مهم ترین صنایع دستی مشهد، ارزشمندترین سوغات سفر

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
مهم ترین صنایع دستی مشهد را بشناسید

یکی از مهم ترین بخش های سفر، گشت و گذار در بازار و خرید سوغات است. بهترین سوغات در هر نقطه از ایران، صنایع دستی و هنرهای رایج در شهرها است. مشهد هم مانند دیگر نقاط ایران، صنایع دستی متنوعی دارد که توسط هنرمندان مشهدی ساخته می شوند. این دست سازه های هنری آنقدر زیبا و متنوع هستند که با گذشت زمان هم از ارزش آن ها کم نشده است. در ادامه این مطلب از مشهدمگ، با این صنایع دستی ارزشمند و زیبا آشنا شوید.

فرش مشهد، از قدیمی ترین صنایع دستی خراسان

فرش بافی یکی از اصلی ترین هنرهای مردم شهر مشهد است. اگر به دنبال خرید بهترین فرش باشید، فرش مشهد از اولین پیشنهادهایی است که باید به آن فکر کنید. هنر قدیمی فرش بافی محدود به زمان امروز نیست. از زمان صفویان فرش بافی یکی از مهم ترین حرفه هایی بود که در این شهر زیارتی رایج بود. به جز مشهد بهترین قالی ها را می توانید از شهرهای اطراف مانند کاشمر، سبوار و نیشابور بخرید و به تماشای این سوغات هزار شانه و هزار رنگ بنشینید.

فرش بافی از مهم ترین صنایع دستی مشهد

پوستین دوزی، هنری به قدمت تاریخ شهر

شاندیز مهد پوستین دوزی مشهد است. جایی که می توانید قدیمی ترین صنایع دستی مشهد را بخرید و از اصالت و کیفیت محصولات لذت ببرید. قدمت پوستین دوزی هم زمان با قدمت زندگی در جامعه است و از آن برای دوخت لباس های روزمره استفاده می شد اما امروزه کاربرد تزئینی تری دارد.

پوستین یکی از گران ترین سوغات این منطقه است؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید که پوستین های کمیاب و گران بها را از ارزان ترین مراکز خرید مشهد تهیه کنید. امروزه تنها در بعضی از روستاهای اطراف می توانید پوستین را خریداری کنید.

پوستین دوزی هنر قدیمی هنرمندان مشهد

فیروزه تراشی، تجلی زیبایی در فیروزه نیشابور

فیروزه نیشابور ارزشمندترین نوع فیروزه است. بهترین سنگ های فیروزه از منطقه نیشابور و روستاهای اطراف آن به دست می آیند و نمایی شگفت انگیز دارند. در سال های گذشته هنرمندان روستایی در این منطقه، سنگ های فریروزه را تراش دادند و زیورآلاتی ارزشمند و زیبا از دل آن ساختند. این زیورآلات سنگی آنقدر زیبایی داشتند که به زودی مورد استقبال گردشگران قرار گرفتند. امروزه فیروزه تراشی مهم ترین حرفه در شهر مشهد است. زیورآلات زیبای فیروزه ای را می توانید در همه مراکز خرید مشهد ببینید و به عنوان سوغات به شهر خود ببرید

فیروزه نیشابور معروف ترین فیروزه ایران

آینه کاری، از تزئینات معماری سنتی در مشهد

مشهد شهر معماران سنتی ماهر است. معمارانی که هنر آن ها ریزه کاری های زیبای سنتی است. یکی از این تزئینات، آینه کاری است. معماری داخلی حرم مطهر امام رضا نمونه کامل و زیبای آینه کاری سنتی در مشهد است. این هنر این روزها کمی از رونق افتاده است. اما هنوز هم زیبایی و اهمیت هنری دارد.

آینه کاری حرم امام رضا

 

ارغوان بافی، در شمار صنایع دستی کاربردی

هنر ارغوان بافی از خانواده حصیر بافی است. محصولات ارغوان بافی به وسیله ساقه گیاهان یا شاخه های نازک به شکل سبدهای کاربردی در می آید و شما می توانید از آن در مصارف مختلفی مانند سبد میوه، سبد سیب زمینی و یا تزئین چیدمان خانه ستفاده کنید. امروزه در سوغات فروشی های شهر مشهد به سادگی می توانید انواع مختلف ارغوان بافی را خریداری کنید.

ارغوان بافی از هنرهای دستی مشهد

هرکاره تراشی مشهد، یک هنر قدیمی اما ارزشمند

هنوز هم اگر در محله های قدیمی مشهد قدم بزنید، پیرمردهایی را می بینید که در دکان های کوچک خود نشسته اند و مشغول طرح زد بر دیگ های کوچک سنگی هستند. هنر هرکاره تراشی یا سنگ تراشی از قدیمی ترین صنایع دستی مشهد است. این هنر قدیمی چندسالی از رونق افتاده بود. اما در سال های اخیر دوباره به ذونق خود بازگشته و گردشگران دیگ های نگی با طرح های متنوع را به عنوان یک سوغات ارزمند به دیار خود می برند.

خرید هرکاره تراشی در مشهد

نمدبافی، صنایع دستی یادگار عشایر

هنر عشایر در هنر نقطه از ایران معروف ست. استفاده از امکانات محدود برای ایجاد یک اثر هنری، ویژگی مشترک همه عشایر است. نمدبافی یکی از همین صنایع دستی زیبا و کاربردی است. محصولات نمدی از پشم قوچ و گوسفند زده شده ساخته می شود. بخشی از این نمدها را به وسیله رنگ های طبیعی به رنگ دلخواه در می آورند و در نهایت با ایجاد طرح های ظریف و زیبا به یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی مشهد تبدیل می شود. محصولات نمدی را می توانید در طرح های و اندازه های متفاوت از فروشگاه های سوغات مشهد خریداری کنید.

سماورسازی، هنر فراموش شده اهالی مشهد

یکی از هنرهایی که در شهر مشهد رو به فراموشی است، سماور سازی است. در گذشته کارگاه های سماور سازی بسیاری مجهز با حضور هنرمندان این رشته در هر وجود داشت. اما این روزها سماور ازی به عنوان یک صنایع دستی مشهدی، دیگر رونق گذشته را ندارد. با این حال هنوز هم از زیبارین دست سازه های هنرمندان این شهر به حساب می آید.

با خرید صنایع دستی هم هنرهای هر منطقه را زنده نگه می دارید، هم به اقتصاد شهرهای مختلف ایران کمک می کنید. صنایع دستی شهر شما چه چیزهایی هستند؟ کدام هنرها در منطقه شما رو به فراموشی است؟

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.