۶ مورد از بهترین مکان های دیدنی نیشابور، بهشتی در نزدیکی مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
مکان های دیدنی نیشابور، آرامگاه خیام

بسیاری از مسافرانی که قصد دارند با اتومبیل شخصی به شهر زیبای مشهد سفر کنند در مسیر خود به شهرها و روستاهای اطراف مشهد هم سر می زنند تا خود را از جاذبه های دوست داشتنی شهرهای اطراف بی نصیب نگذارند. یکی از ویژه ترین شهرهایی که بیشتر مردم قبل از سفر به مشهد به آن سر می زنند شهر شعر و ادب نیشابور نام دارد. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد مکان های دیدنی نیشابور این شهر زیبا و دوست داشتنی بیشتر صحبت کنیم.

تاریخچه شهر نیشابور

نیشابور یکی از قدیمی ترین شهرهای باستانی کشورمان است که در زمان ساسانیان و به دست شاپور اول ساخته شد. به گفته اهالی نیشابور نام این شهر از سرشت نیک شاپور گرفته شده است. این شهر به نام مهد شهر و ادب فارسی نام گرفته چرا که هنرمندان و شاعران فاخر کشورمان از جمله عطار نیشابوری و خیام در این شهر زیبا و پر از آرامش به دنیا آمده و به خاک سپرده شده اند.

جاهای دیدنی نیشابور همراه با عکس

جاهای دیدنی نیشابور کجاست؟

نیشابور بیشتر با مقبره هنرمندان بزرگی مانند عطار، خیام و کمال الملک معروف است و بیشتر گردشگران برای تماشای این سه آرامگاه پا به نیشابور می گذارند. جالب است بدانید هر یک از این سه آرامگاه علاوه بر ارزشی که دارد به عنوان یک اثر هنری زیبا از آن یاد می شود چرا که معماری و ظاهر هر کدام در نوع خود خاص و منحصر به فرد است.

۱-آرامگاه خیام یکی از بهترین مکان های دیدنی نیشابور

خیام نیشابوری، حکیم فرزانه ای که بیشتر با رباعیات بی نظیرش با او آشنایی داریم، او دانشمندی هنرمند است که علاوه بر ادبیات در علم نجوم، ریاضی و فیزیک هم نام آور است. آرمگاه این حکیم فرزانه در نیشابور قرار دارد و به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگران در این شهر زیبا به حساب می آید.

آرامگاه خیام در محل زندگی این هنرمند قرار گرفته به صورتی که وقتی وارد حیاط منزل خیام می شوید ابتدا با مجسمه ای بزرگ رو به رو خواهید شد و سپس آرامگاه زیبا و مزین به رباعیات این هنرمند به چشمتان خواهد خورد.

جاذبه های گردشگری نیشابور، آرامگاه خیام

آرمگاه عطار نیشابوری و کمال الملک

عطار نیشابوری یکی از شاعران و عرفای بزرگ ایرانی است که با تالیف دو کتاب تاثیر گذار منطق الطیر و تذکره الاولیا نام خود را برای همیشه بین مردم درخشان نگه داشته است. این هنرمند  اهل عرفان در شهر نیشابور دیده به جهان گشوده و در همین شهر نیز پلک از جهان فروبسته. مقبره این شاعر ارزشمند در نیشابور قرار گرفته و به عنوان یکی از جاهای دیدنی نیشابور سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

اگر قصد سفر و گشت و گذار به این شهر تاریخی و زیبا را دارید پیشنهاد می کنم بازدید از مقبره دوست داشتنی عطار را از دست ندهید چرا که در این ناحیه علاوه بر مقبره هشت ضلعی عطار آرامگاه یکی از دیگر هنرمندان مشهور ایرانی یعنی کمال الملک نیز قرار دارد. جالب است بدانید مقبره بزرگ ترین نقاش ایرانی را معماری طراحی کرده که طرح و نقشه آرامگاه  خیام را کشیده است.  به عبارتی پیشنهاد می کنم در سفر خود به نیشابور بازدید از سه آرامگاه هنرمندان بزرگ کشورمان را به هیچ عنوان از دست ندهید.

جاذبه های نیشابور، آرامگاه عطار نیشابوری

۲-دهکده چوبی نیشابور، خاص ترین جاهای دیدنی نیشابور

یکی از جذاب ترین نقاط دیدنی نیشابور که بازدید از آن برای همه مسافران این شهر دوست داشتنی پیشنهاد می شود دهکده ای چوبی است که برای ساخت خانه های آن از هیچ ستونی استفاده نشده است. از شاخص ترین جاهای دیدنی این دهکده زیبا و دیدنی می توان به مسجد چوبی ده اشاره کرد که برای ساخت آن مهندس حمید مجتهدی از هیچ چیز جز چوب استفاده نکرده است. این دهکده زیبا و آرامش بخش نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا زبان زد خاص و عام است.

جاهای دیدنی نیشابور همراه با عکس، دهکده چوبین نیشابور

۳-قدمگاه قدیمی ترین مکان مقدس در نیشابور

همین که از ۲۴ کیلومتری نیشابور به سمت مشهد راه بیفتید، با باغ بزرگی که یادگاری از شاه عباس صفویه است مواجه خواهید شد. این باغ زیبا علاوه بر ویژگی های تاریخی که از زمان صفویه در خود جای داده به عنوان مکانی مقدس بین گردشگران محبوب است چرا که مردم نیشابور بر این باورند که معجزه بزرگی توسط امام رضا (ع) در این مکان روی داده که موجب شده مردم با گذشت سالیان طولانی هنوز از آنجا به عنوان یک مکان مقدس یاد کنند.

دیدنی های نیشابور، قدمگاه

۴-باغ و عمارت تاریخی سعیدی

یکی از زیباترین جاهای دیدنی نیشابور که کمتر کسی به آن توجه می کند باغ و عمارت تاریخی سعدی است. این باغ زیبا بهترین محیط برای گشت و گذار و گرفتن عکس های یادگاری است. امکان ندارد کسی به این باغ زیبا سر بزند و از دیدن معماری بی نظیر و جذابیت های طبیعی آن به وجد نیاید.

این عمارت زیبا در اواخر دوره قاجاریه در وسعت ۴ هکتاری ساخته شده و از آن زمان به عنوان یکی از تفرجگاه های پهلوی مورد استفاده قرار می گرفت تا این که از زمان بعد از انقلاب به عنوان یک مکان دیدنی بازدید از آن برای عموم آزاد شد.

دیدنیهای نیشابور، باغ عمارت سعیدی

۵-روستاهای دیدنی نیشابور

همین که از دیدن مکان های دیدنی نیشابور سیر شدید و برای سفر هرچه زودتر به مشهد خود را آماده کردید این نکته را گوشه ذهن خود داشته باشید که در راه نیشابور تا مشهد پر از جاذبه های فوق العاده و دیدنی است که کمتر کسی می تواند آن را نادیده بگرید. روستاهای زیبایی مانند روستای احمد آباد نیشابور، منطقه حفاظت شده بینالود و همچنین آبشار گرینه مشهد از جمله بی نظیرترین جاهای دیدنی بین راهی نیشابور به مشهد به حساب می آید که پیشنهاد می کنم اگر وقت کافی داشتید حتما با توقفی کوتاه خود را میهمان طبیعت کنید.

۶-غار سرنی، کمی دور تر از نیشابور

یکی دیگر از جاذبه های بین راهی نیشابور مشهد روستایی است که نام درخت جوز معروف شده است. این روستا در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور قرار گرفته و به عنوان روستای هزار رنگ از آن نام برده می شود چرا که طبیعت زیبای این روستا در هر فصل رنگ تازه ای به آن می دهد و محلی تماشایی را برای گردشگران به وجود می آورد. این روستا به عنوان یکی از زیباترین روستاهای مشهد شناخته شده و هر ساله مسافران زیادی را برای گذراندن اوقات فراغت به خود جذب می کند.

غار سر نی شاخص ترین جای دیدنی این روستاست که به عنوان بزرگ ترین باغ خراسان مشهور شده است. غار تاریخی سرنی قدمتی به بیش از ۴۰۰۰ سال دارد و تاریخچه ای قدیمی را در خود جای داده است. بازدید از محیط بیرونی و برخی نقاط ابتدایی غار برای مردم هیجان زیادی دارد. البته بازدید از داخل این غار هیجان برای عموم مردم آزاد نیست چرا که حوضچه بزرگی که در داخل غار وجود دارد مانع از عبور و تماشای دیگر نقاط غار می شود.

مکان های تفریحی نیشابور، غار سرنی

و در انتها برای رسیدن به مشهد عجله نکنید!

اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای  طی کردن مسیر تهران به مشهد، اتومبیل شخصی را انتخاب کرده اید، پیشنهاد می کنم تا جای امکان برای رسیدن به شهر زیبای مشهد عجله نکنید و سعی کنید با بازدید از نقاط دیدنی اطراف مشهد خود را با جاذبه های متفاوت و هیجان انگیز اطراف مشهد آشنا کنید.

 

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.