با ۵ تا از بهترین محله های قدیمی مشهد آشنا شوید

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
محله های قدیمی مشهد

به قدری که خیابان های مشهد در حال تغییر و تحول است که هر چند سال یکبار نمی توان مطمئن بود که اگر به کوچه و خیابانی برگردی، باز با همان بافت و ساختمان ها یا حتی همان اهالی روبرو شوید. این امر یک تصور ذهنی نیست و می تواند یک واقعیت باشد. مثلا به دکوراسیون داخلی خانه ها نگاه کنید؛ مدت زمان کوتاهی که می گذرد شیوه و سبک های معماری های جدیدی به ساخت و ساز ساختمان ها اضافه شده است. خب اینطوری می توانیم متوجه شویم که سلیقه افراد همیشه  دچار تغییر می شود و همین موجب می شود که بسیار تعیین کننده در بافت شهری شود.

اما افراد بسیار کمی هم هستند که هنوز در محل های قدیمی با همان بافت سنتی، قدیمی و اهالی اصلی در حال زندگی کردن هستند. همان حال و هوای قدیمی در میان مردم محله ها وجود دارد. مهر و محبت در بین آنها موج می زند. امروز در مشهد مگ می خواهیم تا به اتفاق یکدیگر محله های قدیمی مشهد را به همراه شما بررسی کنیم.

۱- بالا خیابان و پایین خیابان جزء اولین محله های قدیمی مشهد

یکی از محله های قدیمی شهر مشهد بالا خیابان است که دقیقا در بالای صحن عتیق بارگاه امام رضا قرار گرفته است. تا اوایل سالهای ۱۳۰۰ مشهد تنها دارای دو خیابان شرقی و غربی بود که این منطقه جزء بزرگترین محله ها به حساب می آمد. اما در حال حاضر دارای چندین خیابان که همگی آنها به صحن امام رضا منتهی می شوند.

بالا خیابان مشهد

در دوران قاجار پایین خیابان (مردم محلی به نام ته خیابون صدا می زنند) که از باغ پایین یا باغ سلفی به سمت شرقی تا محل پنج راه (پایین خیابان) ادامه داشته است.

مهم ترین ویژگی پایین خیابان این است که دو بخش شمالی که محله های قبر میر، نوغان، قتلگاه، تپل محله، آب میرزا و بخش جنوبی یا روبروی صحن امام رضا شامل محلات باغ عنبر، سراب، چهار باغ، ملک، کوچه ارگ، سرشور، عیدگاه و جدید از یکدیگر جدا کرده است.

محله چهارباغ؛ یکی از ناب ترین محله های قدیمی مشهد

یکی دیگر از محله های قدیمی در مشهد محله چهارباغ در نزدیکی خیابان آزادی است که از روی نام خیابان ها حدس زده می شود که منطقه چهارباغ یکی از آن محله های اشرافی قدیم مشهد به حساب می آمد. از جمله نام این خیابان ها محله چهارباغ در شوکت الدوله، حاج محمود هراتی نام داشته اند.

محل چهارباغ در مشهد

در این محله بناهای تاریخی بسیاری از گذشته به جای مانده است. از مهم ترین آنها می توان به کنسولگری آمریکا، بازار بزرگ، کاروانسرای ملک، کوچه ارگ، مسجد ازبک ها اشاره کرد.

ساختمان کنسولگری آمریکا که متعلق به ۲۰۰ سال گذشته است. هم اکنون به عنوان یکی از مهم ترین مناطق پربازدید در مشهد شناخته می شود. این ساختمان دارای حوض انبار و اصطبل هم است که ساختمان کنسولگری در سال ۱۳۲۲ توسط یک فرد پولدار در مشهد خریداری شده و بعد از مرگ آن به هیات مذهبی خمینی شهر واگذار شد.

محله نوغان؛ یکی معتبرترین محله های مشهد

بی شک نباید در معرفی محله های قدیمی مشهد از محله نوغان گذشت. نوغان یکی از محله های قدیمی و اصیل مشهد است که قبل از بوجود آمدن مشهدالرضا این محله وجود داشته است .نوغان محله قدیمی مشهد

بصورت کلی نوغات یکی از آبادی های امن و معروف حومه شهر طوس (مشهد) است. هسته اولیه شهر مشهد از ترکیب نوغان و دهکده سناباد شکل گرفته است. کم کم این محله رشد و توسعه پیدا کرد اما محله نوغان بصورت محله باقی ماند.

نوغان از دیرباز یکی از جاذبه های شهر مشهد بوده است و از بخش های مختلفی تشکیل شده است. از جمله بخش ها را می توان به قتلگاه، گنبد خشتی، سرپل سنگی، کشمیریها تقسیم بندی کرد. البته محله نوغان با معدن سنگی و دیگهای سنگی اش معروف شده است.

محله پاچنار؛ قدیمی ترین محله مشهد

پاچنار یکی از محبوب ترین و مشهورترین محله های قدیمی مشهد است که در شمال مشهد و روبروی خیابان علیا قرار گرفته است. محبوبیت محله پاچنار به دلیل چنارهای بلند و بزرگ که در این محله وجود دارد معروف شده است.

محله ارگ؛ مهمترین پایگاه اجتماعی

ارگ مشهد یکی دیگر از محله های قدیمی مشهد است که اتفاقا طرفداران بسیار زیادی در بین افراد دارد. محله ارگ منطقه ای با اهمیت  از نظر پایگاه اجتماعی- اقتصادی در بافتهای قدیمی شهر مشهد قرار گرفته است.

ارگ یکی از مهم ترین محله های قدیمی

این محله به دلیل اینکه آدم های با سطح بالای درآمد زندگی می کنند جزء محله های اشرافی شهر مشهد شناخته شده است.

و در انتها لذت کافی را از محله های قدیمی مشهد ببرید.

مشهد پراز محله های قدیمی که حال و هوای خاصی را به شهر مشهد داده است. علاقمندان زیادی از جمله گردشگران و مسافران ذوق اینرا دارند که ساعت ها در این محله ها قدم بزنند و آرامش خاصی را احساس کنند. از جمله این محله ها ارگ مشهد، پاچنار، نوغان ، چهارباغ و بالا خیابان و پایین خیابان هستند که به عنوان معروف ترین منطقه ها در شهر مشهد شناخته می شوند.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.