باغ ملی مشهد؛ از تاریخچه تا جذابیت‌ها

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تفریحی و جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. این پارک زیبا که در مرکز پایتخت دینی ایران قرار دارد، زمانی به عنوان اولین و تنها پارک شهر، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای مردم مشهد و مسافران این شهر شناخته می‌شد. با گسترش شهر مشهد و احداث پارک‌های تفریحی جدید و بزرگ، باغ ملی به تدریج جایگاه خود به عنوان اصلی‌ترین پارک مشهد را از دست داد، اما همچنان به دلیل زیبایی‌های فراوان و قرار گرفتن در مرکز شهر، طرفداران زیادی در بین زائران حرم امام رضا و مردم شهر مشهد دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این پارک کوچک اما دوست داشتنی آشنا شویم

بوستان باغ ملی مشهد.

باغ ملی مشهد کجاست؟

باغ ملی یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در مرکز شهر مشهد و فاصله‌ای کمتر از ۵ دقیقه با ماشین از حرم مطهر قرار گرفته است. خیابان ارگ یا امام خمینی که یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر است در کنار این تفرجگاه قدیمی مشهد قرار دارد. دسترسی به باغ ملی بسیار ساده است و می‌توانید در نزدیکی خیابان معروف جنت و خیابان خمینی ۲۵ این باغ کوچک ولی پرخاطره را پیدا کنید.

به این ترتیب اگر زائر امام رضا (ع) هستید و به دنبال یک باغ سرسبز و زیبا برای گذران اوراق فراقت و لذت بردن از فضای سبز می‌گردید، باغ ملی مشهد را فراموش نکنید. نشستن در سایه درختان کهن این باغ و لذت بردن از زیبایی‌های آن می‌تواند برای هر کسی جذاب باشد.

هزینه و ساعت بازدید از باغ ملی

شهرداری مشهد باغ ملی را به عنوان یک پارک خانوادگی به صورت ۲۴ ساعته و رایگان در دسترس همه مردم شهر و مسافران قرار داده است. شما می‌توانید به صورت کاملاً رایگان تا هرزمان که اراده کنید در باغ بمانید و از امکانات آن نیز به صورت رایگان بهره مند شوید. اما دقت کنید که امکان چادر زدن در این باغ وجود ندارد. پارک ملی مشهد چندان بزرگ نیست و فضای کافی برای چادر زدن و اقامت طولانی را ندارد.

این پارک تفریحی نیز مانند باغ موزه نادری بیشتر محل گذر است. سرزدن به باغ ملی فرصت قدم زدن در دل یکی از تاریخی‌ترین پارک‌های گردشگری مشهد و استراحتی کوتاه در کنار درختان کهن و سرسبز باغ را در اختیار شما قرار می‌دهد. بعد از استراحتی کوتاه در باغ می‌توانید به کارهای روزانه برگردید یا به سراغ سایر جاذبه‌های گردشگری شهر بروید.

تاریخچه باغ ملی شهر مشهد

تاریخچه باغ ملی مشهد؛ نیم قرن خدمت رسانی به مردم مشهد

در مورد تاریخچه باغ ملی مشهد داستان‌های متفاوتی نقل می‌شود. اگر از قدیمی‌ترها در مورد این باغ سؤال کنیم، وجه مشترک همه آن‌ها فردی به نام حاج حسین ملک است که به عنوان صاحب قدیمی باغ شناخته می‌شود. گفته می‌شود، پارک ملی در ابتدا یک باغ شخصی بوده است که به حاج حسین ملک تعلق داشت. قرار داشتن در مرکز شهر و نزدیکی اماکن حکومتی مانند ارگ مشهد، باعث شده بود تا باغ شخصی حاج حسین دسترسی بسیار مناسبی داشته باشد. به همین دلیل این فرد خیر در سال ۱۳۴۵ این باغ را در اختیار شهرداری مشهد قرار داده است تا به عنوان اولین پارک تفریحی شهر مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر کمی عقب‌تر برویم به نام مظفرالدین شاه قاجار می‌رسیم و حکام قدیمی خراسان می‌رسیم. آنطور که گفته می‌شود، باغ ملی فعلی در حدود دو قرن قبل محل تفرج و استراحت شخصی حاکمان مشهد و خراسان بوده است. در تاریخچه باغ نیز به مظفرالدین شاه به عنوان صاحب اولیه باغ اشاره کرده‌اند. بعد از شاه قاجار، این باغ در اختیار بزرگان زیادی قرار داشته است تا در نهایت شهرداری مشهد مالکیت آن را در اختیار بگیرد و این پارک زیبا را در اختیار عموم مردم قرار دهد.

پارک باغ ملی مشهد

بوستان باغ ملی، یکی از قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های مشهد

بعد از آن که در اواسط دهه ۴۰ شهرداری مشهد باغ ملی را در اختیار گرفت، به دلیل احساس نیاز شدید به یک تفرجگاه در مرکز شهر، تصمیم گرفته شد تا این باغ به یک پارک تفریحی با امکانات مناسب برای مردم مشهد تبدیل شود. برای مدت طولانی و تا پیش از احداث پارک‌های بزرگ چندین هکتاری در اطراف مشهد، باغ ملی با وسعت کم خود تنها پارک تفریحی شهر به حساب می‌آمد.

در گذشته در روزهای تعطیل جمعیت زیادی در کنار آب نماها، مجسمه‌ها و فضای سبز باغ گرد هم می‌آمدند تا در کنار خانواده به استراحت بپردازند. با این حال در سال‌های اخیر به دلیل از دست رفتن حدود نیمی از وسعت پارک، این باغ بیشتر به یک پارک محلی در خیابان قدیمی امام خمینی تبدیل شده است که اکثراً محل حضور سالمندانی است که گذشته با شکوه باغ را هنوز هم به خاطر دارند.

مجسمه خواجه نصیر در باغ ملی

مجسمه خواجه نصیر الدین طوسی، نماد باغ ملی

یکی زا ویژگی‌های اصلی باغ ملی حضور تندیس‌ها و مجسمه‌هایی از مشاهیر علم ادب فارسی در سرتاسر باغ است. هدف از قرار دادن این تندیس‌ها آشنایی مردم با بزرگان و فرهنگ غنی ایران زمین است. مهم‌ترین مجسمه‌ای که در باغ ملی خود نمایی می‌کند، تندیس خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند نام دار ایرانی است که با صلابت خاصی در ورودی پارک خود نمایی می‌کند. در گوشه کنار باغ نیز چندین تندیس و مجسمه زیبا از بزرگان ایران قرار دارند. این تندیس‌ها سوژه مناسبی برای عکاسی هستند و همواره تعدادی از افراد را در حال ثبت تصاویر یادگاری با مجسمه‌های باغ ملی مشاهده می‌کنید.

جاهای دیدنی نزدیک پارک تفریحی باغ ملی مشهد

بازار جنت، سینما قدس، خانه ملک و گنبد سبز تنها بخشی از جاهای دیدنی نزدیک پارک ملی مشهد هستند. بازار جنت در بین محلی‌ها محبوبیت زیادی دارد اما گزینه‌های مناسبی برای سوغاتی نیز می‌توانید در آن پیدا کنید. خانه ملک و گنبد سبز نیز از جمله جاهای دیدنی تاریخی مشهد هستند که اگر بازدید از آن‌ها می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد.

خصوصاً خانه ملک که از جاذبه‌های شناخته شده مشهد به حساب می‌آید. همچنین یکی از بهترین و معروف‌ترین رستوران‌های شهر یعنی رستوران معین درباری در خیابان پاسداران و تنها یک خیابان بالاتر از بوستان باغ ملی قرار دارد که توصیه می‌کنیم حتماً غذاهای خوشمزه آن را امتحان کنید.

مشهدمگ منتظر پیام های ارزشمند شما کاربران گرامی است.