معرفی صحن های حرم امام رضا (ع)

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
صحن جامع رضوی

حرم مطهر امام رضا علیهم السلام مهم ترین قطب مذهبی کشور است. مشهد مقدس میزبان این بارگاه ملکوتی است و سالیان سال است که مردم مسلمان از شهرستان ها و حتی کشورهای خارج از ایران برای زیارت حرم امام رضا به این شهر مقدس سفر می کنند. اگر برای اولین بار بخواهید برای زیارت به حرم امام سری بزنید به دلیل مساحت بزرگ حرم و ورودی ها وم صحن های مختلفی که دارد حتما گیج خواهید شد. پس پیشنهاد می کنم قبل از اینکه برای زیارت اول به سمت حرم حرکت کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا درک درستی از موقیعیت جغرافیایی حرم به دست آورید و بتوانید به راحتی به قسمت های مختلف حرم را پیدا کنید.

نقشه صحن های حرم امام رضا (ع)

قبل از هر چیز بد نیست یک آمار کلی در مورد عجایب حرم امام رضا و صحن های حرم امام رضا داشته باشیم و از این نکته مطلع شویم که حرم امام رضا علیه السلام دارای ۸ صحن مختلف است که از ورودی های مختلف حرم قابل دسترسی است. در ادامه با تک تک صحن های حرم، تایرخچچه، دسترسی آن ها بیشتر صحبت می کنیم.

  1. صحن انقلاب اسلامی
  2. صحن آزادی
  3. صحن جمهوری اسلامی
  4. صحن قدس
  5. صحن هدایت
  6. صحن جامع رضوی
  7. صحن کوثر
  8. صحن غدیر

۱-صحن انقلاب اسلامی حرم امام رضا، نزدیک ترین صحن به پنجره فولاد

صحن انقلاب اسلامی یکی از قدیمی ترین صحن های حرم مطهرر رضوی به حساب می آید. بیشتر زائران حرم نام این صحن را به خوبی به یاد دارند چرا که مشهور ترین صحن حرم مطهر همین صحن انقلاب نام دارد.

با شکوه ترین و قدیمی ترین صحن رضوی در سال ۸۷۵ هجری قمری ساخته شد. جالب است یدانید پنجره فولاد امام رضا دقیقا در ضلع جنوبی صحن انقلاب واقع شده است. همچنین چهار ایوان معروف حرم به نام های ایوان عباسی، ایوان نادری، ایوان نقاره خانه و ایوان ساعت نیز در گوشه گوشه همین صحن انقلاب اسلامی جای گرفته اند.

صحن انقلاب اسلامی

صحن انقلاب اسلامی به غیر از ایوان های خاطره انگیز و جذابی که دارد. مکان آرامی برای آرام گرفتن افراد بزرگی مانند شیخ حرعاملی، شیخ حسنعلی اصفهانی (معروف به نخودک) و شیخ مصطفی قزوینی قرار دارد. 

۲-صحن آزادی یا همان صحن نو، زیباترین قسمت حرم در قسمت شرقی

صحن نو، زیباترین صحن حرم امام رضا به حساب می آید که در قسمت شرقی حرم مطهر واقع شده است. ساخت صحن آزادی در زمان فتحعلی شاه قاجار شروع شد و در دوره ناصرالدین شاه طلاکاری شد. همچنین این صحن بزرگ با اهدای ساعت بزرگی توسط مظفرالدین شاه به حرم که امروزه در قسمت جنوبی این صحن قرار دارد تکمیل شد.

صحن مطهر امام رضا

۳- صحن جمهوری اسلامی صحن سقاخانه ای حرم

اگر از باب الولایه (ایوان شرقی)، باب العلم وی یا باب الغدیر و باب الشهدا وارد حرم شوید، حتما با صحن جمهوری روبه رو خواهید شد. این صحن به سقاخانه ای معروف است که دقیقا وسط آن قرار گرفته است. همچنین بخش آبخوری صحن جمهوری اولین آبخوری در ایران است که از سیستم آبخوری الکترونیکی بهره برده است.

صحن مطهر امام رضا (ع)

۴-صحن قدس، کوچک ترین صحن حرم امام رضا

صحن قدس کوچک ترین صحن حرم مطهر رضوی به حساب می آید و به دلیل سقاخانه زیبایی که به شکل بیت المقدس ساخته شده به نام قدس نامگذاری شده است. این صحن کوچک و جذاب در قسمت جنوبی حرم قرار گرفته. اگر بخواهیم آمار دقیق تری از این قسمت از حرم داشته باشیم می توانیم صحن قدس را اینگونه نشانه گذاری کنیم که دقیقا بعد از مسجد جامع گوهشر شاد می تواند به محیط این مسجد رسید.

۵- صحن هدایت، جایی برای جویندگان علوم قرآنی

در قسمت شمال شرقی حرم مطهر، صحن هدایت را می توانید مشاهده کنید. این قسمت ویزه طلاب و کسانی است که برای علم آموزی علوم قرآنی به دانشگاه علوم اسلامی مشهد مدرسه علمیه و یا ساختمان اداری دانشگاه علوم اسلامی رضوی آمده اند. البته آرامگاه پیرپالاندور معروف هم دقیقا در این نقطه قرار دارد. اگر با شخصیت پیرپالاندوز آشنایی ندارید توصیه می کنم به مقاله دیدنی های مشهد نگاهی بیندازید.

۶-صحن جامع رضوی

بزرگ ترین صحن حرم مطهر امام رضا (ع) صحن جامع رضوی نام دارد. این صحن با مساحتی ۱۱ هزار متر مربعی بزرگ ترین صحنی است که بعد از انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیده است. این صحن بیش از ۷۰۰۰ هزار نمازگزار را در خود جای می دهد.

سه ایوان و سه سر در بزرگ در این صحن وجود دارد که در طرفین هر ایوان دو گلدسته طلاکاری شده به بیش از ۳۰ هزار متر ارتفاع وجود دارد.

سقاخانه صحن قدس امام رضا

۷- صحن کوثر، در قسمت شمالی حرم امام رضا

صحن کوثر نام قسمتی از حرم امام است که در قسمت شمالی صحن جامع رضوی قرار گرفته است. زیر بنای این صحن ۱۵ هزار متر است و مساحتی به بیش از ۱۰ هزار متر را در خود جای داده است. در قسمت شمال شرقی کوثر می توان به صحن آزادی رسید و همچنین از این قسمت می توان به صحن آزادی نیز راه یافت.

صحن حرم مقدس امام رضا

۸- صحن غدیر، محیطی پر از غرفه های جذاب

صحن غدیر دقیقا همان جایی است که می توانید غرفه های صدقات و خیرات را پیدا کنید و نذر و نیازهای خود را به صورت مستقیم به حرم برسانید. این صحن به عنوان یکی از جدید ترین صحن های حرم بعد از انقلاب اسلامی معرفی شده چرا که عملیات ساخت و بهره برداری از این صحن از سال ۱۳۷۷ آغاز شده است.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.