چشمه گیلاس کجاست؟ معرفی خیره‌کننده‌ترین جاذبه طبیعی مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
چشمه گیلاس مشهد کجاست

در این مقاله از مشهد مگ می‌خواهیم درباره چشمه گیلاس صحبت کنیم که در شهرستان چناران و نزدیک به شهر مشهد قرار دارد. این چشمه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مشهد است که در طول زمان هیچ‌وقت خشک و بدون آب نشده است. این چشمه ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند قدمتی چند صد ساله دارد. چشمه گیلاس از دوران حکومت تیموریان تا امروز مورد توجه بوده و این روزها مناطق اطراف آن به یکی از تفرجگاه‌های ساکنین و گردشگران استان خراسان رضوی تبدیل شده است.

اگر قصد سفر به مشهد و بازدید از چشمه گیلاس را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. می‌خواهیم دانستنی‌های جالبی را درباره این چشمه بگوییم که کمتر شنیده‌اید و باید قبل از سفر آن‌ها را بدانید.

تاریخچه چشمه گیلاس، درباره چشمه تاریخی مشهد بیشتر بدانیم

عمر چشمه گیلاس به پیش از حکومت تیموریان باز می‌گردد. در زمان تیموریان شخصی به نام «امیرعلی شیرنوایی» قصد انتقال آب چشمه به شهر مشهد را داشت. اما این هدف به سرانجام نرسید و نیمه کاره ماند. در دوران صفویان به دستور شاه عباس صفوی بار دیگر فرایند انتقال آب چشمه به مشهد ادامه یافت. در نهایت موفق به انتقال آب چشمه به مشهد شدند و آب از خیابان‌های مشهد به طرف صحن عتیق به جریان افتاد. البته این روزها دیگر آب این چشمه خروشان در شهر مشهد جاری نیست.

جالب است بدانید نام این چشمه در گذشته «گلسب» بوده است. طبق روایت‌های تاریخی نام قدیم این چشمه به دوران بهرام گور بازمی‌گردد. در داستان‌ها آمده است که یزدگرد ،پدر بهرام، در نزدیکی چشمه بر اثر لگد یک اسب از دنیا می‌رود و همین موضوع باعث نام‌گذاری چشمه به گلسب می‌شود. یکی دیگر از مکان‌های دیدنی مشهد که نام جالبی دارد دریاچه چالیدره مشهد است. البته قدمت این دریاچه مانند چشمه گیلاس ریشه در تاریخ ندارد و یک دریاچه مصنوعی است که در سال‌های اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته. اما حتی با اینکه این دریاچه مصنوعی است، منظره‌های زیبا و امکانات تفریحی مختلفی دارد که بازدید از آن را برای گردشگران واجب می‌کند.

عکس چشمه گیلاس مشهد، چشمه‌ای تاریخی در چناران

ویژگی‌های مهم چشمه گیلاس، چشمه‌ای همیشه جوشان در چناران

چشمه گیلاس یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد بوده که در فصل تابستان مقصد گردشگران بسیاری است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چشمه گیلاس این است که در طول این سال‌ها هیچ‌وقت خشک و کم آب نشده است. این چشمه همیشه خروشان باعث به وجود آمدن حوضچه‌های کوچکی در اطراف خود شده است که برای شنا و آب‌تنی گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چشمه گیلاس بیش از هزاران متر از سطح دریا فاصله دارد و عمق آن بین ۴ تا ۵ متر است. دبی آب در این چشمه برابر با ۲۳۰ لیتر در ثانیه است. بر اساس گفته کارشناسان چشمه گیلاس در دسته چشمه‌های آهکی قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر به دلیل عدم مراقبت صحیح و برداشت بیش از حد آب، این چشمه رو به خرابی رفته است. با توجه به اهمیت زیست محیطی این چشمه بهتر است گردشگران در هنگام استفاده از این نعمت طبیعی از تخریب و بروز آسیب‌های احتمالی به چشمه جلوگیری کنند.

چشمه‌ گیلاس، مسیر چشمه گیلاس کجاست

جاهای دیدنی نزدیک چشمه گیلاس،‌ لذت گردش در چناران را تجربه کنید

چشمه گیلاس یکی از جاهای دیدنی در چناران است که فاصله کمی با شهر مشهد دارد. شهرستان چناران طبیعت و آب‌وهوای مطبوع و دلچسبی دارد و با توجه به منظره‌های زیبا مقصد گردشگران بسیاری است. یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک چشمه یک چمن است که در اطراف شهر توس قرار دارد. این چمن در دشت و مرغ‌زاری خیره کننده قرار دارد و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. همچنین در روستای گیلاس که چشمه در آن قرار یک قلعه هست که کارشناسان قدمت آن را متعلق به دوران پیش از اسلام می‌دانند.

جاذبه‌های دیدنی اطراف مشهد تمامی ندارد و فقط کافی است با یک برنامه‌ریزی کامل و دقیق از بیشتر آن‌ها دیدن کنید. اگر نمی‌خواهید مسافت زیادی را از شهر مشهد دور شوید برای گردش بهترین تفریحات طرقبه مشهد را حتما در فهرست برنامه‌های خود قرار دهید. طرقبه از ییلاق‌های نزدیک مشهد است که آب‌وهوای بسیار دل‌انگیزی دارد. پیست اسکی، سوارکاری، پیست اتومبیل‌رانی و پارک پونه از بهترین و معروف‌ترین تفریحات در طرقبه هستند که می‌توانید یک روز کامل را به آن‌ها اختصاص دهید.

اسکی،‌یکی از بهترین تفریحات طرقبه

فاصله چشمه گیلاس تا مشهد چقدر است؟ آدرس دقیق چشمه گیلاس

چشمه گیلاس در روستایی به همین نام و از توابع شهرستان چناران قرار دارد. فاصله چشمه تا چناران در حدود ۲۵ کیلومتر است. همچنین فاصله چشمه گیلاس تا مشهد نزدیک به ۵۰ کیلومتر مسافت از بخش‌های شمالی شهر است. این چشمه از نواحی جلگه توس محسوب می‌شود و برای رفتن به آن باید از طریق جاده مشهد – قوچان اقدام کنید.

در این مقاله چشمه گیلاس چناران را معرفی کردیم. آیا شما تا به حال به این منطقه دلفریب سفر کرده‌اید؟ به کدامیک از جاذبه‌های طبیعی مشهد علاقه دارید و آن را دیده‌اید؟ اگر خاطره‌ای از سفر به مشهد و بازدید از جاهای دیدنی این شهر دارید در انتهای همین مقاله با ما و خوانندگان مشهد مگ به اشتراک بگذارید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.