باغ خونی مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
باغ خونی مشهد کجاست

بازدید از آثار تاریخی مشهد یکی از جذابیت هایی است که در هنگام سفر به این شهر زیارتی می توانیم از آن لذت ببریم. باغ خونی مشهد یکی از همین بناهای قدیمی و بسیار زیبا است. باغ خونی جزو زیبا ترین باغ های مشهد است که پوشش گیاهی بسیار خوبی دارد. امروز می خواهیم سری به این باغ سبز خونین و با داستان این باغ از گذشته تا به امروز آشنا شویم . پس در این قسمت از جاذبه های گردشگری مشهد همراه مشهد مگ باشید.

علت نام گذاری باغ خونی در مشهد چیست؟

مجموعه باغ خونی مربوط به دوره قاجار است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. زمانی که این باغ به عنوان کنسولگری روسیه در مشهد مورد استفاده قرار می گرفت، در پی طلب روس ها ۶ هکتار از این ملک به آن ها اجاره داده شده بود. سرانجام در سال ۱۳۶۹ با فروپاشی نظام کمونیسم روس ها نیز این باغ را برای همیشه ترک کردند. برخی بر این باورند که علت نام گذاری این باغ، دفن اجسادی است که در زمان به توپ بستن مسجد گوهرشاد شهید شده بودند.

علت نام گذاری باغ خونی مشهد

برخی دیگر می گویند که به علت وجود یک چشمه در باغ نام این عمارت باغ خونی نام گرفته است. زیرا در زمان ناصر الدین شاه قاجار نیز از این باغ با نام خونی یاد شده است. به هر حال چیزی که احتمال می رود این است که علت نام گذاری باغ خونی محتمل بر وقوع واقعه ای دردناک اتفاق افتاد و آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی مشهد کرده است.

باغ خونی مشهد کجاست؟

باغ خونی در ضلع شمال شرقی میدان بسیج و در محدوده خیابان عنصری، حد فاصل فلکه آب و فلکه برق واقع شده است. این باغ در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد. اگر در سفر به مشهد مقدس در یکی از هتل های اطراف حرم مانند هتل درویشی مشهد اقامت داشته باشید با چند دقیقه پیاده روی می توانید از این بنای تاریخی و زیبا دیدن کنید.

چه بر سر عمارت های مجموعه باغ خونی آمد؟

در ابتدا سه عمارت کاملا جدا در این باغ ساخته شده بود که در حال حاضر دو عمارت شرقی و غربی آن تخریب شده است. تنها بنای مرکزی که بنای اصلی باغ است در قسمت میانی این باغ باقی مانده است. محوطه باغ خونی وسعتی در حدود ۶ هکتار دارد. این باغ سال ها بدون نگهداری مانده بود و توجهی به آن نمیشد. پس از مدتی همین امر سبب تخریب بخش هایی از باغ شد اما به همت شهرداری و میراث فرهنگی مشهد اقداماتی در راستای بازسازی و مرمت این باغ برای بازدید عموم در حال انجام است. صحبت های بسیار زیادی در خصوص تبدیل این بنا به یک موزه تاریخی نیز به گوش می رسد.

مزایده باغ خونی مشهد

قیمت بلیت ورودی باغ خونی مشهد

باغ خونی هم مانند جنگل جیغ مشهد از جمله فضاهای دیدنی و جالب شهر مشهد است که بازدید از آن نیاز به پرداخت هزینه ای ندارد. با وجود اجرای طرح های عمرانی و طرح های توسعه شهر مشهد، عمارت خونی همچنان پا بر جا است. باغ خونی مشهد به عنوان تنها باغ ایرانی در مشهد است که بازدید از آن برای عموم رایگان بوده و پیشنهاد می کنیم که در سفر خود حتما از این باغ زیبا دیدن کنید.

باغ خونی در دست شهرداری یا اداره نیروی انتظامی

سال۱۳۶۹ باغ خونی دراختیار اداره مالیه و بانک کشاورزی قرار گرفت و پس از آن، محل استقرار بخشی از نیروی انتظامی گردید. بعد از صحبت های میان شهردار مشهد، مدیر کل میراث فرهنگی و فرمانده نیروی انتظامی استان، تصمیم به تخلیه عمارت گرفته شد.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی هم در سال ۹۷ طی بازدید از مجموعه باغ خونی گفت: باغ خونی در ۲۵ اسفند ۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید اما تا سال ۹۶ اجازه ورود میراث فرهنگی به مجموعه داده نشده بود و اکنون با همکاری شهرداری مشهد و بانک کشاورزی، آمادگی تبدیل این باغ به باغ موزه را داریم.

جاهای دیدنی مشهد

اگر در سفر به مشهد مقدس به دنبال جاهای دیدنی و مناطق بکر هستید پیشنهاد می کنیم علاوه بر رفتن به عمارت خونی از پارک هفت حوض مشهد و بوستان مینیاتوری نیز دیدن کنید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.