اعیاد شعبانیه در مشهد چگونه می گذرد؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
اعیاد شعبانیه در مشهد

با آغاز ماه میارک شعبان مشهد مقدس خودش را برای جشن های بزرگ و با شکوهی آماده می کند. تا بتواند امسال هم مانند سال های گذشته مراسم های متنوع و با شکوهی در خورد صاحبان اعیاد برگزار کند. اعیاد شعبانیه یکی از مهم ترین و معنوی ترین عیدها برای مسلمانان و شیعیان سراسر جهان به حساب می آید. در ادامه با ما همراه باشید تا از حال و هوای اعیاد شعبانیه در مشهد برایتان بیشتر صحبت کنیم.

از گذشته های دور تا امروز مردم ایران طبق یک رسم قدیمی، با شروع ماه مبارک شعبان دست به کار می شوند تا کل شهر را چراغانی کنند تا با دست پر به استقبال اعیاد بزرگی مانند جشن نیمه شعبان و یا ولادت با سعادت امام حسین (ع) بروند.

ولادت امام حسین و روز پاسدار در حرم مطهر امام رضا (ع)

اگر به تقویم خود نگاهی بیندازیم متوجه این نکته خواهیم شد که نخستین  عید از مناسبت های مبارک ماه شعبان، با ولادت با سعادت امام حسین (ع) آغاز می شود. امسال و در تقویم سال ۱۳۹۸ روز ۲۰ فروردین ماه مصادف شده با روز سوم شعبان یعنی ولادت امام حسین که اتفاقا در سال های اخیر این روز با نام روز پاسدار نیز معروف شده است.

حرم مطهر امام رضا (ع)

اگر در این روز ارزشمند در مشهد حضور داشتید پیشنهاد می کنم بعد از اقامه نماز مغرب و عشا سری به رواق امام خمینی بزنید و از برنامه های جذاب و ویژه ای که برای زائران تدارک دیده شده نهایت استفاده را ببرید.

روز تولد حصرت ابوالفضل در سال ۹۸ در مشهد مقدس – روز جانباز

پس از ولادت با سعادت امام حسین (ع) باید خود را برای عید بعدی اماده کنیم!  جالب است بدانید ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) تنها یک روز با امام حسین تفاوت دارد و امسال در تاریخ ۲۱ فروردین ماه که با چهارمین روز از شعبان مصادف شده است باید ولادت قمر بنی هاشم را با شکوه تر از هر آنچه که ممکن است برگزار کنیم.

در روز ولادت حضرت ابوالفضل برنامه های ویژه ای همچون سخنرانی در باب حکمت و معرفت حضرت ابوالفضل العباس، مولودی خوانی و دیگر برنامه های مذهبی در حرم مظهر رضوی همراه خواهد بود. اگر در این روز مبارک زائر امام رضا (ع) بودید جوری برنامه ریزی کنید تا برای بعد از نماز مغرب و عشا بتوانید در حرم بمانید تا جشن میلاد را در کنار برادران و خواهران مذهبی خود جشن بگیرید.

نمایی از برگزاری جشن در حرم امام رضا

ولادت امام سجاد

سومین عید از روزهای شیرین و هیجان انگیز ماه شعبان به ولادت امام سجاد (ع) مربوط است. این عید مثلث اعیاد سه گانه ولادت حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را تکمیل می کند چرا که درست یک روز بعد از عید ولادت قمر بنی هاشم باید برای ولادت امام چهارم شیعیان یعنی امام سجاد (ع) خود را آماده کنیم.

در اعیاد مختلف ماه شعبان حال و هوای حرم امام رضا مانند همیشه نیست چرا که زائران مختلفی از سراسر کشور برای جشن گرفتن این روزهای پر برکت خود را به مشهد مقدس رسانده اند. باید توجه داشت که در روزهای عید صحن مطهر رضوی روزهای شلوغی را در بر دارد و اگر می خواهید برای نماز و زیارت به سمت حرم بیایید حتما باید نسبت به روزهای دیگر صبر و حوصله بیشتری به خرچ بدهید چرا که جمعیت عاشقان امام رضا در این روزها کمتر از سال های قبل نیست.

ولادت علی اکبر و روز جوان

با فاصله بسیار کمی از اعیاد مثلثی ماه شعبان، در روز ۲۸ فروردین ماه به ولادت با سعادت حضرت علی اکبر (ع) نزدیک می شویم. در این روز و به دلیل اینکه در تقویم ملی کشورمان از این روز به عنوان روز جوان یاد می شود برنامه های حوان پسندانه تری در حرم مطهر برگزار می شود و علاوه بر ویژه برنامه هایی که در رواق امام خمینی برای مردم ترتیب داده شده است عرفه های پرسش و پاسخ سوال های دیدنی برای جوانان و البته تمام مردم فعال است تا برادران و خواهران مذهبی عید را بهانه ای بدانند تا بتوانند مشکلات و سوال های مذهبی خود را از کسانی که علوم دینی خوانده اند و آماده پاسخگویی به سوالات مردم هستند بپرسند.

عید شعبان در حرم امام رضا

گل بارانی برای نیمه شعبان در صحن رضوی

از هر چه بگذریم سخن از نیمه شعبان از همه چیز جذاب تر است. در این روز ارزشمند و پر از رحمت و برکت بد نیست کمی بیشتر برای ظهور هر چه سریعتر امام زمان (عج) دعا کنیم تا شاید امسال و همزمان با روز تولد آقا انتظارها به سر رسد و بتوانیم دنیا را با رنگ تازه تری ببینیم.

در این روز مسلمانان کل کشور مشغول پذیرایی از دوستان امام زمان هستند و با نذرهای مختلفی که دارند سعی بر این دارند تا دل آقا را در این عید بزرذگ به دست بیاورند.ر در این روز بزرگ توانستید به حرم امام رضا سری بزنید، پیشنهاد می کنم از خوردن شربت ها و غذاهای نذری خوشمزه ای که ساکنان مشهد میهمانتان می کنند امتناع نکنید.

جشن نیمه شعبان در صحن مطهر حرم

اعیاد شعبانیه، بهترین زمان سفر به مشهد

اگر به دنبال زمان مناسب برای سفر به مشهد می گردید در نظر داشته باشید که اعیاد شعبانیه می تواند به عنوان یک موقیعیت طلایی برای شما به حساب بیاید چرا که در این بازه زمانی می توانید حال خوش مشهد را در کنار عزیزان خود تجربه کنید و با دیدن خنده های هم سفرهای خود در روزهای شاد و جذاب عید سفر لذت بخشی برای خود و عزیزان خود رقم بزنید.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.