آرامگاه خواجه ربیع مشهد، قبرستانی با جاذبه گردشگری

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
آرامگاه خواجه ربیع کجاست؟

اگر از اهالی مشهد هم نباشید حتما بارها نام معروف ترین آرامگاه این شهر بزرگ و زیارتی به گوشتان خورده است. آرامگاه خواجه ربیع، جایی که حیاط آن بسیاری از اهالی پایتخت مذهبی ایران را در دل خاک خود جای داده و هر روز تعداد زیادی از آدم ها در این حیاط بر سر مزار عزیزانشان می نشینند. اما علاوه بر اهمیتی که این بنا میان مردم مشهد دارد، یکی از مناطق مورد علاقه گردشگران نیز به حساب می آید. دلیل این محبوبیت معماری بنای آرامگاه است. با ما در این مقاله از مشهدمگ همراه باشید تا با همه ویژگی های آرامگاه خواجه ربیع آشنا شوید.

خواجه ربیع در گذرگاه تاریخ مشهد

شاه عباس صفوی یک از پادشاهانی است که برای امامان و یاران آن ها احترام زیادی قائل بود. بسیاری از بناهایی که امروزه آرامگاه هایی شناخته شده از یاران امامان هستند، توسط او ساخته شد و حالا هرکدام یکی از جاهای دیدنی ایران نیز هستند. آرامگاه خواجه ربیع هم مثل این مقبره ها به احترام و یادبود خواجه ربیع و به دستور مستقیم شاه عباس ساخته شد. خواجه ربیع از یاران پیامبر و امام علی بود که در بسیاری از جنگ ها پیامبر را همراهی کرده بود. او در نهایت از عراق به خراسان مهاجرت کرد و در نزدیکی شهر نوغان جان باخت. او را یکی از قدیمی ترین افراد سرشناس مدفون در شهر مشهد می دانند و حالا آرامگاهش از مهم ترین جاهای دیدنی مشهد است.

آدرس خواجه ربیع، سفر به آرامگاه پر تردد مشهد

برای بازدید از این آرامگاه معروف باید به سمت شمال غربی مشهد حرکت کنید و خود را به خیابان خواجه ربیع برسانید. خیابان خواجه ربیع یکی از معروف ترین خیابان های مشهد است که هم به راحتی روی نقشه پیدا می شود و هم می توانید آدرس آن را از همه عابران مشهدی بپرسید. انتهای خیابان خواجه ربیع مکانی را می بینید که فضای آن از دور شما را به یاد باغ موزه نادری و محوطه اش می اندازد.

کمی که پیش بروید می بینید که دورتا دور آن را درخت فرا گرفته و بنایی زیبا و لاجوردی از میانه آن پیداست. اگر ماشین شخصی ندارید می توانید به سادگی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. این بنا در یکی از شلوغ ترین خیابان های مشهد قرار دارد، بنابراین می توانید کمتر از پنجاه متری این آرامگاه، ایستگاه اتوبوس را ببینید. این ایستگاه، اتوبوس هایی به مقصد وکیل آباد، کوهسنگی و بلوار طبرسی دارد بنابراین با استفاده از آن ها می توانید به همه نقاط شهر دست پیدا کنید.

فاصله آرامگاه خواجه ربیع تا حرم مطهر امام رضا

برای اینکه از بزرگ ترین آرامگاه مشهد به زیارت حرم مطهر بروید، بهتر است از ماشین شخصی استفاده کنید. برای مسریابی از نقشه کمک بگیرید تا مسیری بدون ترافیک را پیش رو داشته باشید. این جابجایی با محاسبه ترافیک حدود ۲۰ دقیقه زمان خواهد برد. برای دسترسی به حرم مطهر امام رضا می توانید از خیابان عبادی وارد بلوار کامیاب و سپس بلوار طبرسی شوید. این مسیر با استفاده از اتوبوس های بلوار طبرسی هم ساده است. اگر با اتوبوس به حرم می روید باید تا رسیدن به صحن کمی پیاده روی کنید.

بنای خواجه ربیع، از مهم ترین جاهای دیدنی مشهد

این بنای خوش رنگ و دلپذیر در میان باغ و کنار بستر رودخانه ساخته شد. میناکاری های منحصر به فرد، دیوارهای طرح دار و آینه کاری های داخل حرم می توانند این آرامگاه را در شمار زیباترین بناهای مذهبی در ایران قرار دهند. علاوه بر زیبایی هندسی، حرم خواجه ربیع از نظر تاریخی هم اهمیت زیادی دارد؛ چرا که دو کتیبه با قدمت بیش از صدها سال در این گنبد قرار دارد. گنیدی که روی این بنای هشت ضلعی قرار گرفته همان نقطه زیبایی است که با طرح و رنگ خاص و منحصر به فردش برای همه دوست داران تاریخ و معماری جذابیت دارد. به دلیل این قدمت و زیبایی است که آرامگاه خواجه ربیع جایی فراتر از یک قبرستان در شهر مقدس مشهد است.

قبرستان خواجه ربیع مشهد

جاهای دیدنی نزدیک خواجه ربیع

متاسفانه به جز پارک بهار که فاصله ای ۵ دقیقه ای با این آرامگاه دارد، همه جاذبه های مهم شهر مشهد در فاصله دورتری از آن قرار گرفته اند. اما این موضوع به آن معنی نیست که برای این گردش شگفت انگیز قرار است با سختی زیادی روبه برو شوید. در حقیقت اگر با انتخاب شما گردش با ماشین شخصی است، می توانید با حدود ۲۰ دقیقه رانندگی سری به جاذبه هایی مانند پارک ملت مشهد، سرزمین موج های آبی و سرزمین عجایب بزنید. علاوه بر آن اگر بعد از آرامگاه خواجه ربیع راهی حرم مطهر شدید، می توانید در مسیر خود از موزه نادری و موزه آستان قدس که از بهترین موزه های مشهد هستند نیز دیدن کنید.

ساعت کار آرامگاه خواجه ربیع

در گذشته ساعت کار این بنا محدود نبود و مردم تقریبا بیشتر شبانه روز می توانستند به آن وارد شوند. اما چند سالی است که این زمان محدودتر شده است. در حال حاضر مجموعه آرامگاه خواجه ربیع از ۵ صبح تا ساعت های پایانی غروب است و برای بازدید از آن نباید بهای ورودی پرداخت کنید.

ساعت کار آرامگاه خواجه ربیع

بازدید از متفاوت ترین جاهای دیدنی مشهد می تواند برای شما سفری خاطره انگیز بسازد. اگر شما هم تجربه حضور در این آرامگاه دیدنی را داشته اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.