حقایقی در مورد بازار رضا مشهد، قدیمی ترین بازار سنتی نزدیک حرم

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد یکی از اصلی ترین پاتوق های مسافران برای خرید سوغاتی به حساب می آید. بیشتر افرادی که برای سفر به مشهد آمده اند گشت و گذار در این بازارچه سنتی و جذاب را به عنوان یکی از ویژگی های سفر خود در نظر گرفته اند. با ما همراه باشید تا هر آنچه باید در مورد این بازاچه سنتی بدانید را در اطلاعتان قرار دهیم.

تاریخچه بازار رضا مشهد

بازار رضا بکی از بهترین مراکز خرید مشهد و یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی زمان پهلوی به حساب می آید. پروژه ساخت و بهره برداری از این بازارچه بزرگ به سال ۵۴ هجری شمسی برمی گردد اما نکته جالب توجه این است که تمامی غرفه ها و مغازه های این بازار طی ۱۱ ماه به بهره برداری رسید و در سال ۵۵ این بازار به صورت رسمی فعالیت خودش را آغاز کرد.

یکی از ویژگی های بازار رضا مشهد معماری خاصی است که برای ساخت آن در نظر گرفته اند به گونه ای که هیچ کس باور نمی کند این بنای تاریخی در قرن معاصر و تنها ۴۰ سال قبل ساخته شده است.

در خصوص تاریخچه این بازار جالب است بدانید استاندار وقت خراسان پس از بهره برداری کامل از بازارچه تمامی مغازه ها را به کاسبان اطراف مشهد داد تا بتوانند در فضای بهتر و استاندارد تر به کسب و کار خود بپردازند. بسیاری از کاسبان ریش سفیدی که هنوز هم در بازار رضا مشهد کار می کنند بر این عقیده هستند که شاید یکی از دلایل تسریع بخشیدن پروژه بازار رضا جهت سر و سامان دادن به کاسبان هدف گذاری شده بود. .

عکس مغاره های بازار رضا مشهد

حقایق جالب در مورد بازار رضا مشهد

در مورد بزرگ ترین بازارچه سنتی مشهد حرف و حدیث های فراوانی وجود دارد که باعث می شود مسافران و اهالی مشهد برای بازدید از این بازارچه سنتی همیشه اشتیاق نشان بدهند. یکی از معروف ترین نقل قول هایی که از ابتدای افتتاح این پروژه گوش به گوش می شد این بود که شهرداری پس از افتتاح بازار رضا مجوزی جهت ساخت ساختمانی بلند تر از بازار رضا را نمی دهد. هر چند این حرف در حد نقل قول باقی ماند چرا که امروزه تعداد ساختمان هایی که از بنای بازارچه رضا بلند تر هستند بسیار زیاد است و قابل شمارش نیستند.

تلفن و آدرس بازار رضا مشهد

نزدیک ترین بازارچه به حرم امام رضا که بهترین دسترسی را برای مسافران و زائران امام رضا به همراه دارد همین بازار رضا نام دارد. بزرگ ترین بازار سنتی مشهد از میدان بیت المقدس یا همان (فلکه آب) آغاز می شود و به خیابان هفده شهریور ختم می شود. طول این بازار به بیش از یک کیلومتر می رسد و برای گشت و گذار در بازارچه مسیر قابل توجهی را در بر گرفته است.

شماره تماس: ۰۵۱۳۶۴۷۰۴۲

نمای داخلی بازار رضا مشهد

ساعت کار بازار رضا مشهد در طول هفته و جمعه ها

بازار رضا مشهد همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ آماده میزبانی از عزیزانی است که برای خرید محصولات و اقلام مورد نظر خود این بازار سنتی جذاب را انتخاب کرده اند. اگر شما زائر حرم باشید می توانید با توجه به ساعت کار این بازار هر زمان که دوست داشته باشید پس از زیارت به این بازارچه سری بزنید.

خرید سوغاتی از بازار رضا مشهد

از مهم ترین کاربردهای بازار رضا برای مسافران می توان به این نکته مهم اشاره کرد که بیش از ۹۰ درصد مسافران مشهدی سوغات مشهد را از بازار رضا تهیه می کنند. این بازار مجموعه بسیار کاملی از سوغاتی های مختلف مشهدی است تا مسافران بتوانند در کمترین زمان ممکن و با مراجعه به بازار رضا مشهد بهترین اقلام مورد نظر خود را تهیه کنند. از مهم ترین و پر فروش ترین سوغاتی هایی که مسافران در طول سفر خود برای تهیه آن به بازار رضا مراجعه می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زرشک
  • زغفران
  • نخودچی و کشمش
  • شکلات زنجبیلی
  • مهر و تسبیح
  • سجاده نماز
  • زیور آلات سنگی
  • عطر حرم

آتلیه های عکاسی بازار رضا مشهد

اگر تجربه سفر به مشهد را داشته باشید حتما یک عکس یادگاری در آلبوم خاطرات خانوادگی خود ثبت کرده اید که پشت زمینه حرم مطهر امام رضا را دارد. در گذشته مردم با استفاده از گوشی های تلفن همراه خود و یا دوربین های عکاسی خانگی در صحن های حرم از خود عکس یادگاری می گرفتند. البته این عکس های یادگاری با وجود خاطرانگیز بودن و حس جذابی که داشت فاقد کیفیت بود و به دلیل حجم بالای جمعیت در صحن های حرم امام رضا (ع) کادربندی جالب توجهی را هم نداشت. به همین منظور در سال های اخیر در غرفه های مختلف بازار رضا امکانی فراهم شد تا مسافران بتوانند از خدمات آتلیه عکاسی استفاده کنند و عکس خاطره انگیزی را با پشت زمینه حرم مطهر از سفر خود به یادگار ببرند.

غرفه خرید انگشتر بازار رضا مشهد

مغازه های جانبی بازار امام رضا مشهد

از راسته بازار که بیرون بیایید با مغازه های مختلف مواجه خواهید شد که حال و هوای جذاب بازار را تکمیل می کند. مغازه های جانبی بازار رضا همیشه شلوغ تر و پر هیاهو تر از غرفه های داخلی به نظر می آیند چرا که بیشتر مسافران بر این عقیده اند که قیمت اقلام مغازه های خارج از بازار به نسبت غرفه های داخلی کمتر است.

مغاز ه های جانبی بازار رضا مشهد

پارکینگ مکانیزه برجی بازار رضا مشهد

از سال ۱۳۹۰ و با توجه به نیاز مخاطبانی که بازار رضا را مهم ترین و اصلی ترین مرکز خرید مشهد می دانند، شهرداری مشهد امکانی را فراهم کرد تا مخاطبان بتواند از پارکینگ مکانیزه نزدیک حرم استفاده کنند و دیگر  جای پارک خودروی خود نباشند.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.
سحر غلامی (24 آگوست 2019)

سلام جمعه ها و تو شهادت ها بازار رضا باز است؟

    مشهدمگ (24 آگوست 2019)

    سلام روز بخیر
    بازار رضا مشهد در زمان تعطیلات مذهبی باز نیست. شما می توانید در روزهای خارج از تعطیلات به این بازار سر بزنید.

محمدطاها (24 آگوست 2019)

سلام به نظر شما بازار رضا برای سوغاتی خریدن بهتره یا الماس شرق؟ کدوم اررزون تره قیمتاش

    مشهدمگ (24 آگوست 2019)

    سلام روز به خیر
    اگر وقت و زمان کافی دارید به الماس شرق سر بزنید و بهترین و جذاب ترین سوغاتی ها را خریداری کنید.