پارک هفت حوض مشهد کجاست و چه جاذبه های برای گردشگران دارد؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
پارک هفت حوض مشهد

دوران دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل بودم. در سال های خوش دانشجویی سعی کردم نگاه خودم و نسبت به شهر مشهد که از نظر بسیاری تنها یک شهر زیارتی است تغییر بدهم. اولین قدمی که برای اینکار انجام دادم این بود که سعی کردم یک لیست کاملی از تمام جاهای دیدنی مشهد پیدا کنم تا تمام اوقات فراغت خودم تو این ۲ سال و با گشت و گذار تو مشهد بگذرونم. از بین تمام جذابیت های درون شهری و برون شهری مشهد همیشه وقتی یاد پارک هفت حوض مشهد می افتم، دوست دارم باز هم به مشهد سفر کنم و دوباره این منطقه شگفت انگیز و تماشا کنم.

پارک هفت حوض مشهد کجاست؟

هفت حوض یکی از اولین جاهایی بود که روزای اول دانشگاه با دوستانم به آن سر زدم از این منطقه به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد تعریف های زیادی شنیده بودم. علاوه بر این اسم این پارک من را به یاد محله ای که در تهران زندگی می کردم، می انداخت. با اولین جست و جو در اینترنت متوجه شدم که فاصله این پارک تا خوابگاه ما خیلی زیاده وقتی هم بیشتر رو نقشه زوم کردم به این نتیجه رسیدم که اصلا پارک هفت حوض تو منطقه شهری مشهد وجود نداره و برای رسیدن به آنجا باید کمی از شهر دور شد.

من در ادامه این مقاله تجربه نگاری خودم را در مورد گشت و گذار در پارک هفت حوض مشهد ادامه می دهم. اگر شما هم دوست دارید در ادامه خواندن این مقاله را دنبال کنید تا از جذابیت های این مکان دیدنی اطلاع کافی پیدا کنید.

پارک هفت حوض مشهد کجاست

موقعیت جغرافیایی دقیق دره هفت حوض مشهد

هفت حوض مشهد آدرس دقیقی ندارد به قول مشهدی ها باید مسیر این پارک را چشمی پیدا کرد. وقتی با ماشین شخصی یکی از هم کلاسی ها که راه را بلد بود به سمت هفت حوض حرکت کردیم در تمام مسیر به تابلوهای گوشه خیابان و حتی جاده توجه داشتم. در ابتدا و وقتی که به قسمت جنوبی مشهد حرکت کردیم با دیدن تابلو (شهرک سیدی)  مسیر خود را به سمت این شهرک کج کردیم. در این منطقه تا ۳ کیلومتری بلوار خلج را طی کردیم و در نهایت به ورودی زیبای بوستان رسیدیم.

ورودی بوستان هفت حوض (مشهد)

تاریخچه بوستان طبیعی هفت حوض استان خراسان رضوی چیست؟

وقتی وارد منطقه هفت حوض شدم اولین سوالی که پس از دیدن طبیعت بکر این منطقه ذهن من را به خود مشغول کرد این مسئله بود که این حوضچه ها چه مدت قدمت دارند؟

همین که در مورد تاریخچه هفت حوص کمی جست و جو کردم به این نتیجه رسیدم که آب حوضچه های این منطقه بیش از ۱۰۰۰ سال است که جریان دارد. شواهد زیادی نشان می دهد که سال ها پیش و به دلیل بارش شدید باران از حوضچه ای به حوضچه ای دیگر و همچنین جنس سنگ آهک هایی که در این مسیر قرار دارد باعث به وجود آمدن یک جاذبه گردشگری شده است.

بوستان طبیعی هفت حوض استان خراسان رضوی

پارک طبیعی هفت حوض (مشهد)

شاید شما هم مثل من با ورود به پارک به دنبال پیدا کردن حوضچه های طبیعی هفت حوض باشید. اما باید توجه داشته باشید که شما برای رسیدن به حوضچه های مشهد ابتدا باید از پارک طبیعی و مناظر دیدنی این منطقه عبور کنید.

پارک طبیعی هفت حوض پر از شیب و صخره ها فراوان است. به عبارتی این پارک برای گشت و گزار افراد مسن پیشنهاد نمی شود چرا که راه رفتن و عبور از صخره ها و زمینی که صاف نیست، برای این دسته از افراد بسیار مشکل خواهد بود.

برای عبور از این منطقه حتما کفش های اسپرت بپوشید و لباس راحتی بر تن داشته باشید تا بتوانید به راحتی از مناطق شیب دار عبور کنید.

دره هفت حوض در مشهد

حوضچه های طبیعی هفت حوض مشهد

از حق نگذریم پیاده روی طولانی برای رسیدن به حوضچه های طبیعی مشهد ارزشش را دارد. تماشای حوضچه های متعددی که در فاصله کم و یا زیادی از هم قرار گرفته اند برای بازدید کنندگان جذاب است چرا که آب های رونده در این ناحیه از حوضی به حوض دیگر منتقل می شوند و صدای خوش حرکت آب می تواند حس و حال بی نظیر و هیجان انگیزی را برای بازدید کنندگان به ارمغان بگذارد.

اگر اهل کوهنوردی هستید، کوه های خلج در مشهد را فراموش نکنید.

یکی از نکات جالب توجهی که حین تماشای حوضچه های دره هفت حوض نظرم را به خود جذب کرد این بود که بوستان ۵۷۰ هکتاری هفت حوض در دل کوه های خلج قرار گرفته است. اگر شما اهل کوهنوردی هستید پیشنهاد می کنم حتما وسائل کوهنوردی با خود همراه داشته باشید تا بتوانید لذت کوهنوردی در دل کوه های خلج مشهد را نیز امتحان کنید.

چه زمانی از بوستان هفت حوض مشهد بازدید کنیم؟

زمانی که من به بوستان هف حوض رفتم فصل پاییز بود. خنکی هوا و شنیدن صدای باد و جریان آب برای من بسیار دلچشب بود. اما اگر شما به دنبال زمانی می گردید تا در شرایط آب و هوایی بهتری گشت و گذار را شروع کنیم پیشنهاد می کنم در فصل بهار حتما تماشای این باغ جذاب را در برنامه خود قرار دهید.

بهترین زمان برای بازدید از پارک هفت حوض مشهد

کافه سنتی شهرزاد بهترین جای تفریحی نزدیک ۷ حوض مشهد

بعد از اینکه حسابی از حوضچه های جذاب این منطقه دیدن کردیم و با چای و بیسکوییت سرگرم عکس گرفتن و خاطره سازی شدیم به دنبال جای برای صرف یک وعده غذایی می گشتیم. متاسفانه هنوز پارک هفت حوض امکانات کافی برای پذیرایی از گردشگران را ندارد. اما در نزدیکی این منطقه یک کافه سنتی فوق العاده جذاب وجود دارد که استراحت و صرف غذا در آنجا می تواند برای گردشگران فوق العاده به نظر بیاید.

کافه سنتی شهرزاد یکی از بهترین کافه های مشهد به حساب می آید که فضای گرم و دنجی دارد. همانطور که نامش مشخص است در این کافه علاوه بر نوشیدنی ها و تست ها امکان سفارش غذاهای جذابی مانند کباب هم خواهید داشت.

کافه شهرزاد برای قرارهای دسته جمعی بسیار مناسب است چرا که محیط کافه به راحتی می تواند پذیرای جمع ها ۳۰ نفره باشد. پیشنهاد می کنم اگر با دوستان و خانواده خود از پارک هفت حوض مشهد دیدن کردید حتما با پذیرایی خود در این کافه روز خود را بسازید.

کافه سنتی شهرزاد هفت حوض مشهد

منطقه گردشگری ۷ حوض مشهد فاقد امکانات لازم برای تامین امنیت بازدید کنندگان است. پیشنهاد می کنم اگر به این بوستان سر زدید جوری برنامه ریزی کنید که تا قبل از غروب از آنجا خارج شده باشید چرا که این پارک یکی از مکان های بسیار خلوت اطراف مشهد به حساب می آید که کمتر گردشگری از آن دیدن می کند.

حفظ محیط زیست در هفت حوض مشهد

نکته مهمی که موقع بازدید از این بوستان توجه مرا به خود جذب کرد این بود که مناطق بکر و دست نخورده این پارک یکی از خاص ترین جاذبه های طبیعی مشهد به حساب می آیند که کمتر کسی به آن توجه می کند. اگر کمی به حفظ محیط زیست و طبیعت این پارک اهمیت بیشتری داده شود می توان برای حفظ آن قدم های بزرگ تری برداشت. حالا اگر شما تجربه بازدید از این منطقه بکر و فوق العاده را دارید تجربه خود را در قسمت نطرات با ما در میان بگذارید.

 

 

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.