافران فراهم کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا جذاب ترین دیدنی این منطقه یعنی کاخ خورشید مشهد را با هم بررسی کنیم.

همه چیز در مورد کاخ خورشید

تاریخچه ساخت و بهره برداری از کاخ خوشید به زمانی برمی گردد که نادر شاه از سفر خود به هندوستان بازکشت و دستور ساخت بنایی هشت ضلعی را در نزدیکی مشهد داد که امروزه از آن به عنوان کاخ خورشید یاد می شود. این کاخ کوچک سه طبقه شامل ۱۲ اتاق است که هر یک از آن ها با جزئیات و تزئیناتی زیبا و محسور کننده قابل دیدن هستند. گچ بری های ظریف و همچنین  سازه های زیبایی که در این منطقه وجود دارند همه و همه دست به دست هم دادند تا کاخ خورشید در زیر آسمان آبی و خوشرنگ کلات نادری خوش تر از همیشه بدرخشد و خود نمایی کند.

کاخ خورشید در شهر کلات

در بخش مرکزی این کاخ زیبا برجی وجود دارد که در زمان حکومت نادر شاه محلی برای اسکان خانواده نادر شاه به حساب می آمد همچنین این منطقه مکانی امن برای حفظ غنائم و دستاوردهای نادر شاه مانند الماس کوه نور، الماس دریای نور و تخت طاووس به حساب می آمد.

چرا باید از کاخ خورشید دیدن کنیم؟

بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی مانند کاخ خورشید به شما این امکان را می دهد تا با گذشته کشورمان و اتفاقاتی که در سیر تاریخ کشورمان رخ داده بیشتر آشنا شوید. به همین منظور پیشنهاد می کنم اگر در طول سفر به استان خراسان به دنبال مکانی برای کشف تاریخ گذشته می گشتید به هیچ عنوان بازدید از این کاخ دیدنی را فراموش نکنید چرا که علاوه بر تماشای یک کاخ دیدنی و تاریخی می توانید در این منطقه لحظات مفرح و شادی را تجربه کنید و خاطره خوشی را از سفر به مشهد برای خود به یادگار بگذارید.

کتیبه ترکی نادرشاه

بهترین زمان برای گشت و گذار در کلات نادری چه زمانی است

نادر شاه افشار یکی از پادشگاهان با کفایت زمان افشاریه است که نام نیکی از جهانگشایی های خودش به یادگار گذاشته است این پادشاه کشور گشا آرامگاه زیبایی دارد که در نزدیکی حرم امام رضا و به نام باغ موزه نادری محلی برای بازدید مسافران مشهد قرار گرفته تا در مورد این شاه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.