طبیعت گردی در روستاهای اطراف مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
روستاهای تفریحی مشهد

اگر با اتومبیل شخصی قصد سفر به مشهد را دارید یا قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، باید بدانید که برای برگشت نباید عجله کنید چرا که جاذبه های این شهر دیدنی آنقدر زیاد است که حداقل چندین روز برای گشت و گذار در آن فرصت می خواهید.

به برکت حضور حضرت رضا(ع) شهر مشهد به پایتخت مذهبی ایران شناخته می شود و اکثر مردم برای زیارت به این شهر مقدس سفر می کنند. اما اگر اهل طبیعت گردی هستید یا نیاز دارید از شلوغی شهر به یک مکان بکر و دیدنی پناه ببرید و یا می خواهید با کمترین هزینه یک روز جذاب برای خود و خانواده تان بسازید طبیعت و ییلاقات اطراف مشهد گزینه خوبی برای این منظور است.

در اطراف شهر مشهد و در رشته کوه های بینالود دو شهرستان طرقبه و شاندیز قرار دارند که هرکدام از آن ها دارای ییلاقات و روستاهایی خوش آب و هوا هستند که می توانید روز خود را آن جا بگذرانید. همچنین در سایر مسیرهای منتهی به مشهد هم می توان جاذبه های طبیعی فراوانی یافت.

وجود رستوران ها و امکانات رفاهی بسیار این ییلاقات را به محل مناسبی برای یک تفریح خانوادگی یا دوستانه تبدیل کرده است.

روستای زشک

روستای زشک یکی از روستاهای خوش آب و هوای شاندیز است که در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود قرار دارد و فاصله زیادی تا شهر مشهد ندارد. این روستا به وجود چشمه سارهای فراوان در دل طبیعتش شهرت دارد و نام آن از کلمه زو اشک که در زبان محلی به معنای چشمه های جوشان است گرفته شده است.

علاوه بر ویژگی های طبیعی مثل کوه ها و باغ های سرسبز و پر از محصول، وجود سفره خانه ها و کافه های محلی هم بر جذابیت های این روستا افزوده است و همه روزه مخصوصا در فصول بهار و تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

یکی از طرح های در حال اجرا در این منطقه تله کابین زشک است که قطعا در آینده یک عنصر گردشگری مهم به شمار خواهد آمد. سایر جاذبه های طبیعی نزدیک زشک هم شامل چشمه قلقلی، قله شیرباد، دره نهل و قله چمن هستند.

روستای ابرده

ابرده یکی از روستاهایی است که در مسیر رودخانه زشک قرار گرفته و دارای ییلاقاتی سرسبز و دیدنی است. ابرده که به بهشت مشهد معروف است دارای خانه های پلکانی است و در بین کوها و در یک دره قرار دارد. به دلیل آب و هوای خوب و خاک حاصلخیز شغل اکثر مردم منطقه کشاورزی و دامداری است.

روستای خادر

روستایی دیدنی در یک کیلومتری شاندیز که در میان دره ای وسیع قرار گرفته است. سرسبزی این منطقه به دلیل قرار گرفتن بین دو رودخانه نغندر و شاندیز است. وجود صخره ها و دره های زیاد این نقطه را به محلی برای تفریح و همچنین ورزش صخره نوردی تبدیل کرده است.

گفته شده که نام خادر از خادر ابن ثمود جد حضرت صالح گرفته شده است که در سفرش از سرزمین حج از عراق به ایران آمده و در این منطقه ساکن شده است. در لغت خادر به معنای حیران و سرگشته است.

دلیل دیگری که خادر به این نام منسوب شده وجود خارها و گیاهان وحشی زیادی است که در این منطقه روییده و با وزش باد به داخل دره آورده می شوند به همین دلیل آن را خاردره یا خادر نامیده اند. از جاذبه های تاریخی روستا می توان به اثری دستکند اشاره کرد که در پایین کوهی از جنس کنگلومرا قرار دارد و به گفته مردم محلی در گذشته آتشکده بوده است.

روستای جاغرق

یکی دیگر از روستاهای کوهستانی و زیبای اطراف مشهد که در میان دره ای از کوه های بینالود قرار دارد جاغرق است. این روستای سرسبز و تماشایی دارای آبشار، چشمه و رودخانه است.

یکی از جاذبه های جاغرق درخت چنار ۷۰۰ ساله ای است که در مرکز روستا قرار دارد و به نوعی نماد روستا محسوب می شود. غار قنبر کوه یکی از نقاط دیدنی جاغرق است که حتما باید سری به آن بزنید. شهرت این غار به داستان قدیمی آن مربوط است که می گویند یکی از غلامان حضرت علی(ع) در این مکان دفن شده است.

روستای جاغرق مشهد

دهسرخ

دهسرخ روستایی با قدمت دوهزارساله در نزدیکی شهر مشهد و در جاده نیشابور قرار دارد. دهسرخ همانطور که از نامش پیداست خاک سرخ رنگی دارد که باعث شده از نظر زمین شناختی ارزش خاصی پیدا کند.

از نظر تاریخی بیان شده که دهسرخ آخرین منزلگاه حضرت رضا(ع) بوده و به آن ارزشی مذهبی داده است. همچنین چشمه جوشانی به نام چشمه زمزم رضوی هم در این روستا سالیان درازی است که می جوشد و مردم آن را از برکت حضور امام رضا(ع) می دانند.

روستای کنگ

کنگ یا ماسوله خراسان یکی از روستاهای توابع طرقبه است که به دلیل معماری و سبک قرارگیری خانه ها شهرت دارد.

از جاهای دیدنی کنگ به جز باغ ها و رودخانه آن می توان به رباط شاه عباسی یا رباط پای کوه کنگ که قدمت زیادی دارد اشاره کرد. رباط ها در واقع مسافرخانه های زمان قدیم هستند و رباط شاه عباسی محل استراحت مسافرانی بوده که از مشهد به نیشابور سفر می کردند.

روستای کنگ مشهد

روستای حصار

حصار یکی دیگر از روستاهای نزدیک مشهد است که در مجاورت طرقبه قرار دارد. این روستا به دلیل قرارگیری در حصار کوه های اطرافش به این نام خوانده می شود. باغ های وسیع میوه و هوای مطبوع روستا باعث شده که محلی برای گشت و گذار مردم و مسافران باشد.

در نزدیکی این روستا آرامگاه امام زادگان یاسر و ناصر قرار دارد که می توانید برای زیارت در مسیر کوتاهی از مشهد به آن جا برسید.

روستای عنبران

عنبران در حدود یک کیلومتری طرقبه قرار دارد و به عنوان یکی از سرسبزترین روستاهای شمال خراسان شناخته می شود. خانه های روستا از سنگ و گل ساخته شده و بافتی کاملا سنتی و قدیمی دارد که بسیار تماشایی است.

طبیعت بکر و دیدنی و هوای دلپذیر و خنک عنبران باعث شده که در فصل های گرم سال به مکانی تفریحی تبدیل شود.

نغندر

نغندر از توابع طرقبه و رشته کوه های بینالود است. نام این روستا از واژه نوغان به معنی ابریشم گرفته شده و “در” هم به معنی دره است. مردم نغندر از زمان های قدیم به صنعت تولید نخ ابریشم مشغول بوده اند و به همین دلیل به دره ابریشم معروف است. این روستای ییلاقی در فصل بهار طبیعتی تماشایی دارد که می تواند برای گردش در یک روز بهاری انتخاب مناسبی باشد.

خیلی از کسانی که قصد سفر به شهرستان های اطراف مشهد را دارند و می خواهند هوایی سفر کنند بلیط هواپیما مشهد تهران و برعکس را تهیه کرده و پس از آن به مقصد خود می روند. اگر از این دسته افراد هستید حتما در مسیر خود به شهر مورد نظر از جاذبه های اطراف مشهد و به طور خاص روستاهایی که در ادامه با شمار دیگری از آنها آشنا می‌شویم، غافل نشوید.

اندرخ

روستای اندرخ یکی از روستاهای کوهستانی حومه تبادکان است که در مسیر مشهد به کلات قرار دارد. دره اندرخ دریاچه ای زیبا و کوچک دارد که محیطی دل انگیز ایجاد کرده است. این دره با صخره ها و کوه هایی که دورش قرار دارند احاطه شده است و غارهای جذابی را در دل خود جای داده است.

اندرخ دارای طبیعتی بکر و باغ های میوه فراوانی است که آب مورد نیاز آن از زواندرخ تامین می شود. آرامگاه امامزادگان سیدفتح الله، میرعماد الدین و بی بی ربابه بیگم نیز از جاذبه های مذهبی این روستا هستند.

اخلمد

اگر وقت کافی داشتید حتما به این بهشت دیدنی سر بزنید. اخلمد روستایی در شمال غربی مشهد و در ۸۵ کیلومتری آن است و پس از شهرستان چناران قرار دارد. قدمت این روستا به هزاران سال قبل بر می گردد و می توان آثاری را از تمدن کهن موجود در این روستا مشاهده کرد.

شهرت اخلمد به خاطر آبشارهای دیدنی ای است که در نزدیک روستا قرار دارد و برای رسیدن به آن ها باید به دل آب بزنید.

اگر همیشه برای طبیعت گردی شهرهای شمالی یا ساحلی را انتخاب می کردید این بار با مطالعه راهنمای سفر به مشهد سبک دیگری از طبیعت گردی را امتحان کنید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

 

 

 

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.