آشنایی با خانه ملک مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
خانه ملک مشهد

همیشه شهر مشهد یکی از انتخاب های اصلی مسافران برای سفر بوده است. در کنار حرم مطهر رضوی، اماکن سیاحتی و زیارتی گوناگون مشهد، این خطه از شمال شرقی کشور را به قطب گردشگری ایران تبدیل کرده است. خانه ملک مشهد که در گذشته منزل حاج حسین ملک، یکی از ثروتمندترین اهالی شهر بوده است، امروزه به یکی از مراکز گردشگری مشهد تبدیل شده که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم. با ما در مشهد مگ همراه باشید.

معرفی خانه ملک مشهد

باغ ملک مشهد در قرن ۱۳ هجری شمسی محل زندگی یکی از افراد ثروتمند در شهر یعنی حاج حسین ملک بوده است. حاج حسین دارایی های زیادی را در سال ۱۲۸۴ از پدر خود به ارث برد و پس از گذشت ۳۲ سال شروع به وقف آن ها کرد. وی که نزد مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه تحصیلات خود را سپری کرده بود در سال ۱۳۱۶ شمسی تصمیم گرفت املاک و مستغلاتی را که از جانب پدر در اختیار او قرار گرفته بود، خیرات کند. کتابخانه ملی ملک، بیمارستان رضوی چناران و بیمارستان سجادیه در تربت جام از جمله وقفیات حاج حسین ملک بود.

معرفی باغ ملک مشهد

خانه ملک در گذشته بزرگ تر از آن چه هم اکنون از آن باقی مانده، بود. بخش بیرونی خانه به عنوان خانه ملک شهرت دارد که از دو طبقه تشکیل شده است. بخش بالایی، دارای سقف مشبک و منبت کاری است. باستان شناسان با حفر باغ به تنها حمام سنتی شهر مشهد دست پیدا کردند که در حدود ۱۲۷ متر مساحت، با بهره مندی از بخش های مختلفی چون گرمخانه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آتش دان و محل انبار چوب، با معماری اسلامی تزیین شده است.

پس از گذشت دو سال از ثبت این بنای تاریخی در آثار ملی ایران، باغ ملک در سال ۱۳۷۹ مرمت شد و برای بازدید عموم مناسب سازی گردید. اگر شما هم به دنبال تماشای یکی از بهترین موزه های مشهد هستید، حتما سری به باغ ملک به عنوان مرکز هنر های سنتی میراث فرهنگی استان بزنید.

خانه ملک مشهد کجاست؟

محل زندگی حاج حسین که امروزه تبدیل به یکی از باغ های سنتی شهر شده است، در ضلع شرقی خیابان امام خمینی (ره) و در مقابل ساختمان دارایی قرار دارد. این خانه با زیربنایی ۶۰۰ متری در اوایل قرن ۱۴ شمسی ساخته شد. نمای ساختمان از معماری سنتی که متاثر از فرهنگ بومی مشهد است، الگو برداری کرده و پلان های آن بر پایه معماری اروپایی بنا گردیده است. پس از تبدیل شدن این باغ به یکی از مراکز گردشگری شهر، کارگاه های فرش بافی و گلیم بافی، سفال و سرامیک و لعاب کاری، انواع دوخت های سنتی، معرق و منبت کاری، تذهیب و مینیاتور، کارگاه جلد سازی، سوخت و چرم بری و صحافی در آن دایر شده است.

داخل خانه حاج حسین ملک

مسافران و زائران شهر مقدس مشهد می توانند غیر از جمعه در تمام طول هفته از این باغ سنتی دیدن کرده و از آرامش بی نظیر آن بهره مند شوند.

آدرس خانه ملک مشهد: مشهد، ضلع شرقی خیابان امام خمینی (ره)، سه راه دارایی، روبروی اداره دارایی مشهد (ارگ سابق)

ساعت بازدید از خانه ملک مشهد: شنبه تا پنجشنبه ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر

نزدیک ترین جاهای دیدنی به خانه ملک مشهد

یکی از نکات مثبت خانه ملک، دسترسی مناسب باغ در شهر مشهد است. شما می توانید تنها با ۳۰ دقیقه پیاده روی خود را از حرم امام رضا (ع) به باغ برسانید. نزدیکی خانه ملک به جاهای دیدنی مشهد، موجب گردیده هتل ها و مسافرخانه های متعددی در دور و اطراف آن یافت شود.

موقعیت مکانی خانه ملک مشهد

از دیگر نقاط و اماکن گردشگری در اطراف باغ ملک، می توان به پارک میرزا کوچک خان، مصلی قدیمی مشهد و آرامگاه نادر شاه اشاره کرد که در فاصله کوتاهی نسبت به باغ واقع شده اند که می توانند مقصد بعدی خیلی از گردشگران بعد از بازدید از خانه ملک مشهد باشند.

لذت بازدید از معماری قدیمی خانه ملک مشهد

کاشی کاری فیروزه ای، آجر های ریز و درشت نمای بیرونی و سقف مشبک و منبت کاری شده طبقه اول، همه از زیبایی های این اثر تاریخی اواخر دوره قاجاریه است. اگر به دنبال آشنایی با این معماری تلفیقی و قدیمی شهر مشهد و زندگی و منش یکی از ثروتمندان و خیران خراسان در سال های نه چندان دور هستید، حتما در سفر به مشهد مقدس، بازدید از باغ ملک مشهد را در برنامه خود قرار دهید.

 

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.